У попередніх блогах було розглянуто шість нюансів довідки про відсутність заборгованості з платежів, на які необхідно звернути увагу замовникам і учасникам сфери публічних закупівель.
У даній публікації пропоную зупинитися ще на останніх двох нюансах, які стосуються даної довідки, а саме: як переможцеві подавати таку довідку — через систему чи безпосередньо надати замовникові? Чи можна не відхиляти переможця із заборгованістю?
Як учаснику-переможцеві подавати таку довідку — через систему чи безпосередньо надати замовникові?
Звертаю увагу, що, згідно з ч. 1 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), подання інформації під час проведення процедури закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.
Але зустрічаються непоодинокі випадки, коли замовник хоче бачити довідку про відсутність заборгованості (додатково до завантаженої в систему) в паперовому вигляді.
Вважаю таку вимогу некоректною. Вона покладає додаткову відповідальність на замовника. По-перше, слідкувати за строками подання такої довідки безпосередньо замовникові, а по-друге, додаткову відповідальність на замовника щодо зберігання такої довідки та доведення контрольним органам, що така довідка була вчасно надана відповідно до встановлених строків. З прикладом такого звернення від одного з контрольних органів щодо моніторингу закупівлі № UA-2019-01-10-000518-c рекомендую детально ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 7 (94) за липень 2019 року на стор. 51. У даному зверненні під час проведення моніторингу закупівлі Держаудитслужба звернулася до замовника із запитом про надання пояснення, чи отримав замовник своєчасно в паперовому вигляді документи від переможця процедури (як цього вимагала тендерна документація замовника).
Тому рекомендую замовникам двічі подумати перед тим, як встановлювати додаткову вимогу щодо надання переможцем документів за статтею 17 Закону безпосередньо замовникові.
Додатково стосовно даного питання рекомендую також ознайомитися зі статтею в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 7 (94) за липень 2019 року на стор. 31, в якій розглянуто Рішення Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ № 7313-р/пк-пз від 20.07.2018. За текстом скарги замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі, якщо переможець не надав документи, що підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону. Скаржник повідомляє, що всі документи, які підтверджують відсутність підстав, передбачених ст. 17 Закону, скаржник завантажив до електронної системи Прозорро відповідно до строків, передбачених замовником. Одночасно, за побажанням замовника, ці документи були надіслані на його адресу кур'єрською поштою. Скаржник вважав, що не обов'язково виконувати умови замовника та вирішив, що достатньо завантажити документи переможця на майданчик, а коли вже вони надійдуть до замовника в паперовому вигляді — то це не важливо.Колегія підтримала сторону замовника та не задовольнила скаргу, оскільки переможець не виконав умов тендерної документації.
З вищенаведеної інформації можна дійти висновку, що переможець має виконувати вимоги, встановлені замовником: якщо документи від переможця на вимогу замовника мають бути надані в паперовому вигляді і завантажені в електронному, то і в першому, і в другому випадках переможець повинен виконати дані вимоги у строки, установлені замовником.
Для уникнення проблемних ситуацій рекомендую замовникам встановлювати вимогу завантаження документів тільки в електронну систему.
Чи може бути заборгованість у переможця?
Замовник може передбачити відсутність/наявність заборгованості, оскільки, згідно з ч. 2 статті 17 Закону, замовник може прийняти рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та може відхилити тендерну пропозицію учасника у разі, якщо учасник має заборгованість із сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Плани ProZorro щодо інтеграції з реєстром Державної фіскальної служби
Команда ProZorro інформує, що «наразі тривають роботи з інтеграції ProZorro з реєстром Державної фіскальної служби. Після завершення інтеграції учасникам не потрібно буде стояти в чергах за довідкою про відсутність заборгованості з податків та зборів або отримувати електронні довідки. Система витягатиме ці дані автоматично (за аналогією зі звітом з ЄДР). Наразі тестуємо, як швидко працівники ДФС зможуть обробляти запити. Доки ми не завершимо інтеграцію, всі процедури залишаються без змін. Як тільки ми все завершимо — відразу ж повідомимо про це. Зробимо черговий крок у зменшенні кількості паперових довідок».
Крістіна Бєлякова,
керівник редакційної колегії журналу «Радник в сфері державних закупівель»