⚽️Рінат Ахметов допоможе групі «Нафтогаз» монополізувати ринок нафтопродуктів? На такі думки наштовхують останні новини у галузі.


👛Шопінг

Як повідомив Forbes.ua, мережа АЗС «Параллель» може купити конкурентів Motto та Prime за 28–38 млн дол. Грошенята водяться у Олександра Дубініна, який увірвався у роздрібний нафтобізнес у 2020 році. Він чимось сподобався SCM Ріната Ахметова та так, що угоду профінансував ПУМБ найбагатшого українця.

Журналісти з'ясували, що за незнайомцем може стояти колишній народний депутат Сергій Кий, який працював у клубі «Шахтар».

Навіщо SCM позбавилася роздрібного бізнесу — не відомо. Керівники групи пояснювали це тим, що після 2014 року зі 150 АЗС на підконтрольній Україні території залишилося лише 57 станцій. Але на фінансових результатах це не сильно відобразилося.

Чистий прибуток мережі перед продажем майже не відрізнявся від довоєнних часів. У 2018 році він становив 44 млн грн, у 2019 році — під 100 млн грн, у 2020 році — 64 млн грн, тоді як у 2013 — близько 80 млн грн, у 2012 році — 33 млн грн. І це все при мільярдних оборотах.

Але Рінату Леонідовичу, ймовірно, знадобилося для чогось очистити SCM від цього активу, але не втратити контроль над ним. Тому, скоріш за все, й продали Parallel своїм менеджерам в очікуванні зручного часу. Й він настав.

🍰Великий перерозподіл

Посилення ринкової влади групи «Нафтогаз» змушує середні та малі компанії думати про вихід на пенсію. У гурті вже домінує державна монополія. Наступ на роздріб розпочався.

Паралельно працює державна машина: податківці перешкоджають роботі конкурентів, готується підвищення акцизів на скраплений газ, що вигідно продавцям бензину.

При цьому, вірогідно, партнером для зачищення ринку влада обрала зрозумілого Заходу колишнього олігарха. З ним, напевно, «Нафтогаз» й вирішив перетнути монопольний рубіж у 50% частки ринку.

Наразі мережі АЗС зазнають суттєвої конкуренції. Ще донедавна група «Приват» володіла 25% АЗС у країні — 1528 з 6 тис. одиниць, контролюючи 43% загального обсягу реалізації світлих нафтопродуктів і газу.

Деолігархізація Ігоря Коломойського призвела до більшої сегментації ринку.  Частка «Привату» скоротилася до близько 13% (800 АЗС в роботі).

«Укрнафта» до своїх 456 точок додала близько 200 заправок Glusco та Tatneft й отримала 11% ринку.

OKKO та WOG мають приблизно по 400 АЗК та по 7%. AMIC володіє 4%, «БРСМ Нафта» — 2,8%, Motto — 2,5%, Shell — 2,2%, Prime — 0,7%, Parallel — 0,4% ринку.

Отже, перша п'ятірка займає сегмент у 42%. У Великій Британії, де конкуренція вважається однією з найрозвинутіших у світі, таку долю разом збирають 9 компаній.

У Німеччині також з висококонкурентним ринком гравці першої п'ятірки мають 38%.

Проте ситуація у нас краща, ніж у Польщі, де провідна компанія PKN Orlen володіє 32%. А разом з British Petroleum і Royal Dutch Shell вона займає 51%. Чим це загрожує, ми бачили на прикладі цьогорічних виборів, коли підконтрольна уряду нафтова компанія стримувала ціни задля «політичної корупції».

Схоже, що в Україні хочуть запровадити польську модель.

🥅Гра в одні ворота

«Укрнафті» віддають все, що рухається. На черзі, напевно, — 245 АЗС групи «Приват», що їх відсудив націоналізований «ПриватБанк».

Компанія розпочала співпрацю у реалізації нафтопродуктів із BVS з Полтави з 75 заправками, VST з Одеси — 88, Socar — 57 та Ovis з Харкова — 43 АЗК, що їх також теоретично можна включити в одну групу. Разом це вже під 20%.

AMIC та Shell мають претензії від держави з ризиками націоналізації. Тобто ще 6% ринку може відійти державній монополії, а її сектор збільшитися до 26%.

Parallel після поглинання Motto та Prime акумулює 3,6% ринку. Навряд чи це задовольнить східних бізнесменів. Логічно б виглядала купівля ними «БРСМ Нафта» та інших компаній з виходом на другу позицію рейтингу з результатом за 7%, аби залишити позаду «зелені» мережі.

Маючи третину потужностей АЗС, доступ до дешевого державного ресурсу нафти та нафтопродуктів й підтримку держапарату, дуже легко зайняти половину обсягів реалізації світлих нафтопродуктів.

Життя на цьому, звісно, не закінчується. У Франції Total контролює 39% продажів, в Італії Exxon Mobil та Eni — 38 та 37%, відповідно, а у Китаї China Petroleum & Chemical Corp. хазяйнує взагалі на 67% ринку. 

Але український досвід засвідчує, що компанії зі значним впливом намагаються розв'язувати свої питання коштом споживача. Тому й потенційна перша державно-приватна монополія не стане виключення з цього правила.