Цей матеріал є перекладом оглядової статті з офіційного веб-сайту Європейського Союзу (станом на 24.02.2021 р.) (з скороченнями та виділеннями курсивом редакцією). В ньому відображені основні зміни (тенденції), які відбулись в європейській кримінальній юстиції у зв'язку з пандемією COVID-19. Про більшість з цих речей ми писали в українському контексті в окремих матеріалах, проте вважаємо, що не завадить підкреслити, що ті процеси, які відбувають у нас, повністю відповідають загальноєвропейським.


Коронавірус спричинив кризу, що не обмежується кордонами і торкається усіх сфер нашого життя. У цьому аспекті не є винятком й європейське правосуддя.

Цей матеріал присвячений огляду заходів, вжитих Європейським Союзом щодо пандемії COVID-19, які впливають на правосуддя, національну владу та юридичну сферу, а також бізнес та громадян.

6049df586af52.png

1. Цивільне право

...


2. Кримінальне право

Європейська судова мережа (у кримінальних справах)

Багато держав-членів ввели суворі обмеження з метою запобігання поширенню коронавірусу. Це у свою чергу також впливає на судову співпрацю у кримінальних справах та застосування інструментів ЄС.

Секретаріат Європейської судової мережі (ЄСМ) збирає інформацію щодо міжнародного співробітництва у кримінальних справах та публікує її на своєму веб-сайті у спеціальному розділі COVID-19.


Координаційна група ЄОА

Криза COVID-19 безпосередньо впливає на судову співпрацю у кримінальних справах, таких як провадження щодо Європейського ордеру на арешт (ЄОА).

Під час поточної кризи існує потреба у швидкому та ефективному обміні між державами-членами в рамках делікатного процесу передачі особи. У цьому контексті, у тісній співпраці з Євроюстом, ЄСМ (у кримінальних справах) та Генеральним секретаріатом Ради, Комісія заснувала координаційну групу з ЄОА. Група також може бути корисною в інших ситуаціях, коли є потреба у швидкому обміні між державами-членами, наприклад, у відповідь на рішення Суду ЄС, що безпосередньо впливає на належне функціонування ЄОА.


Процесуальні права підозрюваних та обвинувачених

Спалах COVID-19 також впливає на здійснення процесуальних прав підозрюваних та обвинувачених. Пряме спілкування з адвокатами, перекладачами або з третіми особами (під час перебування підозрюваного або обвинуваченого у місцях позбавлення волі та попереднього ув'язнення) є більш ускладнене.

Заохочується використання аудіо- та відеоконференцій або інших дистанційних засобів зв'язку. Крім того, для забезпечення реалізації права на доступ до адвоката або права на перекладача, у відділах поліції або в місцях позбавлення волі, попереднього ув'язнення необхідно вживати додаткові заходи безпеки, такі як захистне скло.

Також, для забезпечення справедливого судочинства під час епідемії COVID-19 необхідно дотримуватись процесуальних прав підозрюваних та обвинувачених. За наявності обов'язкових вимог, компетентні органи повинні звужено тлумачити обмежені винятки, передбачені директивами, не застосовуючи їх у великих масштабах.


Підтримка та захист потерпілих від злочинів під час пандемії COVID-19

Відповідно до Директиви про права потерпілих, держави-члени зобов'язані забезпечити, доступ усіх потерпілих до загальних та спеціалізованих служб підтримки, які є конфіденційними, безкоштовними та відповідають індивідуальним потребам потерпілої особи. Вільний доступ до підтримки та захисту, що відповідає конкретним потребам потерпілого, має забезпечуватися за будь-яких обставин. Це правило також охоплює особливий стан під час пандемії COVID-19.


Жертви домашнього насильства

В період локдауна особливо погіршується становище жертв домашнього насильства у зв'язку з соціальним дистанціюванням та ізоляцією. З одного боку, особи, які мають жорстокого партнера та діти, які мають батьків, схильних до насильства, зазнають більше насильницького контролю, насильства та зневаги, а з іншого боку, мають обмежений доступ до підтримки та захисту.

Державам-членам рекомендується вживати спеціальних заходів для підтримки та захисту жертв домашнього насильства в межах національних програм надзвичайної допомоги, пов'язаної з COVID-19. Зокрема, вкрай важливо забезпечити їм ефективний доступ до онлайн та офлайн-послуг підтримки, включаючи психологічну допомогу та інші соціальні послуги. Крім того, жертви домашнього насильства повинні мати доступ до притулків, психологічної допомоги, посттравматичної підтримки та консультування. Національні органи правопорядку також мають приділяти особливу увагу зареєстрованим та новим випадкам домашнього насильства. Крім того, надзвичайно важливо забезпечити фізичний захист потерпілих від домашнього насильства.

...

Кілька суб'єктів (включаючи установи ЄС та допоміжні організації) надають практичну інформацію про те, як забезпечити підтримку та захист жертв під час пандемії COVID-19:


Жертви кіберзлочинності

За даними Європол, пандемія COVID-19 відкриває нові можливості для кіберзлочинців щодо зловживання побоюваннями та умовами праці громадян. Кількість кібератак є значною і очікується їх подальше збільшення. У зв'язку з тим, що багато людей віддалено працюють вдома, значно зросли можливості кіберзлочинців щодо експлуатації загальної вразливості населення.

З метою допомоги широкій громадськості зберігати кібербезпеку, Європол підготував поради щодо запобігання та підвищення обізнаності про кіберзлочини. У часи підвищених ризиків особливо важливо використовувати батьківський контроль для захисту онлайн-активності дітей, захисту електронних пристроїв за допомогою паролів, PIN-кодів або біометричної інформації та здійснення покупок у надійних постачальників в Інтернеті (після перевірки персональних даних).

Більше інформації про безпеку в Інтернеті можна знайти тут.


Потерпілі від злочинів на ґрунті ненависті

Агенція ЄС з основних прав людини повідомляє, що у більшості держав-членів ЄС зросла кількість випадків расизму, ксенофобії та нетерпимості спрямованих протипевних національних чи етнічних груп, які пов'язані з пандемією COVID-19.

Зусилля держав-членів щодо жертв злочинів на ґрунті ненависті мають бути спрямовані на заохочення повідомлень про такі злочини, покращення точного розслідування мотивів упередженості та надання підтримки потерпілим від таких злочинів.


Ситуація в пенітенціарних установах

Внаслідок спалаху COVID-19 національні адміністрації в'язниць опинилися під впливом тиску, спрямованого на обмеження поширення вірусу у закритому та вразливому тюремному середовищі. Заходи, спрямовані на уникнення розповсюдження вірусу включають тимчасове припинення всіх сімейних візитів та взаємодії із особами, які знаходяться на волі, включаючи спортивні заходи, спеціальну або професійну підготовку.

Як персонал в'язниць, так і ув'язнені стурбовані своїм здоров'ям. Ув'язнені страждають від недостатньої активності та відвідувань, що ускладнює мотивацію персоналу та попередження заворушень з боку ув'язнених.

Зокрема, держави-члени з високим рівнем перевантаженості в'язниць змушені ухвалювати складні рішення щодо можливості дострокового звільнення.

Більшість держав-членів також відклали всі фізичні переміщення в'язнів, які здійснювалися відповідно до Рамкового рішення Ради 2008/909/JHA від 27 листопада 2008 року.

Комісія спрямовує свою діяльність на підтримку держав-членів у їхніх реакціях щодо вирішення ситуації у місцях позбавлення волі шляхом сприяння обміну інформацією та найкращими практиками.

Європейська організація пенітенціарних та виправних служб (EuroPris), яка співфінансується в межах Програми Правосуддя Європейської Комісії, має спеціально присвячену сторінку про заходи в європейських в'язницях у зв'язку з кризою COVID-19.

Наприкінці березня 2020 року EuroPris заснувала групу розсилки, яка об'єднала експертів (наразі загалом 84 експерти) та розповсюджує щоденні оновлення всіх вхідних відповідей та питань.

Щоденні оновлення також доступні на веб-сайті організації.

Комітет Ради Європи з питань запобігання катуванням та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (ЄКЗК) опублікував заяву про принципи поводження з особами, позбавленими волі, в контексті пандемії COVID-19.

Робоча група з пенологічної співпраці Ради Європи опублікувала заяву щодо COVID-19 англійською та французькою мовами.

Більше інформації щодо COVID-19 під час ув'язнення та пробації, можна знайти на веб-сайті Ради Європи, включаючи останній Щорічний довідник пенітенціарної статистики Ради Європи 2019 року.

Інноваційні пенітенціарні системи (ІПС) опублікували базові інструкції для осіб, які ухвалюють рішення щодо світових практик та рекомендації «Заходи реагування на пандемію COVID-19, спрямовані на боротьбу з невидимою загрозою у в'язницях„, Йоана Апостоло, Ріта Мартінс та Педро дас Невес


Підкомітет ООН з питань запобігання катуванням (ПЗК):

На останній лютневій сесії ПЗК видав рекомендації Національним Превентивним Механізмам (НПМ) з цього питання.

30 березня 2020 р. ПЗК опублікував детальні рекомендації щодо низки заходів під час пандемії COVID-19, які повинні вживати уряди та незалежні моніторингові органи для захисту людей, позбавлених волі.

Асоціація з питань запобігання катуванням (АЗК) запустила інформаційний портал, що збирає та систематизує дані щодо позбавлення волі та COVID-19.

Організація «Міжнародна тюремна реформа» (МТР) опублікувала брифінг «Коронавірус: охорона здоров'я та права людини у в'язницях

Європейська тюремна наглядова рада (ЄТНР), мережа європейських неурядових організацій, що координується Асоціацією "Antigone" з 2012 року, зібрала інформацію про те, як європейські країни борються з вірусом, включаючи звіт «COVID-19: що відбувається в європейських тюрмах?» та розробила інтерактивну карту з короткою інформацією для кожної держави-члена.

Європейське регіональне бюро ВООЗ опублікувало тимчасові керівні принципи щодо боротьби з COVID-19 у в'язницях та інших місцях позбавлення волі.

Уповноважений Ради Європи з прав людини зробив заяву щодо пандемії COVID-19: Потрібні термінові кроки для захисту прав ув'язнених у Європі.


Пробація

Спалах COVID-19 також впливає на відбування пробації в ЄС. Організації створюють нові методи роботи та надають додаткові вказівки персоналу пробації щодо управління їх роботою та обов'язками. Європейська конфедерація з пробації (ЄКП) — організація, яка співфінансується в рамках програми з питань правосуддя Європейської Комісії, публікує інформацію, заходи та протоколи щодо вирішення проблем, пов'язаних зі спалахом COVID-19, службами пробації по всій Європі.

ЄКП визначила загальну практику та розробила рекомендації щодо COVID-19 у сфері пробації:

3. Використання судовою владою цифрових інструментів

З огляду на кризу, спричинену коронавірусом, низка держав-членів зробили крок щодо посилення використання цифрових інструментів судовою владою.

Здебільшого вони стосуються використання спеціально розробленого програмного забезпечення для проведення дистанційного судового засідання (онлайн), що дозволяє ідентифікувати особу та забезпечити всі її процесуальні права під час такого розгляду.

Окрім того, існують практики використання додаткових письмових аргументів – якщо інша сторона не заперечується, то окремі дані надаються лише письмово, без їх оголошення в суді (наприклад, в Угорщині, Болгарія).

Так само строки розгляду – питання, які стосуються прав і свобод розглядаються в першу чергу, зокрема через відеоконференцію, питання ж, які можуть бути відкладені, можуть розглядатись як офлайн, так і онлайн, залежно від завантаженості суду.

Це була рубрика JustCovid від JustTalk — платформи для професійної дискусії про кримінальну юстицію. Доєднуйтесь до обговорень у нашій Facebook-спільноті.