Явні порушення презумпції невинуватості, допущені державними органами, є досить поширеним явищем у світі, зокрема в Європі. Ця проблема стоїть особливо гостро у випадках, коли існує високий рівень суспільного інтересу у зв'язку з характером злочину або особою підозрюваного чи обвинуваченого. На додаток, у багатьох країнах матеріали ЗМІ часто ґрунтуються на конфіденційній інформації від уповноважених органів [1].


60867a342dbbf.jpg


«Громадська жага до сенсації (викриттів), „справжніх“ злочинів та історій, що розгортаються в реальному часі, чинить неабиякий тиск на державні органи та ЗМІ, спонукаючи їх до порушення презумпції невинуватості».

Таких висновків дійшли автори дослідження «Чи справді особа вважається невинуватою, доки її винуватість не доведено? Портрет підозрюваних у кримінальному провадженні» (Fair Trials, 2019). Хоч України не було серед країн, у яких проводилося дослідження, аналогії більш ніж очевидні.

Автори звіту також пропонують низку рецептів, які дозволять запобігти хвилі порушень презумпції невинуватості. Більшість з них не такі вже й прості, навіть якщо здаються такими на перший погляд. Взяти, для прикладу, належний правовий режим охорони презумпції невинуватості. Наче все просто: є відповідна стаття в Конституції, Європейській конвенції з прав людини, кримінальному процесуальному законі, відомчих законах. Примітно, що всюди текст норми значною мірою однаковий. Однак цього не достатньо — аби правовий режим охорони був саме належного рівня, він мусить мати багаторівневу структуру, де першою лінією захисту виступають відомчі політики конфіденційності та/або правила взаємодії зі ЗМІ. Й вони не такі лаконічні, як у випадку норм конституцій, конвенцій та законів.

Нижче кілька прикладів відповідних політик/правил:

Політика конфіденційності та контактів зі ЗМІ (1-7.000), Посібник з питань правосуддя (Департамент юстиції США) [2]

1-7.001 Мета
Політика конфіденційності та контактів зі ЗМІ (Політика) Департаменту юстиції (Департаменту) поширюється на весь персонал, включно із прокурорами, працівниками за контрактом, тимчасово відрядженими до Департаменту та працівниками організацій, які беруть участь в окремих справах.

Політика визначає порядок захисту та поширення інформації, яку персонал Департаменту отримує під час своєї роботи, і покликана приборкати напругу між чотирма базовими інтересами: (1) правом особи на справедливий суд; (2) правом на приватність; (3) здатністю уряду здійснювати правосуддя та сприяти безпеці суспільства; (4) правом громадськості на доступ до інформації про Департамент.

Політика визначає лише внутрішні настанови й не надає жодних прав, які гарантуються законом чи іншим чином. Структурні підрозділи Департаменту можуть визначати більш конкретні правила з питань, що охоплюються Політикою.

1-7.100 Загальна потреба у конфіденційності
Значна частина роботи Департаменту пов'язана з роботою над інформацією чутливого й закритого характеру, публікація якої може: порушити федеральні закони, угоди про нерозголошення даних, право особи на приватність; занапастити свідка або офіцера правопорядку; поставити під загрозу розслідування або інше провадження; сформувати упереджене ставлення або іншим чином непропорційно зашкодити репутації людини.

Працівник Департаменту має презюмувати, що інформація чутливого й закритого характеру, отримана у зв'язку з роботою, захищена від розголошення, за винятком випадків, коли її розкриття зумовлюється необхідністю виконання службових обов'язків працівника Департаменту, згідно з рішенням суду, законодавчим або іншим нормативним приписом, судовою практикою або правилами кримінального чи цивільного провадження. Забороняється розголошувати таку інформацію будь-кому, включаючи членів родини, друзів або навіть колег, окрім випадків, коли це необхідно для виконання службових обов'язків, і порушення цієї заборони може спричинити накладення дисциплінарного стягнення. Несанкціоноване розголошення конфіденційної особистої чи комерційної інформації може стати підставою для притягнення до кримінальної або адміністративної відповідальності.

1-7.410 Коментарі щодо запитів про розслідування
Фізичні особи, колективи та організації періодично надсилають звернення з проханням провести розслідування начебто незаконної діяльності фізичної чи юридичної особи. Іноді заявник оприлюднює назагал таке звернення.

Отримання таких звернень може бути публічно підтверджене, однак варто подбати про те, щоб цей факт не зображувався як підстава для початку розслідування: існує різниця між розглядом звернення та початком розслідування.

Підтвердження розгляду будь-якого питання, яке має бути схвалене відповідним федеральним окружним прокурором або ж помічником генерального прокурора, має містити згадку, що такі звернення передаються на розгляд відповідному компетентному органу, де всі доводи буде розглянуто з урахуванням Принципів федерального обвинувачення (див. JM 9-27 000), і що Департамент не підтверджує та не спростовує факту ведення розслідування.

Такі ж міркування доречні й у випадках, якщо розслідування [з аналогічного питання] було розпочато раніше.

1-7.500 Оприлюднення інформації у кримінальних, цивільних та адміністративних справах інформація, яку дозволено розкривати
З урахуванням обмежень, передбачених законом або рішенням суду, а також Політикою, у будь-якій кримінальній справі, в якій було висунуто обвинувачення, працівники Департаменту можуть оприлюднити таку інформацію:

У пресрелізі, випущеному до встановлення вини, має бути зазначено, що йдеться виключно про звинувачення, а обвинувачений вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

<…>

1-7.510 Розкриття інформації стосовно попередніх судимостей особи
Під час досудового розслідування та до моменту судового розгляду працівники Департаменту, за загальним правилом, не мають надавати ЗМІ будь-яку інформацію стосовно попередніх судимостей обвинуваченого. У разі, якщо попереднє засудження є елементом висунутого обвинувачення (наприклад, володіння особою, раніше засудженою за тяжкий злочин, вогнепальною зброєю), працівники Департаменту можуть підтвердити загальний характер попереднього обвинувачення щодо особи, якщо така інформація з'явиться в публічній частині судового розгляду.

1-7.610 Застереження щодо упередженості
Оскільки оприлюднення певних видів інформації може зашкодити судовому провадженню, працівники Департаменту повинні утримуватися від розголошення таких відомостей (за винятком випадків, коли це доцільно під час розгляду справи або оголошення вироку після визнання вини):

Працівникам Департаменту забороняється заохочувати та надавати допомогу ЗМІ у фотографуванні або трансляції особи, яка утримується під вартою. Не допускається оприлюднення фотографій обвинувачених, окрім як з метою охорони правопорядку або якщо фотографія вже є частиною публічно доступної частини інформації у справі.

1-7.700 Настанови щодо контактів зі ЗМІ

Загальні принципи щодо справедливого судового розгляду й публічного обговорення (Стандарти кримінальної юстиції Американської асоціації правників) [3]

Стандарт 8-2.2. Конкретні настанови щодо заяв прокурорів

(а) Заяви щодо питань, згаданих нижче, становлять особливий ризик порушення Стандарту 8-2.1 (а). Тому, за загальним правилом, правник, який бере участь у кримінальному провадженні як прокурор, під час перебігу провадження повинен утриматися від заяв про:

(б) Як правило, Стандарт 8-2.1 (a) не порушується публічними заявами правника, який бере участь у кримінальному провадженні як прокурор, щодо таких питань:

Медіаполітика Поліцейських сил Нового Південного Уельсу (Австралія) [4]

6.1.1. Розслідування
Не допускається оприлюднення інформації, яка:

6.1.2. Правопорушники
Не допускається оприлюднення інформації, яка:

6.1.3. Потерпілі
Не допускається оприлюднення інформації, яка:

6.3.1. Особи, які перебувають під вартою
Не допускається доступ ЗМІ до будь-якої особи, яка перебуває під вартою. Не допускається демонстрація перед ЗМІ людей, які перебувають під вартою, і вони, за бажанням, мають бути забезпечені засобами для прикриття обличчя.

Не допускається повідомлення ЗМІ про доставлення обвинувачених на місце вчинення злочинів. Якщо представники ЗМІ присутні, треба переконати їх не проводити фото- чи відеозйомку під таким кутом, який дозволить встановити особу обвинуваченого. Публікація фотографій, які ідентифікують обвинуваченого, може розцінюватися як неповага до суду.

6.3.2. Лікарські засоби та наркотичні речовини
Не допускається розголошення детальної інформації про кількість, вагу або комерційну вартість викрадених легальних лікарських засобів — особливо, коли вказується місце крадіжки (наприклад, лікарня чи аптека). Варто використовувати такі словосполучення, як «було вкрадено певну кількість лікарських засобів».

За оцінками слідчих, «приблизна вулична вартість» заборонених наркотичних речовин може бути оприлюднена. Посіви конопель можна описувати кількістю рослин. Після арешту формулювання звинувачень може бути використано для опису наркотиків.

6.3.3. Гроші
Не допускається розголошення суми вкрадених грошей. Варто описувати не конкретну суму, а, наприклад, «було викрадено певну суму грошей». Якщо слідчі вважають, що це може допомогти конкретному розслідуванню, то, за згодою жертви, розмір викраденої суми можна оприлюднити.

6.3.4. Методологія і тактика
Не допускається оприлюднення детальної методології й тактики, що застосовуються поліцією, злочинцями чи самогубцями. Так само не допускається розголошення технічних можливостей поліцейських сил Нового Південного Уельсу щодо моніторингу злочинців, особливо стосовно практик таємного спостереження.


Володимир Петраковський,
експрокурор, експерт ЦППР,
викладач Києво-Могилянської академії,
спеціально для JustTalk

Читайте та обговорюйте актуальні питання кримінальної юстиції у спільноті тих, хто від неї шаленіє: доєднуйтесь до спільнотиJustTalk у Facebook.

***

[1] Innocent until proven guilty? The presentation of suspects in criminal proceedings | Fair

Trials (2019), p. 4.

[2] Confidentiality and Media Contacts Policy (1-7.000), Title 1: Organization and Functions,

Justice Manual (U.S. Department of Justice).

[3] Fair Trial and Public Discourse Black Letter, ABA Standards for Criminal Justice.

[4] Media Policy, New South Wales Police Force (Australia).