Коли ми говоримо про стандарти досудового розслідування, то маємо сказати, що основою стандартизації є визначені ролі дійових осіб, розуміння ними зон відповідальності, синхронізація їхніх дій у межах прийнятих ролей.

Стандартизація для української кримінальної юстиції — це ще той виклик, адже часто переважає «і так усе зрозуміло», «все написано в КПК». Проте дослідження доводять, що слідчі та прокурори по-різному «розуміють» свої ролі, той самий КПК, що існує безліч алгоритмів роботи, які різняться один від одного залежно від регіону чи навіть підрозділу.

Практичне прийняття слідчими та прокурорами стандартів пов'язане насамперед з осмисленням практики та пошуком консенсусу щодо ролей і спільних правил гри.

Переосмислення та усвідомлення потребує часу й довірливого середовища. Саме тому ми створили навчальну програму «Стандарти досудового розслідування».

6059d1010ff84.jpg

В анотації до своєї книги «Подумай ще раз» Адам Грант пише: «Інтелект зазвичай визначається як здатність мислити і вчитися, але в світі, що стрімко змінюється, більше значення може мати інший набір когнітивних навичок: здатність переосмислювати та забувати вивчене».

Природним чином ми дійшли того ж висновку, що і пан Адам. Презентації та дискусії навколо окремих частин Стандартів досудового розслідування на майданчику JustTalk дали розуміння, що майданчиків, де практики — слідчі/детективи, прокурори, судді — можуть зустрітися не стільки для отримання нових знань, скільки задля переосмислення досвіду, обміну досвідом з колегами, чесної та щирої розмови про дуже практичні щоденні проблеми, — обмаль. Та й не дуже заохочується поки осмислення та переосмислення в українських інституціях.

А практиків, які відкриті до змін, готові до дискусії та чесного обміну аргументами з колегами достатньо. Тож важко було переоцінити необхідність формування спільноти практиків, здатних до діалогу, до прийняття чужого досвіду, до чесної комунікації, ефективної взаємодії, здатних до змін особистісних та до просування змін підходів до щоденної роботи, практиків, які, зрештою, здатні трішки вийти зі своєї бульбашки і побачити спільну для всіх мету.

 

605589c547516.jpg

В основу навчальної програми лягли «Стандарти досудового розслідування». Про важливість впровадження стандартів у щоденну практику говорять уже не один рік і не в одній інституції. Разом з тим, усі чудово знають, що ані написана книжка, ані прийнятий наказ чи закон не гарантують беззаперечного та однакового розуміння написаного.

Ми мало віримо у системні зміни «зверху донизу», а багаторічні кола реформ, атестацій та переатестацій уже довели, що це не завжди спрацьовує. І ці кола змін часто гублять у своєму фокусі людину-практика, який працює в полі і по суті творить цю інституцію своїми щоденними діями.

Тож ми прийшли до зовсім іншого формату — формату, в основі якого переосмислення з позиції персонального досвіду та готовність до професійного розвитку. Це — спільна навчальна програма для слідчих і прокурорів різних рівнів та різних інституцій, в якій ідеться не лише про досудове розслідування, але й про невіддільні м'які навички сьогодення, які можуть допомогти практикам ставати ефективнішими.

 

605589d997b60.jpg

 

Формуючи коло учасників першої навчальної програми, ми виходили з того, що будь-які зусилля і результати залежать від персональної мотивації до розвитку та прагнення нових горизонтів. Найбільшим викликом на цьому етапі стало ідентифікувати тих людей, які попри сотні й тисячі томів кримінальних проваджень шукають шляхів, як ставати кращими за себе сьогоднішніх і як ставати ефективнішими у своїй роботі. Саме тому перший набір на програму відбувався «експериментально»: ми шукали таких собі «вільних радикалів»*, практиків, які чітко усвідомлюють потребу саморозвитку. Чому цей шлях експериментальний? Тому що на момент реєстрації про програму було відомо небагато: один аркуш А4 опису без гучних авторитетних назв/імен і порада колеги чи колежанки. Треба мати трішки більше сміливості, авантюризму та внутрішньої мотивації, щоб спробувати взяти участь у такому заході.

6058eebd7666b.jpg

Досудове розслідування — це командна гра. Для того, щоб ролі та правила могли бути засвоєними, ми об'єднали в одній залі слідчих ДБР, Нацполу, детективів НАБУ, прокурорів місцевих прокуратур, САП та Офісу Генерального прокурора. Це додавало різних досвідів та різних перспектив для рефлексій і дискусій, у яких разом міркували, які правила взаємодії працюють, як їх оптимізувати і часто — як додати здорового глузду до цих правил.

6058ef7547fe6.jpg

Середовище довіри й поваги є передумовою діалогу практиків. Таке середовище утворюється завдяки кільком компонентам: поваги до досвіду колег, безпечного середовища для різних позицій та аргументів, де досвід кожного приймається і цінується, і рівності всіх присутніх — адже тренерами є такі ж практики кримінальної юстиції, які вже пройшли непростий шлях рефлексій та осмислення і готові поділитися інсайтами. Це дозволило створити умови, де слідчий почує прокурора, а прокурор — слідчого. Де буде місце перспективі судді та спільній дискусії, пошуку спільних рішень. Усе це робить взаємодію практиків людянішою, зрозумілішою, як наслідок — ефективнішою. Це дає поштовх до переосмислення, трансформації mindset та здатності глянути на звичні практики з позиції здорового глузду.

6058ef81c1f2f.jpg

Навчальна програма «Стандарти досудового розслідування» від JustLearn** привносить в спільноту практиків системи кримінальної юстиції — розмову, діалог як інструменти пошуку оптимального рішення. Ми говоримо про ті інструменти, використання яких залежить, часто, від волі слідчого та прокурора спробувати роботи не так як завжди. Так, для формування цієї волі теж потрібне наснаження та приклад колег — і це теж практик може знайти тут. Адже, як влучно підкреслив один з учасників: «Кожен практик цього потребує — мати до кого звернутися, в кого запитати, з ким обговорити неоднозначну ситуацію».

60558a362d371.jpg

 

Навчальна програма «Стандарти досудового розслідування» від JustLearn — це історія про професійні спільноти, де культивується цінність розвитку, де цінності професії є засновком і де рушії змін, вільні радикали, живі клітини здатні зсередини змінити інституції через формування спроможності приймати нові ідеї та робити їх звичною практикою; комунікувати ідеї з вуст у вуста, від колеги до колеги, а не виключно адміністративним рішенням.

 

60558a4412778.jpg

 

Це виглядає ніби ідеальна картина, але саме з такими міркуваннями ми творили майданчик JustLearn. А тим часом, ми продовжуємо шукати вмотивованих, спраглих до діалогу, переосмислення та розвитку слідчих, детективів та прокурорів, – людей, які вже сьогодні зсередини змінюють систему кримінальної юстиції.

Ви точно знаєте таких, а, можливо, це саме ви!

Напишіть нам: [email protected]

 

* Тут ми відсилаємось до книги Скотта Белскі «Плутанина посередині. Від стартапу до успіху, як не схибити посеред шляху», до розділу «Знайдіть місце для вільних радикалів». Книга має український переклад. Ознайомитись із згаданим уривком (англійською) можна за посиланням.

 

** Освітня платформа JustLearn є логічним продовженням дискусійного майданчика JustTalk, спільно з яким покликана об'єднати практиків кримінальної юстиції довкола ідеї професійного розвитку, та задля спільного пошуку рішень, які здатні підвищити ефективність системи кримінальної юстиції в Україні.

Третій модуль навчальної програми JustLearn відбувся за організаційної підтримки Експертного центру з прав людини та фінансової підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи "EU4USociety". Матеріал відображає позицію авторів і не обов'язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу.