Нещодавно мій добрий знайомий переслав мені у ФБ хрєнь. Ну оту, з купою знаків оклику і «терміново перешли іншим», «дитині потрібен донор», якісь неіснуючі (але кому воно потрібне то перевіряти?) контори будуть давати йому 32 грн. за кожні 3 листа, які ти перешлеш. І ще номер телефону там. І сєрдєчко з'явиться, коли перешлеш мінімум 12 листів. Причому, якщо на початку появи подібних тем, вони мали практичну шахрайську складову – з кожного, хто дзвонив, відразу знімали трошки грошей – то тепер це просто абсолютно беззмістовна, без жодного практичного сенсу, дія, яку тим не менше чомусь роблять десятки тисяч (якщо не сотні) моїх співгромадян.

Взагалі, подібні штуки трапляються частенько. Я про глупості, які наші люди роблять в інтернеті. Перепощують абсолютно очевидні фейки, розсилають якусь глупоту, часто зворушливу, про собачок вмираючих, наприклад, навіть толком не читаючи, йдуть проходити якісь дивні тести… Потім воно починає стосуватися тебе, бо ти бачиш результати їхніх дій у себе в стрічці, чи навіть в особистих повідомленнях. Я більш менш лояльно ставлюся, коли це роблять підлітки чи пенсіонери, які нещодавно в інтернеті. Але от той дописувач був досить поважним підприємцем, не старою людиною, регулярно мандрує світом і, ніби-то, багато на чому розуміється. Я спробував пояснити йому, в чому справа. Він, схоже, дослухався, але серйозно мої гнівні іронічні відповіді не сприйняв: «Денег не просят, а если это и правда поможет...)»

А потім ці люди так само ведуть себе на роботі, відкриваючи «шкідливі програми (документ Word, PDF-файл), які були переслані на електронні адреси багатьох комерційних і державних структур» (з повідомлення СБУ). І в результаті виводяться з ладу «об'єкти критичної інфраструктури багатьох держпідприємств і компаній» (звідти ж). Тобто зрозумійте:
страшна хакерська атака, що паралізувала діяльність тисяч підприємств – від «Нової пошти» і «Метінвесту» до Ощадбанку і міністерств – стала можливою головним чином завдяки тому, що наші люди просто, не думаючи, відкривали незрозумілі листи!!!

Я впевнений, що той мій знайомий підприємець не ллє в свою дорогу машину експерементальне пальне, який бодяжить на подвір'ї дядя Вася. І купувати продукти намагається в перевірених місцях у відомих виробників. Але те, що наша онлайн-безпека з кожним днем стає все більш важливим питанням, і те, наскільки ми захищені, залежить в першу чергу від кожного з нас, такі, як він, визнавати ну ніяк не хочуть.

Про це вже писано-переписано, казано-переказано, але, реальність жорстко демонструє, що цього все ще недостатньо. Сподіваюсь, подібні важкі уроки підуть на користь в першу чергу власникам і топ-менеджерам тих тисяч великих і середніх підприємств, які постраждали від кібер-атаки, і спонукають їх дуже серйозно поставитися до навчання персоналу в цій площині. Щоб базові правила онлайн-безпеки прописалися в усіх посадових інструкціях, на всіх стінах біля комп'ютерів і на підкірці усіх працівників, що мають до них доступ. Щоб їх знали і вірили в те, що вони критично важливі, так само чітко і безсумнівно, як вірять в те, що оголений дріт під напругою чіпати не варто. І якщо ця прогалина буде ліквідована в корпоративній культурі, досить швидко ці правила розповсюджуватимуться і в повсякденному житті.

В общєм, СРОЧНО!!! РЄПОСТ!!! ПЄРЄШЛІТЄ ЕТО ПІСЬМО МІНІМУМ 30 ДРУЗЬЯМ В ФЄЙСБУКЄ, ІНАЧЄ КІБЄР-АТАКУ НЄ ОСТАНОВІТЬ. Звичайно, цю якось зупинимо, але те, наскільки ми досі вразливі в онлайн-світі, який все більш переплітається з офлайновим життям, змушує думати, що атакувати нас будуть все частіше. Бо це не складно. В першу чергу через «низький рівень комп'ютерної грамотності і не здатність оцінити ситуацію» (цитата з переписки з моїм другом, сисадміном величезного підприємства, що жорстко постраждало від сьогоднішньої атаки)