Стаття для тих, кому цікаво, як Україну бачать у світі … комп'ютерних ігр. (А це тільки для сервісу Steam 120 мільйонів активних користувачів у 2020 році)
Коли я був маленький (а це давненько, в часи пізнього СРСР), діти гралися в м'яча у дворі; ще влітку була популярна гра у «бризкалки», які робили з пляшок від радянського прального порошку, вставляючи в кришку як «дуло» корпус від кулькової ручки. Я теж, бувало, в таке грався, але мав і іншу, важливішу розвагу, до якої приєднувалися усі мої друзі. У мене вдома був комп'ютер, тож можна було грати в ігри.
В ті часи персональний комп'ютер вдома був приблизно тим самим, що зараз – літаюча тарілка. Принаймні, в Києві.
Комп'ютерні ігри спершу були доволі простими, наприклад такими:
Дістати інші було практично неможливо, адже, повторюся, комп'ютерів практично ніде не було.
За кілька років «радіолюбителі» навчилися робити Sinclair в домашніх умовах, і тоді з'явився ринок для ігор. А отже – так, і нові ігри. Які були значно складнішими, зокрема, такими:
Завдяки їм можна було розібратися, за якими принципами функціонує місто, як працює економіка, що потрібно для успіху тої чи іншої країни у світі... Для мене все це мало практичний зміст, пробував все на практиці… на комп'ютері.
Треба зазначити, що ігри дійсно мали тоді освітню функцію. Наприклад, згодом я склав іспит з економіки в трьох освітніх закладах, базуючись переважно на знаннях, отриманих у цій грі:
Коли з'явилася перша «Цивілізація» Сіда Мейра, одразу став її палким прихильником.
Друга «Цивілізація» принесла новацію, сьогодні обов'язкову в будь-якій серйозній грі — можливість для гравців створювати модифікації гри.
Тоді це було вкрай просто: графічний файл, де можна було намалювати власні юніти; текстовий файл з параметрами цих юнітів, що дозволяв редагувати деякі параметри самої гри.
Не було можливості додати Україну до числа цивілізацій…
В третій та четвертій версіях гри можливості з модифікації збільшились, але по-справжньому серйозними вони стали лише у п'ятій.
На жаль, серед стандартних цивілізацій Україна так і не опинилась, але тепер самі гравці отримали можливість зробити нашу країну такою, як ми хотіли її бачити.
Майже як у житті.
На сьогодні існують чотири реалізації України для «Цивілізації-5», котрі є прямим виявом погляду наших співвітчизників на реальну історію країни. Розглянемо їх по порядку:
The Cucuteni-Trypillian Culture
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=527073349
Цей мод зробила ціла група авторів, і він цікавий, бо тема трипільської культури відносно нещодавно увійшла в масову свідомість (я мав змогу долучитися до популяризації теми своїм фільмом «Світло для світу» з Віктором Степановим, що його в 2004-2006 роках доволі часто показували в ефірах різних телеканалів).
Автори моду заклали такі особливості для цієї цивілізації:
Властивість нації – «Періодичне спалення поселень»:
Віра додається до виробництва поселенців. Святилища зберігають 10 відсотків їжі для нового мешканця міста.
Унікальний підрозділ – «Олар»:
Заміняє робітників після вивчення гончарства. Отримує віру при завершенні будівництва чи дії.
Унікальна будівля — «Стіна»:
Заміняє стіни після вивчення сільського господарства. Додає захисний бонус місту, віру та їжу, при побудові трьох штук додає щастя.
Kievan Rus"
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=89653704
Торгівля з містами-державами додає впливу. Ріки для торгівлі слугують як дороги.
Унікальний підрозділ – "Дружина":
Заміняє мечників. Посилений захист та бачення.
Унікальна будівля — "Віче":
Заміняє сад. Знижує витрати на утримання міста.
Ukraine in Civilization V
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1089855119
Властивість нації – "Чумацький шлях":
Кількість торгівельних шляхів подвоєна.
Унікальний підрозділ – "Батальйон добровольців":
Краще звичайної піхоти б'ється на рідній землі.
Унікальна будівля — "Хортицька січ":
Заміняє водяний млин у місті, дає досвід армії, збільшує продуктивність та захист міста.
Ukraine – Tymoshenko
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1394017193
Властивість нації – "Помаранчева революція":
Додає золота та їжі обом містам при міжнаціональній торгівлі. При торгівлі з іншими цивілізаціями кожна отримує додаткового делегата на світовому конгресі.
Унікальний підрозділ – "ОплотМ":
Заміняє танк, має бонус 20 відсотків проти інших танків біля українських міст.
Унікальна будівля — "Майдан":
Заміняє біржу, має додатковий слот для предмета мистецтва, який, заповнений, додає торговий шлях.
Ось так бачать гравці "Цивілізації" нашу країну…
Десь так про нас думають у світі.
А загалом треба думати про те, щоб автори включали нашу країну в базові версії таких ігор, адже на них виховується думаюча частина молодого покоління.
Бонусом до статті – ось таке відео: