Стаття для тих, кому цікаво, як Україну бачать у світі … комп'ютерних ігр. (А це тільки для сервісу Steam 120 мільйонів активних користувачів у 2020 році)

Коли я був маленький (а це давненько, в часи пізнього СРСР), діти гралися в м'яча у дворі; ще влітку була популярна гра у «бризкалки», які робили з пляшок від радянського прального порошку, вставляючи в кришку як «дуло» корпус від кулькової ручки. Я теж, бувало, в таке грався, але мав і іншу, важливішу розвагу, до якої приєднувалися усі мої друзі. У мене вдома був комп'ютер, тож можна було грати в ігри.

В ті часи персональний комп'ютер вдома був приблизно тим самим, що зараз – літаюча тарілка. Принаймні, в Києві.

Комп'ютерні ігри спершу були доволі простими, наприклад такими:

Дістати інші було практично неможливо, адже, повторюся, комп'ютерів практично ніде не було.

За кілька років «радіолюбителі» навчилися робити Sinclair в домашніх умовах, і тоді з'явився ринок для ігор. А отже – так, і нові ігри. Які були значно складнішими, зокрема, такими:

Завдяки їм можна було розібратися, за якими принципами функціонує місто, як працює економіка, що потрібно для успіху тої чи іншої країни у світі... Для мене все це мало практичний зміст, пробував все на практиці… на комп'ютері.

Треба зазначити, що ігри дійсно мали тоді освітню функцію. Наприклад, згодом я склав іспит з економіки в трьох освітніх закладах, базуючись переважно на знаннях, отриманих у цій грі:

Коли з'явилася перша «Цивілізація» Сіда Мейра, одразу став її палким прихильником.

Друга «Цивілізація» принесла новацію, сьогодні  обов'язкову в будь-якій серйозній грі — можливість для гравців створювати модифікації гри.

Тоді це було вкрай просто: графічний файл, де можна було намалювати власні юніти; текстовий файл з параметрами цих юнітів, що дозволяв редагувати деякі параметри самої гри.

Не було можливості додати Україну до числа цивілізацій…

В третій та четвертій версіях гри можливості з модифікації збільшились, але по-справжньому серйозними вони стали лише у п'ятій.

На жаль, серед стандартних цивілізацій Україна так і не опинилась, але  тепер самі гравці отримали можливість зробити нашу країну такою, як ми хотіли її бачити.

Майже як у житті.

На сьогодні існують чотири реалізації України для «Цивілізації-5», котрі є прямим виявом погляду наших співвітчизників на реальну історію країни. Розглянемо їх по порядку:

The Cucuteni-Trypillian Culture

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=527073349

Цей мод зробила ціла група авторів, і він цікавий, бо тема трипільської культури відносно нещодавно увійшла в масову свідомість (я мав змогу долучитися до популяризації теми своїм фільмом «Світло для світу» з Віктором Степановим, що його в 2004-2006 роках доволі часто показували в ефірах різних телеканалів).

Автори моду заклали такі особливості для цієї цивілізації:

Властивість нації – «Періодичне спалення поселень»:

Віра додається до виробництва поселенців. Святилища зберігають 10 відсотків їжі для нового мешканця міста.

Унікальний підрозділ – «Олар»:

Заміняє робітників після вивчення гончарства. Отримує віру при завершенні будівництва чи дії.

Унікальна будівля — «Стіна»:

Заміняє стіни після вивчення сільського господарства. Додає захисний бонус місту, віру та їжу, при побудові трьох штук додає щастя.

 

Kievan Rus"

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=89653704

Властивість нації – "Із Варягів у Греки":

Торгівля з містами-державами додає впливу. Ріки для торгівлі слугують як дороги.

Унікальний підрозділ – "Дружина":

Заміняє мечників. Посилений захист та бачення.

Унікальна будівля — "Віче":

Заміняє сад. Знижує витрати на утримання міста.

 

Ukraine in Civilization V

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1089855119

Властивість нації – "Чумацький шлях":

Кількість торгівельних шляхів подвоєна.

Унікальний підрозділ – "Батальйон добровольців":

Краще звичайної піхоти б'ється на рідній землі.

Унікальна будівля — "Хортицька січ":

Заміняє водяний млин у місті, дає досвід армії, збільшує продуктивність та захист міста.

 

Ukraine – Tymoshenko

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1394017193

Властивість нації – "Помаранчева революція":

Додає золота та їжі обом містам при міжнаціональній торгівлі. При торгівлі з іншими цивілізаціями кожна отримує додаткового делегата на світовому конгресі.

Унікальний підрозділ – "ОплотМ":

Заміняє танк, має бонус 20 відсотків проти інших танків біля українських міст.

Унікальна будівля — "Майдан":

Заміняє біржу, має додатковий слот для предмета мистецтва, який, заповнений, додає торговий шлях.

 

Ось так бачать гравці "Цивілізації" нашу країну…

Десь так про нас думають у світі.

А загалом треба думати про те, щоб автори включали нашу країну в базові версії таких ігор, адже на них виховується думаюча частина молодого покоління.

Бонусом до статті – ось таке відео: