Принцип спілкування нашої громадської організації з системою освіти — дій через потребу і пропозицію. До такої взаємодії ми спонукаємо й батьків, котрі звертаються за консультаціями. Це важливо, оскільки атмосфера в тісному дошкільному колективі легко псується, але складно відновлюється. Страждають же діти.
Готуючись до вебінару про співпрацю батьків та закладів дошкільної освіти, я провела опитування в кількох криворізьких групах мережі Фейсбук. Я дуже хотіла мати певну статистику, аби не бути марнослівною щодо комунікації батьки-садочок.
Отже, за результатами опитування щодо найбільш нагальної проблеми у дитячих садочках Кривого Рогу, що потребує якнайшвидшого вирішення, на перших місцях опинилася не комунікація:
- Неякісне харчування -24,1%
- Відсутність регулярних ремонтів у групах та приміщеннях — 19,5%
- Низька зарплата — 19%
- Побори (нерегламентовані законодавством внески) — 12,4%
- Недопуск батьків — 7,8%
- Відсутність дидактичних матеріалів та іграшок — 5,4%
- Незручний графік роботи — 3%
- Відсутність сучасних ігрових майданчиків — 2,4%
- Відсутність комунікації з адміністрацією — 1,6%
- Відсутність прозорості й відкритості — 1,4%
- Відсутність комунікації з вихователями і персоналом — 1,2%
- Відсутність підручників — 1,2%
- Відсутність занять — 1%
Про комунікацію йдеться аж у 9 та 11 пунктах. Тож результат підтвердив мої очікування: діалог поки що є, але наявність на першому місці неякісного харчування дуже швидко може стати тригером для конфлікту. Адже харчування є важливою складовою гармонійного розвитку дитини.
Підсилює цей стан не в кращий бік відсутність ремонтів груп, низька зарплата працівників ЗДО і нерегламентовані законодавством регулярні внески. Таке коло доволі небезпечне і держава тут може зробити 2 речі:
1. Підвищити рівень заробітної плати (тобто внести зміни до тарифної сітки)
2. Ввести систему субвенцій для підтримки принципу наступності
Чому важлива така підтримка? По-перше, це сигнал місцевій владі, що час починати виконувати свої обов'язки (в НУШ та інклюзії це спрацювало). По-друге, покращення фінансування знімає грошове навантаження на гаманці батьків, отже знімає градус напруги. А якщо ввести співфінансування садків через субвенції на оновлення харчоблоків та енергоефективність, можна одразу вирішити як матеріальні, так і безпекові питання, які передовсім стосуються здоров'я дитини.
Наша ГО у 2018 році пересвідчилася на власному досвіді, що забезпечення навіть однієї категорії товарів значно покращує клімат в закладі освіти. Так, протягом року ми шукали можливість розробити такі нормативи використання миючих, чистячих та дезінфікуючих засобів, які влаштують і керівництво освітою міста, і відповідатимуть законодавству, і не забиратимуть значних бюджетних ресурсів. В результаті департамент погодився створити робочу групу і справа завершилася наказом, що третій рік забезпечує 100% потреб у цих засобах, якщо керівник, звісно, запитав належну кількість. Нині відділи освіти міста купують двічі на рік засоби гігієни для усіх закладів, а ми отримали важливі канали комунікації на усіх рівнях.
Те саме варто робити і з ремонтами, але спочатку провести інвентаризацію та виконати аварійні роботи. Далі визначаємо черговість відповідно до гарантійних термінів робіт та матеріалів і працюємо над документом до його ухвалення. Такий документ може суттєво підвищити рівень довіри до влади, якщо він запрацює.
Ще один суттєвий пункт, який я навмисно не включила, але він «зашитий» принаймні у кількох інших відповідях опитування. БК. Важливо прибрати навіть згадку про батьківські комітети з Закону Про дошкільну освіту. Це визначення звучить неприємно і нагадує часи сторічної давнини. Громадське самоврядування є сталим терміном, якого цілком достатньо для співпраці. Нехай це буде осередок чи актив — неважливо, аби не назвою карального органу. Та найважливіше навіть не назва, а наповнення і тут саме закон має внести ясність щодо меж дозволеного, а вже на його підставі заклад може розробляти своє положення.
Ну й одне з ключових питань, яке має суттєвий вплив на клімат у дитячому садочку — питання призначення керівника закладу дошкільної освіти. Нині це безстрокові, фактично, контракти, які підписуються на розсуд місцевої влади. Лише конкурсний відбір може вдихнути свіжого повітря у цей подекуди «приватний клуб закритого типу». Тому нове законодавство має спиратися на демократичні засади призначення керівника закладу, який формує особистість і громадянина.
Порада: якщо ви бачите порушення, завжди вирішуйте питання за висхідною — вихователь, завідувач, органи управління освітою. Іноді те, що здається вам невирішуваним, легко припиняється розмовою з вихователем. Якщо ж система чинить опір і від цього страждає дитина, ваш обов'язок як батьків і громадян захищати дитину.
І наостанок про гроші. Допомога батьків дуже важлива, але щомісячні нерегламентовані внески то не допомога, а корупція, яка нерідко стає причиною тривалих конфліктів, наслідки яких доводиться розглядати в судах.