Промайнула дуже важлива новина, яку можна було випадково пропустити. Мова йде про те, що Європейський Союз створить спеціальний орган, що контролюватиме виконання санкцій проти російської федерації.

Інформаційна агенція Блумберг повідомила, що зовсім скоро стартує абсолютно новий проєкт, що має на меті посилити ефективність санкційного режиму проти рф. 

Нагадаю, станом на сьогодні Радою Європейського Союзу прийнято 10 пакетів санкцій проти Росії з часу широкомасштабного вторгнення в лютому 2022 року. Також відзначу, що санкційний режим було запроваджено ще з березня 2014 року внаслідок загарбницьких дій зелених чоловічків з Росії, анексії Криму та розпалювання Донбасу. Окремими сторінками, що пушили продовження та посилення санкцій, було збиття російським Буком малазійського Боїнгу-777, невиконання Москвою Мінських домовленостей, а також ситуацією з отруєнням Навального. Традиційно ЄС подовжує санкції щопівроку. 

Просто безпрецедентні обмеження проти росії, зрозуміло, потребують аудиту їхньої ефективності та аналізу, до яких схем вдається рф, щоб їх обходити. Дивно було б, якби вона не обходила. Як мінімум через схему задіяння третіх перевалочних країн. Одразу згадуються ті ж Туреччина, Вірменія, Казахстан. І вони далеко не єдині. Також ми бачимо численні маніпуляції із країною походження товарів, коли змішують енергоносії чи інші товари. Банально бодяжать! Навіть якщо у складі продукту у вас 49% російського походження, то на виході за документами отримуєте чисту карму. А багато і не змішують, нелегально зливаючи російський кривавий продукт десь у нейтральних водах.

Що ж пропонує ЄС? Дев'ять країн, зокрема це Чехія, Кіпр, Данія, Угорщина, Литва, Мальта, Румунія, Словенія та Іспанія стануть справжніми вартовими виконання санкцій, розкладуть по поличках кожну галузь і засвітять всі тіньові схеми з росією для того, щоб закривати ці дірки санкційної політики. Звичайно, мені тут не дуже подобається Угорщина, але наприклад, у складі Бухарестської дев'ятки її позиція по Україні була синхронною з усіма.

Україна неодноразово генерувала провідні аналітичні матеріали стосовно проблем прикладного застосування санкцій. Тут можна згадати дослідження Міжнародної експертної групи Макфола-Єрмака. Як зазначила ця група у березневому аналізі, ефект від санкцій мав значну інерцію, втім нині відчутно впливає на російську економіку. Водночас дійсно не вистачає належного контролю та протидії їх обходу. 

А тепер найголовніше! Ініціатива з 9 країн ЄС почне діяти приблизно з червня і розрахована на два роки. А знаєте, що це означає? Це просто шалений сигнал, що попри заяви того ж Борреля, що у Євросоюзі майже дійшли до кінця «санкційної драбини», спускатись з цієї драбини не збираються як мінімум наступні 24 місяці. Всі надії путіна та наближених до нього осіб про швидке зняття санкцій розсіюються, як дим. 

Ми є свідками шаленої істерики кремлівського режиму. Згадайте, для прикладу, 5 вимог для продовження зернового коридору після 60 днів. Там ви побачите: відновіть SWIFT, дайте запчастини, поверніть страхування, розблокуйте активи. Тільки ніхто на це не піде.

Економічно-фінансовий блок в росії розуміє, що в подальшому ефект від санкцій буде лише потужніший. А як входити у наступний рік? Згадайте слова російського олігарха Олега Дерипаски. Він прямо сказав, що вже в наступному 2024 році у росії просто не буде грошей.

Я взагалі вважаю, що санкції не лише потрібно зберігати та проводити аудит їхньої ефективності. Мусимо продовжувати посилення. Буквально один момент — захотіла Росія помахати шашкою перед усім світом та розмістити тактичну ядерну зброю в Білорусі? За це мають бути накладені санкції на Росатом. 

Досить умиротворювати агресора напівмірами, адже у такому разі він відчуває слабкість та, відповідно, користується цим. Санкційний тиск на рф має бути продовжений до повного виводу російських військ з усіх міжнародно визнаних територій України, та компенсації за астрономічну шкоду нашому народу та українській державі.