Читайте початок статті.
3
Й через 18 днів після підписання Зе Указу Президента України № 446/2021 заворушився і Секретар РНБО України, як свідчить оприлюднене 13 вересня 2021 року о 17:26 вебсайтом РНБО України повідомлення «О. Данілов провів нараду з питань створення кібервійськ»: «Секретар Ради національної безпеки і оборони України Олексій Данілов провів нараду щодо виконання рішення РНБО України від 14 травня 2021 року „Про невідкладні заходи з кібероборони держави“, уведеного в дію Указом Президента України від 26 серпня 2021 року № 446.
Відповідно до цього Указу Кабінетові Міністрів України доручено у двомісячний строк розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроєкт щодо створення та функціонування у системі Міністерства оборони України кібервійськ.
Участь у нараді взяли Голова Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України Юрій Щиголь, Генеральний директор Директорату трансформації та інформаційної безпеки у сфері оборони Міністерства оборони України Сергій Максимов та його заступник Сергій Галушко, заступник Керівника Офісу Президента України Роман Машовець, заступник Секретаря РНБО України Сергій Демедюк, фахівці Апарату Ради.
Відбувся обмін думками стосовно обсягу матеріально-технічних та фінансових ресурсів, необхідних для створення та забезпечення їх належного функціонування, комплектування особового складу кібервійськ, їх основних завдань тощо («Відбувся обмін думками…» і цим усе й закінчилося – отака вийшла нарада, котра нічого не нарадила – виділення та примітка Г. М.)".
4
А 2 листопада 2021 року о 10:46 інтернет-видання "РБК-Україна" опублікувало інформацію "Законопроект готовий. Міноборони засекретило інформацію про формування кібервійськ", де сказано наступне: "Міністерство оборони заявляє, що підготувало законопроект про створення кібервійськ. Але інформація про їх склад і матеріально-технічне забезпечення засекречена.Про це йдеться у відповіді Міністерства на запит "РБК-Україна". "Проект Закону України про створення та функціонування в системі Міністерства оборони України кібервійськ підготовлений, проводиться його узгодження із зацікавленими підрозділами системи Міноборони", – сказано в ній". Хоча рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року "Про невідкладні заходи з кібероборони держави", уведене в дію Указом Президента України № 446/2021 від 26 серпня 2021 року, гласить, що Кабінету Міністрів України треба "у двомісячний строк розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо створення та функціонування у системі Міністерства оборони України кібервійськ", себто цей законопроект, який згідно повідомлення "РБК-Україна" станом на 2 листопада 2021 року все ще погоджується всередині МОУ, мав уже бути давно переданий Міноборони до КМУ, затверджений КМУ і внесений ним до парламенту щонайпізніше ще тиждень назад – до 26 жовтня 2021 року: отак МОУ й КМУ "поспішають" виконувати уведене в дію Указом Президента України № 446/2021 рішення РНБО України!
5
І ще через місяць, 3 грудня 2021 року о 12:45, Укрінформ оприлюднив допис "Резніков назвав створення кібервійськ одним з пріоритетів Міноборони": "Про це під час години запитань до уряду сказав Міністр оборони Олексій Резніков… "Стосовно створення кібервійськ є абсолютно чіткий план. Я на всіх візитах і зустрічах обговорював допомогу з цього приводу. Кіберзагрози теж зазначають як одну з головних п'яти загроз з боку нашого недружнього сусіда. І на сьогодні, оскільки це складова Збройних Сил, ми так само з Головкомом, з Генеральним штабом відпрацьовуємо структуру і вийдемо з проєктом відповідного законодавчого врегулювання (виділено Г. М.)", – сказав Рєзніков. Він додав, що "це пріоритет – один з п'яти". Й це Міністр оборони України спокійно заявляє 3 ГРУДНЯ 2021 РОКУ, наплювавши на Указ Президента України № 446/2021 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року "Про невідкладні заходи з кібероборони держави" від 26 серпня 2021 року, відповідно до котрого законопроект про кібервійська мав бути внесений КМУ до Верховної Ради України ще ДО 26 ЖОВТНЯ 2021 РОКУ! Та неподобство триває…
6
Рішення
Ради національної безпеки і оборони України
від 30 грудня 2021 року
"Про План реалізації Стратегії кібербезпеки України"
Розглянувши проект Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України, поданий Національним координаційним центром кібербезпеки, Рада національної безпеки і оборони України вирішила:
1. Схвалити План реалізації Стратегії кібербезпеки України (додається).
2. Кабінету Міністрів України передбачати під час підготовки проектів закону про Державний бюджет України на відповідний рік видатки на фінансування завдань, визначених Планом реалізації Стратегії кібербезпеки України, відповідно до обґрунтованих потреб.
3. Кабінету Міністрів України за участю Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України та Національного інституту стратегічних досліджень забезпечити:
1) виконання Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України, передбачивши затвердження щороку узгодженого з цим Планом комплексу заходів з індикаторами їх виконання;
2) надання кожні півроку інформації про стан виконання Плану реалізації Стратегії кібербезпеки України до Національного координаційного центру кібербезпеки для узагальнення та подальшого інформування Ради національної безпеки і оборони України.
Секретар Ради національної безпеки і оборони України О. ДАНІЛОВ
План
реалізації Стратегії кібербезпеки України
1. Розробити систему індикаторів стану кібербезпеки, що включатиме: базові індикатори стану кібербезпеки, індикатори розвитку національної системи кібербезпеки та індикатори стану кіберзахисту критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів та інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом.
Кабінет Міністрів України, Національний
координаційний центр кібербезпеки, Служба
безпеки України, Національна академія наук
України, Національний інститут стратегічних
досліджень
Друге півріччя 2022 року
Ціль С.1. Дієва кібероборона
Україна створить та забезпечить розвиток (у тому числі кадрово та технологічно) підрозділів із повноваженнями ведення збройного протиборства в кіберпросторі, сформує належну правову, організаційну, технологічну модель їх функціонування та застосування, забезпечить ефективну взаємодію основних суб'єктів національної системи кібербезпеки та сил оборони під час проведення заходів з кібероборони, належне навчання та фінансове забезпечення таких структур, систематичне проведення кібернавчань, оцінку спроможностей та ефективності підрозділів, розроблення та імплементацію індикаторів оцінки їх діяльності. З цією метою необхідно:
2. Створити у системі Міністерства оборони України кібервійська, забезпечивши їх належними фінансовими, кадровими та технічними ресурсами для стримування збройної агресії у кіберпросторі та надання відсічі агресору.
Кабінет Міністрів України,
Міністерство оборони України
Перше півріччя 2023 року
3. Запровадити ефективні механізми взаємодії основних суб'єктів національної системи кібербезпеки та сил оборони в частині спільного виконання завдань кібероборони.
Міністерство оборони України,
Генеральний штаб Збройних Сил України,
інші основні суб'єкти національної
системи кібербезпеки
Друге півріччя 2023 року
4. Розробити та забезпечити виконання плану кібероборони як складової частини плану оборони України.
Генеральний штаб Збройних Сил України,
Міністерство оборони України,
інші основні суб'єкти національної
системи кібербезпеки
Розробка – друге півріччя 2022 року
Реалізація – постійно
5. Забезпечити проведення щонайменше двічі на рік спільних тематичних навчань із відповідними підрозділами держав – членів НАТО задля досягнення оперативної сумісності.
Міністерство оборони України,
Адміністрація Державної служби
спеціального зв'язку та захисту
інформації України, інші основні суб'єкти
національної системи кібербезпеки
Постійно
6. Створити MIL.CERT-UA в інтересах Міністерства оборони України та Збройних Сил України, налагодивши на постійній основі співпрацю із європейською військовою CERT-мережею.
Міністерство оборони України,
Генеральний штаб Збройних Сил України
Перше півріччя 2024 року
7. Забезпечити оцінку спроможностей суб'єктів сектору безпеки і оборони в частині спільного виконання завдань кібероборони, зокрема під час проведення оборонних оглядів, оглядів національної системи кібербезпеки та оглядів стану кіберзахисту критичної інформаційної інфраструктури, державних інформаційних ресурсів та інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом.
Міністерство оборони України,
Генеральний штаб Збройних Сил України,
Адміністрація Державної служби спеціального
зв'язку та захисту інформації України, інші основні
суб'єкти національної системи кібербезпеки
Щороку, починаючи з 2023 року (за попередній рік),
та під час проведення відповідних оглядів
8. Запровадити у системі військово-патріотичного виховання та системі територіальної оборони навчальні програми підготовки та проводити практичні навчання у сфері кібербезпеки.
Кабінет Міністрів України,
Міністерство оборони України,
Генеральний штаб Збройних Сил України,
місцеві органи виконавчої влади спільно з
органами місцевого самоврядування
Запровадження – перше півріччя 2022 року
Реалізація – постійно
Ціль С.2. Ефективна протидія розвідувально-підривній діяльності
у кіберпросторі та кібертероризму
Україна забезпечить безперервне здійснення контррозвідувальних заходів з виявлення, попередження та припинення розвідувально-підривної діяльності іноземних держав, актів кібершпигунства та кібертероризму, усунення умов, що їм сприяють, та причин їх виникнення для убезпечення інтересів держави, суспільства і окремих громадян. З цією метою необхідно:
9. Створити відповідно до схвалених концептуальних засад загальнодержавну систему виявлення кібератак, протидії актам кібертероризму і кібершпигунства щодо об'єктів критичної інформаційної інфраструктури.
Служба безпеки України,
Кабінет Міністрів України
Друге півріччя 2024 року
10. Удосконалити аналітичне і криміналістичне забезпечення контррозвідувального захисту кібербезпеки держави за рахунок впровадження інноваційних методик обробки та оцінки цифрових даних, формування електронних доказів.
Служба безпеки України
Перше півріччя 2023 року
11. Посилити спроможності у проведенні негласних перевірок стану готовності об'єктів критичної інфраструктури до можливих кібератак та кіберінцидентів, поступово охопивши такими заходами всі такі об'єкти.
Служба безпеки України
Друге півріччя 2025 року
12. Посилити контррозвідувальний захист сфери електронних комунікацій, IT-сфери, афілійованого з ними середовища, спрямований на виявлення, попередження і припинення розвідувально-підривних посягань спецслужб іноземних держав на національну безпеку України у сфері кібербезпеки.
Служба безпеки України
Постійно
13. Створити технологічні можливості для автоматичного виявлення кібератак у режимі реального часу в потоках даних загальнодержавних інформаційно-комунікаційних систем та на окремих об'єктах критичної інфраструктури, їх блокування та визначення пріоритетності.
Служба безпеки України, Національна комісія,
що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку
та інформатизації, Міністерство внутрішніх справ
України, Міністерство цифрової трансформації
України, Адміністрація Державної служби
спеціального зв'язку та захисту інформації України
Друге півріччя 2023 року
14. Вдосконалити нормативно-правове, організаційне та кадрове забезпечення загальнодержавної системи боротьби з тероризмом у частині, що стосується залучення правоохоронних органів до здійснення заходів з попередження, виявлення і припинення актів кібертероризму.
Служба безпеки України,
Кабінет Міністрів України
Перше півріччя 2024 року
Очевидно, що План реалізації Стратегії кібербезпеки України є так само важливим документом, як і сама Стратегія, але й, як і вона, має досить значний об'єм, тому я не публікуватиму решту його викладок, оскільки вони теж не стосуються безпосередньо утворення кібервійськ. Та, не дивлячись на важливість Стратегії кібербезпеки України, схваленої очолюваною Зе РНБО України 14 ТРАВНЯ 2021 РОКУ, Зе клав на все це свій х…й і затвердив цю Стратегію своїм Указом Президента України № 447/2021 аж 26 СЕРПНЯ 2021 РОКУ (параграф 2), а все та ж очолювана Зе Рада національної безпеки і оборони України, беручи приклад зі свого нікчемного очільника, так "поспішала", що схвалила План реалізації Стратегії кібербезпеки України АЖ ЧЕРЕЗ 4 МІСЯЦІ після затвердження цієї Стратегії – 30 ГРУДНЯ 2021 РОКУ згідно зазначеного вище її рішення, й після цього Зе, як і РНБО України, так "поспішав", так "поспішав", що йому знадобився ЩЕ ЦІЛИЙ МІСЯЦЬ для введення у дію цього Плану вказаним нижче його президентським Указом № 37/2022 від 1 лютого 2022 року…
Указ
Президента України № 37/2022
"Про рішення Ради національної безпеки і оборони України
від 30 грудня 2021 року
"Про План реалізації Стратегії кібербезпеки України"
від 1 лютого 2022 року
Відповідно до статті 107 Конституції України постановляю:
1. Увести в діюрішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 грудня 2021 року "Про План реалізації Стратегії кібербезпеки України" (додається).
2. Контроль за виконанням рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію цим Указом, покласти на Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.
3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ
Далі буде...