Військово-безпекова профспілка України повідомляє, що до Верховної Ради України внесено проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту“ щодо впорядкування процедури надання статусів (їх категорій) ветеранам під реєстраційним номером 9637.
ВБПУ опрацювала зазначений проєкт Закону та направила лист до Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука та Голови комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики
та захисту прав ветеранів Галини Третьякової, де наголосила на очевидних ризиках, які Профспілка вбачає у прийнятті цього Закону.

Зазначеним законопроєктом пропонується розділити поняття „учасник бойових дій“ та „Захисник чи Захисниця України“, останні, зі свого боку, мають бути поділені на пʼять категорій відповідно до особистого внеску у справу забезпечення безпеки й оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації проти України. Відповідно рівень соціального забезпечення військовослужбовців та ветеранів також має піддатися градації. При цьому, якщо особа має право на здобуття обидвох статусів, вона повинна обрати лише один з них.

У своєму зверненні ВБПУ підкреслює: обмеження або скасування пільг, інших гарантій соціального захисту ветеранів можливе лише у разі запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту.

Якщо законодавець пропонує військовослужбовцям обрати статус УБД або Захисника чи Захисниці, категорія Захисника чи Захисниці із найнижчою кількістю пільг не повинна отримувати меншу кількість та/або нижчу якість соціальних пільг та гарантій, ніж ті, якими наразі користуються учасники бойових дій.

Ми вважаємо, що наразі військовослужбовці не зможуть адекватно оцінити, що конкретно пропонується Законом, та на які умови соціальних гарантій вони можуть розраховувати, відмовившись від статусу УДБ та обравши статус Захисника чи Захисниці, адже законопроєкт не уточнює важливих деталей щодо впровадження відповідних норм, покладаючи усі процедурні питання на постанови КМУ, які будуть прийняті у майбутньому.

Окрім того, подібне категоріювання Захисників і Захисниць вноситиме розбрат та численні непорозуміння всередині спільноти діючих військовослужбовців та ветеранів.

Законопроєкт передбачає, що соціальна підтримка Захисникам і Захисницям надається відповідно до персональних життєвих обставин Захисників чи Захисниць (стану здоров'я, наявності житла, віку, освіти, наявності роботи, сімейного статусу, наявності дітей) та визначається за результатами оцінювання потреб Захисників чи Захисниць та членів їхніх сімей в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Хто та за якою саме процедурою визначатиме особливі потреби та умови життя військовослужбовця — незрозуміло. А сама норма суперечить Конституції України.

Занепокоєння викликає і безпекове питання, зокрема у частині організації взаємодії між Єдиним державним реєстром ветеранів війни та запропонованим законопроєктом Єдиним державним реєстром військовослужбовців.
Ми наполягаємо на тому, що реєстр військовослужбовців має функціонувати винятково у системі МО України і використовуватися з метою оперативного та неупередженого надання військовослужбовцям статусу учасника бойових дій і видачі необхідного документу.

Відтак Військово-безпекова профспілка України наполягає на відхиленні та поверненні на опрацювання проєкту Закону 9637 від 21.08.2023 року з метою приведення його у відповідність до Рішення Конституційного Суду № 12-р/2018 та інших законів.

Захисники та Захисниці України уважно слідкують за роботою ВРУ та просять законотворців сконцетрувати свою увагу на реформах, які наближають нашу Перемогу, членство у НАТО та ЄС.

Повний текст листа на сторінці Профспілки в ФБ або на сайті.