Величезна популярність України, яка стала наслідком успішного опору російському вторгненню, може бути використана для просування українського культурного продукту до Європи, США, Канади, Японії та інших країн, насамперед до тих, де нас активно підтримують. Це може стати однією з позицій експорту та чинником культурного впливу.

В умовах економіки, що стрімко скорочується, Україна повинна використовувати всі доступні можливості для підтримки своїх громадян та отримати максимальний ефект від наявних ресурсів. Одним із таких ресурсів є культура. В Україні досить багато найвищого рівня художників, скульпторів, майстрів, які займаються виготовленням декоративних виробів, є такі унікальні явища, як Петриківський розпис, включений до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини ЮНЕСКО. Нині створено величезну кількість художніх творів найвищого рівня, які чекають на свого покупця, і момент, коли Україна перебуває в тренді, буде найкращим для їх продажу.

Метафізика просування

Якщо розглядати організацію кампанії з експансії культурного продукту, то однією з її складових частин буде створення якогось масиву текстів, з яким українські художні вироби будуть представлені в інших країнах. Зараз ми маємо достатню кількість напрацювань у культурній сфері, таких як дослідження національного мистецтва, є корпус текстів, що супроводжують творчість сучасних художників. Низка наших художників досить добре відома на Заході, і роботи деяких з них вже успішно продавалися через престижні артаукціони. Є низка українських інституцій, які досить вдало займаються просуванням українського мистецького продукту. Мистецтвознавці та артменеджери повинні зайнятися ревізією старих текстів, перекладом їх різними мовами та підготовкою нових, культурні інституції повинні також активізувати свою діяльність.

Варто також відзначити той момент, що просування українського культурного продукту краще проводити не під егідою допомоги армії. Якщо, наприклад, проводити благодійні аукціони, краще збирати кошти на гуманітарні потреби. Частково проводити їх можна на території українських посольств та консульств.

Механізми просування

Шляхи просування українського продукту можуть бути різними. Є вже апробовані з залученням українських спеціалістів, інституцій, що спеціалізуються на творчості низки українських художників. Для них не потрібно якоїсь особливої програми підтримки, швидше від них слід очікувати на добровільну активізацію діяльності. Свою роль може відіграти Міністерство культури та інформаційної політики, яке може зайнятися формуванням виставок-продажів українського мистецтва та допомогти з координацією транспортування художніх виробів. Участь у просуванні українського мистецтва може взяти українська діаспора.

Для успішного просування українського мистецтва потрібно врахувати чинник замкнутості культурної тусовки, її кастовості та той факт, що зазвичай при просуванні українських авторів, наголос робився на більш відомі імена та стратегію на підвищення цін на твори мистецтва. Цей підхід виправдовував себе при формуванні обмеженого пулу відомих авторів, і від нього не варто відмовлятися. Але зараз наголос краще робити на пропаганду робіт ширшого кола висококласних авторів з більш демократичними цінами.

Нині за межі України виїхала величезна кількість людей, вже понад 3 мільйони. Серед них є й ті, хто досить добре знає мови країн, в які перебралися і має досить високий культурний рівень. Ці люди можуть стати агентами з продажу українського мистецтва і працюватимуть за певний відсоток від продажу. Для організації їхньої посередницької діяльності вони повинні бути ознайомлені з юридичними особливостями продажів творів мистецтва, знати, де їх слід просувати та мати під рукою каталоги з роботами. На даному етапі важливо залучити до цієї діяльності якнайбільше українців. Не всі з них стануть успішними продавцями художніх творів, але багато хто все ж таки зможе не тільки заробити собі на життя, а й забезпечити приплив валюти в Україну. Деякі з залучених до продажу творів мистецтва можуть у майбутньому навіть створити свій успішний бізнес у сфері мистецтва.

Артцифровізація

Один із найважливіших аспектів у просуванні українського мистецтва – це його презентація. Традиційним способом презентації є виставки творів мистецтва та створення каталогів, буклетів. Існує низка тематичних сайтів, де вже є фотографії робіт різних авторів, та які займаються їх продажами. Такі організації зараз можуть розширити свою сферу діяльності та залучити посередників з біженців для просування українського мистецтва.

Існує величезний масив висококласних художніх творів, які не увійшли до жодних каталогів. Ці твори потрібно сфотографувати, а потім ці фотографії відредагувати. Після початку військових дій величезна кількість фотографів та дизайнерів залишилася без замовлень, і вони можуть у найкоротший термін провести цю роботу. Далі ці роботи повинні потрапити до електронних каталогів, якими користуватимуться агенти з просування.

Хто може організовувати просування українського мистецтва за кордон?

Цікавою сфера артпродажів буде для рекламних та маркетингових агенцій, для фінансово успішних фотографів, дизайнерів, програмістів. У багатьох із них різко скоротилася кількість роботи, але є фінанси, які можна використати на нову справу, а також є організаторські здібності та розуміння того, як потрібно вести продаж. Відсутні знання для просування мистецтва можна отримати, якщо звернутись за консультацією до музеїв та виставкових центрів, де можна зав'язати взаємовигідні відносини з його працівниками та митцями.

На тлі війни та пов'язаних з нею економічних катаклізмів заклики українського уряду до запуску бізнесу можуть здаватися утопічними. Але, з іншого боку, війна призвела до шаленої популярності України, і було б нерозумно не скористатися цим для просування «українського». Наразі саме час активізуватися тим, хто раніше продавав українське мистецтво іноземцям та тим, хто має можливість для відкриття експорт орієнтованого артбізнесу.