Міністерство охорони здоров'я України склало графік вакцинації громадян від COVID-19 та визначило пріоритетні категорії громадян, котрі отримають щеплення першочергово.
На жаль, наші моряки, які працюють на міжнародних рейсах, не потрапили до цих категорій.
У цій ситуації необхідно невідкладно провести нараду за участі Міністерства інфраструктури України та Міністерства охорони здоров'я та включити моряків до переліку категорій, що отримуватимуть щеплення першочергово. Це вкрай важливо, оскільки міжнародне судноплавство не може зупинятись в жодному випадку, воно, в тому числі, забезпечуватиме доставку вакцини від COVID-19 до України.
До того ж, Україна – серед країн-лідерів з кваліфікованої робочої сили на торгівельному флоті у світі, і наші моряки лишились сам-на-сам зі своїми проблемами, оскільки на рівні держави не вжито жодних заходів. Міністерство інфраструктури має виправити ситуацію, яка склалась з українськими моряками та льотчиками, які постійно знаходяться за кордоном.
Перше, що необхідно зробити вже зараз – Міністерство інфраструктури та Міністерство охорони здоров'я мають створити «гарячу лінію» для моряків щодо проблем, які виникають внаслідок протипандемічних обмежень в Україні та світі. Моряки повинні мати можливість отримати інформацію, хто їм реально може допомогти у ситуації, що складається.
Друге – включити моряків до пріоритетних категорій громадян щодо вакцинації від COVID-19, а також – включити моряків та працівників портів до переліку працівників об'єктів критичної інфраструктури. В інакшому разі – моряки без паспортів вакцинації просто не зможуть потрапити на судно, що йтиме у іноземний порт.
Третє – Міністерство інфраструктури України має негайно розробити процедуру, яка зробить можливим швидку зміну екіпажів в портах України, у тому числі – забезпечити, щоб іноземні члени екіпажів могли оперативно полетіти додому або прилетіти звідти до України, щоб заступити на зміну. Сьогодні в Україні досі немає чіткого порядку, як проводити зміни екіпажів у портах на території України. Їх необхідно проводити швидко, без двотижневих затримок.
Як вчиняють інші країни? Вони активно застосовують процедури для пришвидшення здійснення зміни моряків у портах. Наприклад, морська портова адміністрація Сінгапуру з 11 січня 2021 року ввела процедуру трансферу екіпажів на морські судна та з них з метою вдосконалення механізму зміни екіпажів. Для цього, оператор судна має зафрахтувати портовий катер, на катері не мають права бути присутні інші особи, у тому числі – члени змінного екіпажу з цього ж судна. Моряки мають лишатись на судні, доки катер не буде готовий до посадки, а членам змінного екіпажу заборонено знаходитись на причалі в очікуванні катера. Так, це складна процедура, але вона робить можливим нормальний стан міжнародного судноплавства в умовах посилення протипандемічних обмежень.
Міжнародна асоціація праці неодноразово зверталась до урядів країн, що мають порти, у яких відбуваються зміни моряків. Абсолютна більшість країн, на відміну від України, реагує на ці звернення, оскільки ситуація, що склалась, ставить під загрозу здоров'я моряків і знищує безпеку на морі.
Прошу міністра охорони здоров'я України Максима Степанова та міністра інфраструктури України Владислава Криклія дати належну увагу проблемі та створити механізм оперативної зміни моряків в українських портах в умовах пандемії COVID-19.
Уряд має офіційно затвердити процедуру зміни моряків в українських портах та оприлюднити її, щоб усі крюінгові компанії чітко розуміли порядок дій.
200 000 українських моряків очікують на вирішення проблеми, і це – не перебільшення, а реальна загроза для міжнародного судноплавства, якщо просто лишити все, як є.