Наслідки НЕвпровадження економічного бронювання.
Обговорюване зараз економічне бронювання має позитивні і негативні наслідки. До негативних прийнято відносити «соціальну несправедливість».
Давайте припустимо, що економічне бронювання не буде ухвалено в найближчий час.
1. Вчергове переможе «гра на підживлення патерналізму». «Багаті, підприємці, таланти — зло». Замість відвертої дорослої розмови з суспільством про складне питання переможе «краще нічого не казати / не робити, щоб не наражатися на хейт».
2. Багатьом не доведеться відмовитися від думки що рівність — це коли «всім по потребах». «Рівність» не буде сприйматися як рівність можливостей: будувати карʼєру, навчатися, мати більшу зарплату. Рівність — це коли зле всім.
3. Зменшиться надходження донатів від бізнесу, оскільки через вимивання критичного персоналу бізнес втрачає дохідність і можливість допомагати збройним силам. Орієнтовні річні втрати по донатах — 40 млрд грн. Мова в цьому і в наступному пункті про приватну частину економіки без урахування державних підприємств.
4. Зменшаться податкові надходження. За попередніми оцінками річні втрати державного бюджету у випадку якщо не буде заброньований критичний персонал бізнесу складуть до 150 млрд грн.
5. З урахуванням попередніх пунктів скоротиться закупівля дронів, збільшаться людські втрати на фронті. Без коментарів і розрахунків.
6. Зменшаться інвестиційні можливості бізнесу в сферу ОПК. Вже зараз існуючі процедури бронювання не працюють на практиці для підприємств, що виробляють комплектуючі і навіть для частини виробників дронів. Економічне бронювання критичного персоналу розглядається як єдиний спосіб убезпечити такі підприємства від зупинки. *За даними асоціацій виробників зброї.
7. Збільшиться корупція в сфері мобілізації, оскільки заради виживання бізнес змушений буде шукати шляхи збереження ключових співробітників, що в існуючій системі державного управління призведе до здорожчання тіньових схем і призведе до перерозподілу фінансових ресурсів з донатів і податків на корупційну ренту.
8. Відбудеться скорочення ефективності мобілізації через скорочення її фінансування з боку держави (як наслідок скорочення ділової активності). До речі, за умов бронювання критичного персоналу, скорочення мобілізації не відбудеться, оскільки максимальна кількість заброньованих критичних працівників при зарплаті 35,000 грн не перевищить 400,000 (при 30,000 грн — 570,000) при наївному мобілізаційному потенціалі 3-4 млн осіб. Натомість очікуваний прямий ефект від економічного бронювання— збільшення надходжень до бюджету від 50 до 167 млрд грн в різних моделях.
9. Скорочується можливість бізнесу брати на себе фінансування адаптації ветеранів — через скорочення бізнесу як такого і через скорочення фінансового ресурсу і кадрів для навчання/адаптаціі співробітників. Отже ускладнюється процес майбутньої ротації чи працевлаштування при демобілізації («буде немає куди повертатися" — *з обговорення з асоціацією ветеранів).
10. Тіньовій частині зарплат нічого не буде загрожувати. (Натомість економічне бронювання в моделі "30,000 грн зарплата" призвела б до детінізації орієнтовно 200,000 зарплат, і дала б 167 млрд грн сумарного збільшення надходжень до бюджету).
11. Без зрозумілої і передбачуваної політики з боку держави, не тільки інвестиції не можливі, але й планування діяльності існуючого бізнесу, через що скорочуватиметься бізнес-активність. До сих пір наявність кваліфікованого і дешевшого відносно Польщі персоналу було перевагою в конкуренції за інвестиції. (Очевидно, наявність і вартість повʼязані).
Чи можна зменшити негативний ефект від відсутності економічного бронювання?
1. Фінансові втрати бізнесу держава частково компенсує обіцяними надходженнями за рахунок заморожених російських активів. Зауважимо, донати і власне виробництво дають в 1,5-4,5 рази вищу ефективність витраченої гривні ніж державні імпортні закупівлі (нижча оцінка стосується ситуації, коли донати використовуються на імпортні закупівлі. Верхня оцінка — коли приватні гроші інвестується в ОПК і, відповідно, СОУ отримують інноваційну зброю дешевшу імпортних аналогів). Тобто 1 млрд донатів — це як 3 млрд зовнішньої допомоги з точки зору ефективності.
2. Питання демобілізації є важливим. Але це питання до військового і політичного керівництва країни. Економічне бронювання дозволить швидше адаптувати захисників до роботи в цивільному секторі у випадку їхньої демобілізації.
3. За відсутності економічного бронювання з детінізацією (і збільшенням надходжень до бюджету), держава змушена буде вдатися до підвищення податків. Короткостроковий ефект в 150 млрд грн в запропонованій МінФін моделі компенсує частково втрати від скорочення бізнес-активності, але призведе до подальшого скорочення ВВП (-3%) і зупинки економічного відновлення.
Проведені розрахунки економічних наслідків доступні для експертного обговорення.
Всі тези пропонуються до дискусії.