Вкотре суспільство споглядає «податкові війни» — війни за керування податковою інформацією. З інформаційних ресурсів, особливо «Телеграмного» інформування, лунають вибухи інсайдів про причетність вищих командирів Мінфіну та ДПС до колаборації з тіньовою економікою та нанесення державі збитків. Інформаційні вибухи супроводжуються візуалізацією процесуальних дій, для більш реалістичного сприйняття злочинних проявів та посадової нахабності. Змоделюємо на прикладі воєнної теорії, що відбувається на фронтах боротьби зі «скрутками».
 
Спершу слід зазначити, що для виконання будь-якого бойового завдання слід визначити сили та засоби. Силами у боротьбі зі «скрутками» є органи ДПС (ДФС вже не згадуємо, бо про померлих тільки хороше…), засоби – це нормативне забезпечення діяльності цих сил та звісно «СМКОР», як основний автоматизований засіб протидії «скруткам». З силами (офіційними) начебто все зрозуміло, про неофіційні сили буде нижче, тому зосередимось на засобах. Будь-який рід військ має свій особливий функціонал для знищення ворога. Ефективність забезпечується відповідною зброєю. Якість, безвідмовність, модернізованість зброї – це запорука виживання бойової одиниці та відповідно ефективності виконання завдань. Тактичний рівень не займається розробкою зброї, навіть оперативний не вирішує цих завдань, це компетенції стратегічного рівня військового управління. Стратегічний рівень управління у війні зі «скрутками» (податковий Генштаб) — це Верховна Рада, точніше — профільний, фінансовий комітет. Саме він має усвідомлювати чи є ефективною зброя (засоби), якими виконуються завдання на тактичному рівні (це — ДПС). Задля якісного володіння даними бойової обстановки та донесення її до Генштабу є штаб фронту – Мінфін, який на оперативному рівні повинен постійно моніторити, чи досягається існуючими засобами максимальний ефект придушення (прикручення) супротивника (скруток).
 
Це була теорія, тепер реальна «картина маслом» під назвою «Бої під скрутками».
 
Уявіть собі роботизований кулемет, який встановлено на лінії вогню задля упередження появі ворога – це сучасний вид «СМКОР». Якщо в параметри роботи такого кулемету не ввести чіткі географічні орієнтири місцезнаходження ворога, він почне «косити» всіх хто повз нього проходить, в тому числі, цивільне населення, в нашому випадку — це реально існуючі платники податків. Те, що в СМКОР постановою КМУ 1165 закладено невірні нормативні орієнтири (критерії ризиковості операцій) свідчить статистика небойових втрат — реальних платників ПДВ та їх накладних. За поданими поясненнями майже 80 % «розблоковують» регіональні комісії ГУ ДПС. Звісно небойові втрати ДПС виправдовує тим, що по реально вбитому ворогу (дутому ПДВ) не подаються пояснення, а це, за їх підрахунками близько 30%. Єдине, що забувають додати, що платники мають 365 днів на таку подачу пояснень, і тому неможливо точно визначити, скільки ж з реально діючих платників просто не встигають відновлювати сили своїх «сканеристів» (бухгалтерів) і відповідно подають документи іноді через півроку, а скільки дійсно не подадуть. В результаті такої роботи кулемета-СМКОР, поле ЄРПН всіяно трупами податкових накладних, які смердять (на війні, як на війні) зіпсованими господарськими відносинами між контрагентами. Крім того в результаті такої «протидії» в ЄРПН з'явились податкові накладні «фантоми» — це ПН кинуті напризволяще, оскільки через зміну кодів, їх «клонами» вдається оминути оскаженілий СМКОР.
Слід окремо виділити критерії ризиковості платника – це особлива «відстрільна картка», яку, через Порядок 1165, видано на місця (ГУ ДПС) задля зменшення популяції «скрутчиків». Але, як виявилось в реальності, на місцях вирішили, що краще нею всіх лякати задля підняття рівня «надоїв» (податкового навантаження).
 
Чи розуміють в ДПС правову проблему роботи СМКОР і що цей засіб боротьби несе тільки шкоду, в першу чергу, самій ДПС? Звісно, бо кількість програних справ в суді рахується вже десятками тисяч, і по значній кількості ДПС вже не має чим платити судовий збір за апеляцію.
 
Чи володіє Мінфін на своєму рівні інформацією про реальний стан роботи СМКОР? Звісно, бо сигнали попередження лунали ще з 2018 року, прогреміло вже у 2019 році, коли визнали протиправною постанову 117 (царство їй …), а у 2020 Мінфін навіть зібрав робочу групу щодо термінового вжиття заходів коригування підзаконних актів (Постанови КМУ 1165 та наказу МФУ 520). Розробивши пропозиції з'ясували, що спершу необхідно узгодити між собою норми Податкового кодексу: 20.2 та 201.16, а потім внести коригування у підзаконня. Як слід зробили проєкт закону (4101), який Кабмін подав до «Податкового штабу» (ВРУ). Але там виявилось було не до нього, оскільки на стратегічному рівні перебувають під впливом тренду «Ближче до народу», а тому перехопили всі ланки управління: почали розглядати скарги платників податків, заслуховувати голів ГУ ДПС, давати їм вказівки оминаючи Мінфін. Це як, наприклад, генерали Генштабу ходили б по бліндажах перевіряючи рівень бойового настрою. В результаті, на оперативному та тактичному рівнях було спотворено систему управління. Як наслідок в Мінфіні та ДПС безвідповідально вирішили залишити як є. Звісно СМКОР може вбивати «скрутку», але відсутність якісного (адекватного) нормативного забезпечення перетворило ДПС у камікадзе, який рішеннями Комісій ГУ ДПС вкидає їх членів в холодні долоні кримінального процесу. Що робив би танковий підрозділ, якщо замість снарядів отримав саперні лопатки? Звісно не пішов би до бою, а лопатки «засунув» би тому, хто їх видав. Відповідно доки ДПС з Мінфіном будуть мовчати про реальні проблеми за них будуть говорити реєстри кримінальних проваджень, підсилюючи гучність через «Телеграми». А «скрутки» будуть скручувати не тільки ПДВ, а й політичні кар'єри різних борцунів з ними. Мабуть вже треба вводити статус для колишніх командирів ДПС – «ветеран війни зі скрутками», і до послужного списку вносити запис – постраждав від власної бездіяльності в наведенні нормативного порядку.
 
В «Податковому Генштабі», якщо дійсно хочуть подолати тіньову економіку, бажано повчитись управлінню військами та аналізом реальної обстановки. Якщо ДБР вже проводить судово-економічні експертизи щодо розмірів упущеної вигоди платників, спричиненої внаслідок розірвання договорів (через роботу СМКОР), в найближчому майбутньому в приміщеннях ДПС залишаться лише миші.
Коротко про «другий фронт» боротьби зі «скрутками». Другий фронт давно вже відкрито неофіційними силами, які не наділені нормативними засобами протидії, але наділені шаленим бажанням бути в середині економічного бою – СБУ, ДБР, НАБУ, НПУ, звісно під пильним поглядом їх процесуального Генштабу – прокуратури, ще скоро БЕБУ підтягнеться. Це своєрідний «особий отдел», який лупить ворога (тіньову економіку) через підозру ДПС у співпраці з ворогом. Так простіше, бо ДПС рядом і нікуди не сховається, і виглядає страшніше, особливо під час листування з платниками ПДВ, які, на їх думку, покривають «ворога» у своїх деклараціях. На жаль з таким підходом «другий фронт» може зачистити всіх, і ДПС, і реальний бізнес.
 
У підсумку. Платники ПДВ на цьому полі бою звикають до партизанщини, ховаються по лісах та регіонах від одних чи інших, оминають оскаженілий СМКОР, заліковують поранені господарські відносини та підривають останні сили на шляху до світлого майбутнього.
 
#оперативнізаписки