Це історія DreamWorks Animation і людини, яку звали Джеффрі Катценберг.
1. Хто такий Джеффрі Катценберг і до чого тут Disney
У 80–90-х Катценберг — не «мультяшний дядько з нуля», а топ-менеджер у Disney, голова кіностудії Walt Disney Studios.
Під його керівництвом виходить те, що потім назвуть «ренесансом Disney»:
-
«Русалонька» (The Little Mermaid, 1989)
-
«Красуня і Чудовисько» (Beauty and the Beast, 1991) — перший анімаційний фільм, номінований на «Оскар» як найкращий фільм
-
«Аладдін» (Aladdin, 1992)
-
«Король Лев» (The Lion King, 1994) — касовий вибух і культурний символ епохи
Disney знову стає машиною хітів і друкує мільярди. Частина цієї машини — саме Катценберг.
2. Як конфлікт у топі Disney закінчився звільненням і сотнями мільйонів
У 1994 гине президент Disney Френк Веллс.
Катценберг логічно розраховує стати офіційною «другою людиною» у компанії.
CEO Майкл Айзнер цього не хоче.
Між Айзнером, Катценбергом і Роєм Діснеєм (родичем Волта) починаються жорсткі внутрішні конфлікти.
Результат:
-
Катценберга фактично виганяють із Disney саме після успіху «Короля Лева».
-
У його контракті прив'язка до прибутку студії → він вважає, що йому винні гігантські бонуси.
-
Починається судова війна з Disney; у медіа гуляють суми десятки–сотні мільйонів доларів.
-
Сторони домовляються: Disney виплачує Катценбергу колосальні вихідні (оцінка — близько чверті мільярда доларів).
Іронія:
людину, яка допомогла компанії заробити мільярди, звільняють — і ще доплачують сотні мільйонів за те, що вона йде.
3. Народження DreamWorks SKG: S + K + G
Того ж 1994 року Катценберг домовляється з двома іншими «важковаговиками» Голлівуду:
-
Стівен Спілберг (S) — режисер «Парк Юрського періоду», «Список Шиндлера»
-
Девід Геффен (G) — засновник Geffen Records, людина з великою вагою в музичному бізнесі
Разом вони створюють студію DreamWorks SKG:
-
S — Spielberg
-
K — Katzenberg
-
G — Geffen
План:
побудувати студію, яка не буде копією Disney, а стане окремим полюсом кіно й анімації.
Для анімації:
-
Спілберг переводить частину команди зі своєї студії Amblimation.
-
Катценберг стягує сильних людей із Disney та інших студій.
Замість «ще одного мультипідрозділу» народжується окремий анімаційний напрям, який згодом стане DreamWorks Animation.
4. Пошук свого стилю: мурахи, Мойсей і пластилінові кури
На старті DreamWorks тестує різні формати, щоб не виглядати другим Disney:
4.1. Комп'ютерна анімація — «Мурахи» 🐜
«Мурахи» (Antz, 1998) — один із перших повнометражних CGI-фільмів студії.
-
Історія про мураху, яка не вписується в колективний лад і хоче бути собою.
-
Виходить майже одночасно з «Пригоди Фліка» (A Bug"s Life) від Pixar → гучний конфлікт у пресі: хто першим придумав "мурашиний" мульт, хто в кого піддивився, хто навмисно посунув дату релізу.
4.2. 2D-анімація — "Принц Єгипту" 📜
"Принц Єгипту" (The Prince of Egypt, 1998)
-
Біблійна історія про Мойсея, масштабні сцени, серйозна драматургія.
-
Це інша ліга, ніж типова казка: менше "принцес", більше тем про віру, свободу, вибір.
4.3. Стоп-моушен — "Втеча з курника" 🐔
Співпраця з британською студією Aardman Animations:
-
"Втеча з курника" (Chicken Run, 2000) — пластилінові кури, які планують втечу з ферми.
-
Інший гумор, інший ритм, впізнаваний стиль.
DreamWorks із самого старту показує:
"Ми не лише про один стиль. Ми шукаємо свій голос в анімації".
5. Shrek: зелений огр, який потролив казки й забрав перший "Оскар" 💚
2001 рік — виходить "Шрек" (Shrek).
Чому він став переломним:
-
Це анти-казка:
не ідеальний принц, а зелений огр;
принцеса Фіона — не "лялечка", а з характером і своїми секретами;
казковий світ — напханий пародіями й відсилками. -
Фільм відверто тролить шаблони Disney: ідеальні замки, злодіїв, "true love"s kiss" та інші кліше.
-
Гумор працює на два рівні:
діти сміються з віслючка, падінь і жартів;
дорослі ловлять іронію, сарказм і відсилки до попкультури.
Результат:
-
Касові збори — сотні мільйонів доларів у світі.
-
Фільм стає культурним феноменом, мемом і цитатником.
-
У 2002 році "Шрек" отримує перший в історії "Оскар" за найкращий анімаційний повнометражний фільм (номінація тільки з'явилася).
Символіка проста й жорстка:
перший "Оскар" за анімацію забирає не Disney, а студія, яку створив звільнений топ-менеджер Disney.
6. Свій пантеон: "Шрек", "Мадагаскар", "Кунг-фу Панда", "Як приборкати дракона"
Після успіху "Шрека" DreamWorks робить головне — не зупиняється на одному мультику, а будує франшизи.
6.1. Лінійка Shrek 🧅
-
"Шрек 2" (Shrek 2, 2004) — ще більший успіх, один із найкасовіших анімаційних фільмів свого часу.
-
Далі виходять:
"Шрек Третій" (2007)
"Шрек Назавжди" (Shrek Forever After, 2010)
спін-оф "Кіт у Чоботях" (Puss in Boots) та його продовження, спецвипуски, серіали.
Огр перетворюється на машину франшизи: фільми, ігри, мерч, атракціони в парках.
6.2. "Мадагаскар" 🦁🦓
"Мадагаскар" (Madagascar, 2005)
-
Історія про звірів із нью-йоркського зоопарку, які опиняються в дикій природі.
-
Великий касовий успіх → продовження
"Втеча до Африки" (Escape 2 Africa, 2008),
"У розшуку по всій Європі" (Europe"s Most Wanted, 2012),
серіал і окремий фільм про "Пінгвінів з Мадагаскару".
6.3. "Кунг-фу Панда" 🐼
"Кунг-фу Панда" (Kung Fu Panda, 2008)
-
Панда По — незграбний фанат кунг-фу, який стає Обраним.
-
Красивий візуал, китайська естетика, бойові мистецтва + гумор.
-
Стає найкасовішим анімаційним фільмом року, отримує номінації та нагороди.
-
Виходять продовження, серіали, 4-та частина — вже за часів, коли DreamWorks входить до Universal.
6.4. "Як приборкати дракона" 🐉
"Як приборкати дракона" (How to Train Your Dragon, 2010)
-
Світ вікінгів і драконів, хлопець Гикавка й дракон Беззубик.
-
Дуже сильна історія дорослішання, прийняття, дружби.
-
З часом — трилогія, кілька серіалів, і оголошений лайв-екшн-ремейк.
Ці чотири лінійки — ядро вартості DreamWorks Animation.
Це не просто мультфільми, а бренди, що живуть роками: кіно, серіали, ігри, ліцензії, парки розваг.
7. Зі студії — в публічну компанію і до продажу за $3,8 млрд
Далі — чистий бізнес:
-
Анімаційний підрозділ DreamWorks виокремлюють в окрему компанію DreamWorks Animation і виводять на біржу (IPO).
-
Компанія торгується окремо, зі своїми звітами, акціями, інвесторами.
-
У 2016 році Comcast / NBCUniversal купує DreamWorks Animation приблизно за $3,8 млрд.
Після угоди:
-
DreamWorks Animation стає частиною Universal Filmed Entertainment Group.
-
Катценберг іде з посади CEO, займається іншими медіа- та інвестпроєктами.
-
Франшизи студії живуть далі вже під крилом Universal.
8. Що дає ця історія підприємцю / фаундеру
Кілька висновків, які можна винести з історії DreamWorks:
-
Звільнення — це часто не кінець, а старт.
Катценберг після Disney міг "дожити на відсотки". Натомість створив конкурента, який забрав у Disney перший "Оскар" за анімацію. -
Партнерства вирішують швидкість.
Спілберг + Геффен + Катценберг — це не "троє мрійників", а мікс
репутації, креативу, грошей і доступу до ринку. -
Бути "анти-Х" — теж позиціонування.
DreamWorks не копіював Disney.
Вони пішли в інший тон: іронія, стьоб, аутсайдери як герої, дорослий гумор у дитячому форматі. -
Франшизи важливіші за одиночні хіти.
"Шрек", "Мадагаскар", "Кунг-фу Панда", "Як приборкати дракона" — це довгі гроші:
кіно + серіали + ліцензії + парки. -
Гнучкість убиває ностальгію.
Коли частина 2D-проєктів не злетіла, DreamWorks не трималась за "романтику мальованих мультів" — студія пішла в CGI, де був ріст.