Сьогоденний скандал з поновлення імпорту електрики з РФ спонукав до написання цього експрес-аналізу. Новина засвітилася близько обіду і була надрукована на багатьох сайтах. Ось, наприклад, хоча би цей https://kurs.com.ua/novost/281985-ukraina-vozobnovila-import-alektroanergii-iz-rf?source=ukrnet Мало того, що Україна купувала електроенергію у Біларусі (читайте – в вусатого тирана), так вона почала купувати її у «братнього сусіда» (читайте – у бункерного дідуся). Нарешті дочекалися. Почнемо реінтеграцію в країну мрій 2.0?

Приватне акціонерне товариство «НЕК УКРЕНЕРГО» (капітал якого, до речі, 100% належить державі Україна) поспішило пояснити початок імпорту електрики з держави-агресора: «...згідно із ч.11 ст.38 Закону України „Про ринок електричної енергії“, ОСП має пропонувати учасникам ринку на аукціонах всю доступну пропускну спроможність міждержавних перетинів. Відповідно до ч.9 ст.38 Закону, обмеження комерційних обмінів (імпорту/експорту електроенергії) можуть застосовуватися тільки у аварійних ситуаціях, а відповідно до ч.12 ст.38 ОСП має право обмежувати доступну пропускну спроможність виключно у випадках порушення операційної безпеки енергосистеми.

Відповідно до прикінцевих та перехідних положень Закону України „Про ринок електричної енергії“, повноваження НКРЕКП анулювати результати аукціонів на доступ до міждержавних перетинів з країнами, що не є членами Енергетичного Співтовариства, обмежуються лише періодом 2020 року. Тому з 01 січня 2021 року втратили чинність положення постанови НКРЕКП №766 від 08.04.2020 р., якими було скасовано результати аукціонів на доступ до пропускної спроможності перетинів з Росією та Білоруссю у 2020 році.

Зазначених в Законі підстав для обмежень імпорту/експорту електроенергії або доступної пропускної спроможності наразі не існує».

Простими словами була тимчасова заборона і впала. Форс-мажорних обставин у вигляді аварійних ситуацій немає, тому ми і купуємо.

Недолуге пояснення можете прочитати самі на сайті цієї компанії https://ua.energy/zagalni-novyny/robota-energosystemy-protyagom-25-31-sichnya-2021-roku/

«Чому так сталося і що це взагалі таке?» — спитає звичайний читач. «Це зрада!» — закричить одразу «всьопропальщик». При цьому ніхто не буде розбиратися де саме зрада і чи «зрада» це взагалі. Це банальна гонитва за грошима. За нашими з вами грошима. Поясню свою точку зору.

Що таке ПрАТ? Це приватне акціонерне товариство. І як у будь-якого приватного товариства у нього головною метою мусить бути отримання прибутку. Але не все так просто з підприємствами, які належать державі. Те, що належить державі, фактично не належить нікому. А ще конкретніше: завдання державних підприємств в українських реаліях полягають в обслуговуванні власно-корупційних інтересів осіб, дотичних до керування і державного фінансування. Бо топ-менеджери мають отримувати багатотисячні щомісячні гонорари, бонуси за «ефективне управління» протягом року, можливість просто «посприяти приємній людині» у виграші тендерів та таке інше. Хтось, хто власне презентує інтереси держави на вищому рівні і у чиєму «віданні» знаходиться компанія з державними капіталами, переслідує власний гешефт при фінансуванні державних компаній. Одним словом, державне – це годівниця для багатьох непростих людей.

Так само і ПрАТ «НЕК УКРЕНЕРГО» має право заробити, бо лише за перше півріччя 2020 року воно отримало збитки на суму 18 млрд. грн., а за 9 місяців 2020 чисті збитки вже склали понад 28,5 млрд. грн. Скільки буде загалом за 2020 рік – побачимо трохи згодом. При цьому саме ПрАТ «НЕК УКРЕНЕРГО» ключовою причиною збитків за півроку називала «зелений» тариф. Так, так, той самий тариф, про який не чув тільки глухий. І що цікаво, цей тариф дуже тісно пов'язаний з підприємствами Ріната Ахметова. Наприклад, 21 жовтня 2020 року Шостий апеляційний адмінсуд відмовився задовольнити апеляційні скарги «Укренерго» і Нацкомісії, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), та залишив без змін рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 13.07.2020 (в справі №640/3041/20), яким було задоволено позов «ДТЕК Західенерго» (кінцевий бенефіціар — Рінат Ахметов) та скасовано низку положень постанови НКРЕКП №360 від 07.02.2020, якими конкретизовані обов`язки експортерів електроенергії платити тариф за передачу електроенергії.

ДТЕК Ахметова просто перестав платити тариф на передачу електроенергії при її експорті, посилаючись на те, що експортери в країнах ЄС не платять тариф на передачу, а Україна взяла на себе зобов'язання щодо синхронізації свого законодавства з ЄС. Тобто, найбільший експортер електроенергії, прикриваючись законодавством і правилами, що діють в ЄС, начхав на платежі на користь компанії з державним капіталом і «тупо забив». Тобто, електроенергія у нас в країні є, якщо ми її експортуємо!!! Парадокс. І шляхом судів ДТЕК відстоює свої права, торпедуючи фінансовий стан ПрАТ «НЕК УКРЕНЕРГО».

Замість того, щоб поставити на місце олігархічний капітал (читайте – конкретних осіб) починаються театральні страждання: «Де взяти гроші на перекриття дірок?» Нардепи з президентської фракції реєструють у Верховній Раді законопроект № 4151 про випуск облігацій внутрішньої державної позики на 19,6 млрд. грн. для фінансування «зеленого» тарифу, Міненерго закликає Верховну Раду вирішити питання надання держгарантій енергокомпаніям (у т.ч. «Укренерго») для залучення кредитів у державних банків і міжнародних фінансових організацій (у т.ч. для розрахунків за «зеленим» тарифом), НКРЕКП «кліпає сором'язливо очима». Всі щось роблють, «крутяться» як то кажуть. Але все це – за наш з вами кошт. Це саме нам піднімають тарифи, бо «так треба, ми ж збиткові!» Це саме ті банки, які обслуговують пенсіонерів та бюджетників («Ощадбанк", "Приватбанк"), мусять фінансувати купівлю облігацій внутрішньої позики, щоб цими грошима можна було заткнути "діру" перед ДТЕК, зокрема за "зелений тариф". А де візьмуть необхідні кошти державні банки? В нашій з вами кишені (пардон, "відкорегують" нам ставки та проценти за обслуговування)? Чи вони їх позичуть у напівпорожнього Нацбанку, який в свою чергу простягне руку перед закордоном? Я можу лише здогадуватися. І де той Мінфін України, до сфери управління якого належить ПрАТ "НЕК УКРЕНЕРГО"? Він вже змінив "ефективних" топ-менеджерів компанії, ініціював проведення аудиту? Чи він поставив питання перед Прем'єр-міністром (Президентом, Верховною Радою, Папою Римським... необхідне — підкреслити) про подовження дії прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про ринок електричної енергії", про які згадувалося на початку блогу, щоб НКРЕКП могло і надалі анулювати результати аукціонів на доступ до міждержавних перетинів з країнами, що не є членами Енергетичного Співтовариства? Чи власне сама НКРЕКП поставила таке питання і запропонувала можновладцям: "Люди добрі, годі підвищувати тарифи громадянам, вони і так не жирують!"?

Нічого с того не сталося і не станеться. І так з року в рік. На цьому святі життя зайвим, переважно, є люд України. Всі дивлються тільки в кишені. Наші з вами кишені.

Про люд України згадують лише тоді, коли треба вчергове підняти тарифи, незважаючи на те, що заробітки в Україні далеко не европейські. І коронавірус в цьому не перешкода. Це вам можна заборонити зайвий раз вийти на заробіток, а платити за все ви мусите: мораторію на платежі немає. Може і нам послатися на законодавство ЄС і не платити ні за що, як той Ахметов?

Не думайте про зраду. Думайте про те, як далеко Україна від перемоги доки нею жонглюють, як альпіністи у спайці, країна-агресор, олігархи та корупційні "ефективні менеджери".

P.S. фінансові показники ПрАТ "НЕК УКРЕНЕРГО" взяті з відкритих джерел за посиланнями http://finbalance.com.ua/news/nkrekp-prohrala-akhmetovu-v-sudi-shchodo-plati-za-peredachu-elektroenerhi-pri-eksporti https://ua.energy/wp-content/uploads/2020/11/Zvit-pro-finansovi-rezultaty-III_2020.pdf