В 2018 році міністр інфраструктури Володимир Омелян ставив за мету відновити в Україні 25 аеропортів. Вже у 2019 році прем'єр-міністр Олексій Гончарук зазначив про 15 аеропортів, які треба відновити. Візуально дуже схоже на потрібні для України ініціативи, але якщо розібратися, то дуже схоже лише популістичні лозунги. Адже нікому не зрозумілий принцип відбору таких об'єктів та в рамках якої стратегії будуть відбуватися такі відновлення. Бо, наприклад, аеропорт Миколаєва знаходиться поруч з Херсоном. Розвивати обидва цих об'єкти буде помилкою, а кошти будуть витрачені «на вітер». Більш важливе питання у відновленні аеропортів в Україні, хто буде їх обслуговувати? Адже найбільший національний перевізник МАУ програє конкуренцію європейським аналогам та лоукостам. До того ж, серед пасажирів найбільша претензія стосується слабкої комунікації та реакції на проблеми. Але якщо власники компанії вживають заходів, а саме – зміна керівництва, президентом МАУ став бувший керівник аеропроту «Бориспіль», Євгеній Дихне, то чиновників більше цікавлять гасла. Рейтинги знову переважають над економічною та моральною складовою.
Якщо розібратися трошки глибше, то для вітчизняних авіа перевізників суттєвою проблемою стає обліт території Росії, який діє з 2015 року. Звідси зайві витрати на паливо та втрата клієнтів, які не хочуть довше перебувати в дорозі і дорожче сплачувати. Нагадаю, що тільки літаком українці не можуть потрапити до Росії. Автобусом, потягом, авто – це зробити легко.
За різною інформацією, для МАУ обліт рейсу Київ-Пекін додатково витрачає +15 000 дол., на рейсі в Алмати – більше 10 000 дол. Крім цього, компанія не має права заправлятися паливом в Європі, адже базовим аеропортом є Бориспіль. Ці фактори роблять національного перевізника просто неконкурентним. Будемо відвертими, більшість українців, які часто літають закордон, хотіли б користуватися послугами на рівні Туркішейрлайнс, Катарськими авіалініями, Люфтганзою. Але суттєва різниця в тому, що ці компанії отримують компенсацію від держави, що означає можливість підвищення якості послуг та зниження цін для пасажирів. Як не дивно, в сусідній Грузії, де ситуація схожа з Україною щодо конфлікту з Росією, теж держава компенсує обліт. Українські чиновники чомусь продовжують нехтувати інтересами пасажирів, штампуючи лозунги та політичні декларації.
Разом з тим, діюча влада має зробити ряд кроків, які можуть суттєво вплинути на галузь авіа перевезення в Україні. З початку треба дати чітку відповідь, хто Україна на повітряній карті світу та Європи: повітряний хаб, регіональний центр авіа перевезень чи просто аеропорт з хаотичною системою перевезень?
Наступним кроком має стати компенсація обльотів території Росії. Це можуть бути як прямі дотації, так і ряд стимулюючих засобів. Нагадаю, що поки Україна не може знайти своє місце в авіаційному бізнесі, Мінськ заробляє на транзитних пасажирах з України. За період закриття повітряних кордонів України з Росією, там побудований новий сучасний аеропорт та збільшено кількість транзиту.
Також експерти зазначають про важливість відміни акцизу на авіапаливо для національних перевізників. В Європі такі податки сприймають як перешкоджання національному бізнесу та може претендувати на притягнення до відповідальності в суді.
Існує варіант відміни ПДВ на внутрішні перельоти. Але це питання більше стосується компетенції міністра інфраструктури Владислава Криклія, який би мав презентувати чіткий план розвитку галузі авіа перевезення, адже програма уряду вже представлена. Тобто, якщо є мотивація для покращень в галузі, саме час починати.
Зрозуміло, що державна підтримка забезпечить фінансову стабільність та перспективи росту ринку національних авіа перевізників. Зазначені кроки стимулюватимуть розвиток туристичної сфери, як в Грузії та Кіпрі. Крім того, українці отримають бажані зниження цін на квитки, а сам аеропорт Бориспіль буде розвиватися як хаб.
Існують також міфи або іміджева проблема, адже головного національного перевізника МАУ часто пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським. Можливо, саме цей фактор гальмує розвиток галузі з боку представників влади. Але варто навести цитату нового президента МАУ Євгенія Дихне, яка розставляє чіткі акценти без зайвих маніпуляцій на майбутнє: «Коломойський абсолютно не займається питаннями МАУ. І коли в журналістських формулюваннях часто звучало „МАУ Коломойського“ — це коробить всіх, хто має відношення до галузі. Тому що все прекрасно знають, що він ніколи не займався питаннями МАУ. Він є портфельним інвестором. Це людина, яка профінансував в розвиток компанії. Але побудував стратегію, підібрав менеджмент Арон Майберг. І, як я це розумію, саме Майберг — людина, яка відповідає за функціоналом наглядової ради за цю компанію перед усіма іншими акціонерами».