Давно хотів сказати про українську програму на Венеційському Бієнале, верніше про «Зальот з Мрією».
Я мовчав до останнього, все ж таки припускаючи що це я ніц не петраю в мистецтві, але пресуха щодо «зальоту Мрії» на який прийшло АЖ 2 журналісти каже сам за себе.
І хоча я досить часто не згоден з Анатолієм Ульяновим, але в даному разі він був абсолютно правий: інакше як «Хіпстерська Хуйня» весь цей пшик назвати складно і зараз я спробую пояснити чому я так думаю.
1. По-перше літак побудований не незалежною Україною, а ще за часів УРСР для її військово-космічної програми. За 28 років незалежності такого другого збудовано не було і не певен що зараз це взагалі технологічно можливо з багатьох причин. Тобто вихваляємось спадком імперії як ніяк, з якої втекли і в яку нас хочуть затащити назад, а ми пручаємлсь з 2014 року.
2. По-друге будь-яка людина, що взагалі хоч трохи шурупає в авіації одразу ставить під сумнів саму можливість такого прольоту з чисто технічних причин. Просто уявіть собі таке одороболо, що летить на бриющому польоті над містом що є до останнього камінця культурним спадком Світу! А уявіть щось піде не так і воно гепнеться на натовп людей, та безцінні архітектурні ансамблі? А ударна хвиля від турбін? Вона ж може повиносити безцінні вітражі та просто повибивати всі шибки. Навіть якщо б пацани добазарилися з Антоновим та оборонпромом я б на місці урядників Венеції просто не дозволив ьґби такий прольот: нахуя такі стреси?
3. Сам меседж є не сильно зрозумілим. Погодьтеся, що Венеційське бієнале це ще й елемент політичного шоу на кшталт такого собі Євробачення від сучасного мистецтва. Хочете посперечатися? Ну тоді подивіться на павільйон Германії збудований Шпеєром! Так от месседж є дуже важливим а що ми маємо тут? По-перше я взагалі не бачу акту Художнього творіння. Таку фігню могли вигадати студенти філософського (та й не тільки філософського факультету) за пляшкою вина чи по накурці. Але питання не тільки в цьому, а в тому що була представлена інсинуація, брехня, з якої недолуго намагалися створити міф. При чому у цю брехню залучені урядові структури, завод Антонова і навіть президент. Ви розумієте які репутаційні втрати це може мати в майбутньому? Я уявляю.
І тут претензія не до Відкритої групи — художник має право робити що завгодно, якщо вбачає в цьому художню необхідність, навіть танцювати на трупах з висолопеним язиком зображаючи богиню Калі, або підірвати підлогу в павільйоні. Питання в доречності та контексті. Тут питання до експертної групи міністерства культури, яке по своїх для мене абсолютно незрозумілих схемах обрало цей проект тим самим ствердивши його як певний об'єкт мистецтва. Проект виявився відверто лажовим, альтернативний проект був набагато кращим.
4. Знову ж таки, ну вийшла лажа з літаком, можна ж було якось красиво вийти з положення при чому самим різними шляхами. Починаючи від того що можна було стати в позу і заявити про профанацію, лицемірство, подвійні стандарти та глибоке занепокоєння як основні риси сучасного політичного світу і об'явити проект «Профанацією профанацій» саме з цих концептуальних та політичних міркувань. Або якщо не хочете ні з ким псувати стосунки зробіть надувний муляж літака Мрія в масштабі 1:1 надуйте гелієм і нехай висіть над садами Джардіні. Або величезну радіокеровану модель. Або зробіть один величезний паперовий літачок і запустіть його з даху якогось з венеційських палаццо, або тисячу маленьких літачків. Варіантів вийти з положення було безліч. Обрано було самий, на мою думку, невдалий. Ця інсунуація не тільки не була сприйнята, вона навіть не була особливо помічена світовою спільнотою.
5. Нарешті знову перейдемо до символізму — брехня, неправдиві новини зараз стають загрозою першої величини не тільки для України, а й для всього цивілізованого Світу. Гибридна війна з якою має справу Україна побудована саме на свідомих структурах омани як самої України так і ЄС. І в цьому контексті плодити недолугі фейки і казати що це мистецтво міфотворчості це гол у власні ворота.