В 2019 році на шляхах України загинуло понад 2000 людей.
ДТП є першою за поширеністю причиною смерті молоді 15-24 років. За останні 6 років на дорогах України загинули 1 400 дітей. Понад 43% загиблих – це пішоходи і велосипедисти.
В країнах ЄС на тисячу осіб зареєстровано 500 авто, а в Україні – 202 автомобілі. Тобто в Україні при нижчому рівні автомобілізації показник смертності у ДТП на 1 млн машин тільки за офіційними даними більш ніж у 5 разів вищий, ніж в країнах ЄС.
Якщо визнати, що офіційні дані про кількість загиблих в ДТП в Україні занижені на 30-50%, то смертність на українських дорогах вища, ніж на шляхах країн Євросоюзу, приблизно в 7,5 раз.
Зважаючи на таку статистику, Міністерство інфраструктури хоче спростити процедуру отримання водійського посвідчення, аби здавати на права без навчання в автошколі.
Чим мотивується подібна ініціатива:
- Надзвичайна бюрократизованість процедури вступу та навчання в автошколах.
- Дороговизна навчання.
- Випадки купівлі свідоцтва про закінчення автошколи без прохоження навчання (фіктивне навчання).
- В багатьох державах існує практика самостійного навчання.
Усі аргументи, які приводить міністерство, звичайно, мають місце, але вони значною мірою перебільшені.
Почнемо з бюрократії. Насправді навчання в автошколах йде недовго — два місяці (по кілька занять в тиждень). Можна, звичайно, вчитись і менше, але тоді доведеться підготовку перевести у щоденний режим. Думаю, мало кого влаштує такий варіант.
Далі про документи. Їх насправді треба небагато — всього один. Це медична довідка. Причому цю довідку придумали не автошколи, а міністерство і майже 90% учнів її просто купляють (тут знову ж таки питання до правоохоронців).
Чи таке дороге навчання в автошколі? В Україні це десь 140 $.
Є країни де навчання зовсім безкоштовне, наприклад — у Північній Кореї. Там, правда, треба вчитись не менше року, та й автомобіль має лише 1% громадян. Загалом, у більшості країн світу навчання в рази дорожче ніж у нас (наприклад в Росії — 800$).
Щодо покупки посвідчення. Автошколи посвідчення не видають, вони видають свідоцтва, які дають право здавати іспит в Сервісних центрах МВС. Тобто, якщо людина не ходила на заняття вона, якщо і отримає свідоцтво, не зможе скласти іспит. Якщо ж вона отримує посвідчення без знань, значить винна не скільки автошкола — скільки МВС.
Коли Міністерство інфраструктури говорить про велику кількість країн, де люди вчаться самостійно, насправді у відомстві дещо лукавлять — таких країн одиниці, але і там таке навчання має безліч обмежень та заборон.
Тепер давайте перейдемо до головного питання — чи зменшить самостійне навчання аварійність на українських шляхах? Відповідь — НІ. Число жертв ДТП значно зросте. Ми отримаємо на дорогах України тисячі ненавчених або погано навчених водіїв, які будуть вбивати себе та інших.
І ось аргументи:
- Дійсно, за останні роки корупція в МВС значно знизилась, але не настільки, щоб виключити наявність хабарництва при здачі іспитів. Відповідно, людина без жодної підготовки може виїхати на дорогу. Це — потенційний вбивця.
- При всій надуманій простоті, Правила дорожнього руху маюють багато нюансів, які не описані в підручнику. Про ці нюанси можна дізнатися виключно в автошколі.
- Те саме стосується і практичного водіння. Якщо вас вчить ваш родич чи знайомий, скоріш за все багатьох нюансів у керуванні авто ви так і не опануєте.
- Міністерство може ввести систему екзаменаторів. Але, при загальній корумпованості, де гарантія, що ці люди будуть кришталево чесними.
При всій повазі до реформ Міністерства інфраструктури, ламати стару систему варто тільки після того, як буде 100% впевненість в ефективності нової. При запровадженні вищезгаданої моделі такої впевненості немає і близько.
І наостанок, якщо вас не переконали мої аргументи, дайте відповідь на таке питання: чи згодні ви бути пасажиром у водія, що вчив водійську грамоту самостійно?
Подякуй автору. І буде тобі щастя.
Картка Приватбанк 4149 4993 4061 8014
Дякую!