Верховна Рада прийняла закон 2239-1 про відділення магістральної труби від НАКу, т. зв. анбандлінг.
Тепер наші транзитні потужності формально відповідають нормам ЄС.
Це рішення слід би було приймати раніше, щоб мати достатньо часу для перемовин з Газпромом щодо транзиту після 2019.
Зволікання було спричинене зокрема і через непорозуміння Гройсманом та Коболєвим.
Наразі НАК має створити оператора ГТС, виокремити його і ... продати Магістральним газопроводам України (МГУ) на правах концесії на 15 років.
МГУ це компанія, яка вже з рік як створена для управління ГТС після анбандлінгу.
І все це відійде під контроль Мінфіну.
Отже виходить, що на транзиті газу зароблятимуть гроші (для цього треба ще домовитись з росіянами) три держкомпанії.
ОГТС як безпосередній оператор труби, МГУ як управлінець і Нафтогаз як той, хто здав трубу в концесію.
А Мінфін збиратиме з усіх їх податки.
Але якщо врахувати, що це справи держави з державою, то навіщо ж так ускладнювати?
Чому державний НАК не може просто передати майно державному ОГТС?
Навіщо у цій схемі МГУ?
Може усе для того, щоб ганяти державні гроші з місця на місце і на цьому мати можливості для корупції?
Може для того, щоб прилаштувати у кожну з цих компаній своїх топ-менеджерів?
Більше запитань ніж відповідей.
Наявність у цих держкомпаніях наглядових рад, де присутні іноземці має стати запобіжником від схематозу.
Хоча не завжди іноземці виявлялись такими пильними — згадаймо схематоз в Укрнафті, який іноземці впритул не бачили.