Дуже похвально, що президент В.Зеленський прагне знати думку народу з різних питань.


АЛЕ, коли він раптом повідомляє, що через 10 днів в Україні буде проведене всенародне опитування, у професіоналів виникають підозри про якість маніпуляції. Одне з чотирьох.


1) Команда і президент не знають, що таке опитування (методологія, організація, бюджетування), і наївно думають про проведення опитування. Так би мовити, «по щучому велінню».

2) Президент – наївний в цих питаннях, а у нього є забаганки, які команда (яка не є наївною) просто виконує. Чи симулює виконання. Тобто, президент живе у своєму світі, а команда – у своєму.

3) Президент – наївний відносно проведення опитувань, але команда просуває таке опитування (імітацію опитування) для якихось подальших політичних маніпуляцій. Наприклад, А.Єрмак може створювати виправдання для свої ідей відносно врегулювання на Донбасі. Або ж хтось, можливо, хоче створити потрібні йому обґрунтування по питаннях ринку власності на землю та ринку землі.

4) Не є наївними ані президент, ані команда, і вони свідомо влаштовуються імітацію всенародного опитування, щоб потім використані якісь числа, які назвуть результатами опитування, для внутрішньополітичних маніпуляцій.


З точки зору ПРОФЕСІЙНОЇ є декілька базових речей, щоб провести опитування, і щоб його результати можна вважати такими, що відображають думку без викривлень.


А. Організаційні заходи.

- Розробка та затвердження опитувального листа, включно з макетом (кадри, час).

- Виготовлення опитувальних листів у необхідній кількості (бюджет, час, організаційні витрати).

- Доставка виготовлених опитувальних листів на виборці дільниці (час, кадри, бюджет).

- Підготовка необхідної інфраструктури, відповідальних за проведення опитування, обробку результатів (кадри, бюджет, програмне забезпечення, технічне обладнання, час, організаційні заходи).


Б. Бюджетування.

Оскільки опитування – загальнодержавне, то його проведення повинно фінансуватися виключно за рахунок коштів держбюджету. Тобто, Верховна Рада повинна затвердити виділення державних коштів.

Але, виділяючи кошти з держбюджету народні депутати беруть на себе відповідальність, тому ще й Рада повинна надати згоду на проведення по всій країні опитування з вже затвердженим переліком питань.

А це все потребує певного часу.


В. Часові параметри.

Головним рішенням, яке запускає процес виготовлення опитувальних листів (за наявності вже готового макету), потрібне рішення Верховної Ради про виділення необхідного фінансування.

Тобто, це треба було б зробити не пізніше серпня. В тому числі, щоб можна було підприємствам спланувати свою роботу по виготовленню опитувальних листів у відповідністю з кількість виборців України.

Не за 10 днів до дня виборів.



Про наслідки.

Якщо опитування не проводиться державою (тобто за згодою парламенту та на кошти державного бюджету), то все — не більше, аніж флешмоб, який може провести хто завгодно і де завгодно.

Приватна діяльність за приватні кошти. «Гроші на вітер».

І, до речі, ніхто не може зобов'язати виборчі комісії проводити таке опитування, якщо воно не проводиться рішенням та за кошти держави або місцевих органів влади, органів самоврядування.

Всенародне опитування – це той самий всенародний референдум, але з іншими правовими особливостями.

Однак, організація такого опитування потребує не менше ресурсів, аніж потрібно для проведення референдуму.


Володимир Воля,

магістр державного управління, політолог, міжнародник, соціолог

13 жовтня 2020 року