Збанкрутіла влада намагалася кинути її народу, однак традиційно не впоралася. Замість таємно провести переговори і потім голосно порадіти досягненому результату, представники вінницької школи економіки вчинили навпаки. Почали голосно пишатись переговорами, не чекаючи результатів. Результат — як завжди. Відсутність середньої освіти знову дається взнаки…
Від початку скандалу з відомим лоукостером пройшло дві доби, тож любителі шари вже мали досить часу, щоб охолодити емоції і закатати губу. Час поміркувати, скільки ж має вартувати «квиток у Європу». Пропоную простий розрахунок собівартості перельоту в 1000 кілометрів.
- Паливо. Авіаційний гас. Оптова вартість на світових ринках – 750-800 доларів за тону. Витрати пального в сучасних моделях середньомагістральних літаків (таких, як А 320 чи, скажімо, Ан 158) – приблизно 15 літрів на годину польоту на одного пасажира. З врахуванням зльоту – посадки рейс в 1000 км обійдеться у 25 літрів на пасажира (швидкість літака близько 800-850 км/год). 25х0.8 = 20. Двадцять доларів з людини лише за пальне!
- Амортизація основних засобів. Усі лоукостери працюють на лізінгових літаках. Вартість лізінгу 100 – місного літака складає мінімум 240 000 доларів на місяць. Тобто 8 000 доларів на добу. Навіть при найкращій організації перевезень літак виконає за добу не більше 8 рейсів, з урахуванням часу на посадку – висадку пасажирів і на регламентні роботи. Тобто – 1000 доларів з рейсу. 10 доларів з пасажира.
Маємо 30 доларів з пасажира при умові 100% заповнення літака.
Додаткові витрати:
- Зарплата персоналу
- Страхування літака, пасажирів і ризиків бізнесу
- Реклама і маркетинг
- Аеропортові збори
- Послуги з реєстрації і прийому-видачі багажу
- Послуги диспетчерської служби
- Регламентні роботи і ремонт літака
- Сертифікація і дозвільна документація.
Порахувати все це непросто. За твердженням лоукостерів, пальне складає третину собівартості. Звісно, як і кожен бізнесмен, вони схильні перебільшувати витрати, однак можна припустити, що собівартість такого перельоту складає 40-50 доларів. А ще перевізник хоче отримати прибуток, якщо він не мазохіст.
Тож, коли вам обіцяють квитки у Європу по 20 доларів, може варто не поспішати за сиром, а неквапно і пильно озирнутись навсебіч у пошуках мишоловки?
У більшості європейських країн лоукостерам доплачують з місцевих бюджетів. Не від широти душі, а щоб заманити у місто туристів, які дадуть заробіток місцевим підприємцям. А ті, в свою чергу, поповнять місцевий бюджет. Так працює економіка здорової людини. Економіка курця має іншу логіку. Держава, шляхом надання пільг перевізнику (список їх гуляє мережею і викликає захват у непідготовленого читача. Особисто мені було дивно, що перевізник не вимагає подарувати йому аеропорт. Може – не хоче платити податок на землю?) має дотувати тих громадян, хто має час і натхнення для закордонної поїздки, тобто явно не найбідніших. Одразу ж відзначу, що належу до тієї меншості українців, які регулярно їздять до ЄС, тож висловлюю не приватну та меркантильну, а саме державницьку позицію.
Що могли б зробити наші владці для полегшення мандрівок од ЄС, не залазячи при цьому в кишеню голодаючих пенсіонерів? Розвивати залізничний рух. Дешевшого способу перевезень людство ще не винайшло. Особисто я вже кілька років користуюся послугами ПРИВАТНОЇ залізничної компанії (погодьтеся, для України ці слова поруч виглядають дико). Вартість комфортної поїздки з Кошиця до Праги (біля 800 км) складає… 10 євро і триває 10 годин. Скільки це вартує чехам та словакам? Ніскільки. Приватна компанія придбала рухомий склад власним коштом, платить чималі кошти за користування колією. І податки теж, звісна річ… Але це, знов таки, економіка здорової людини. Для нинішніх наших владців це річ неможлива. Бо одразу ж виникне низка неприємних питань:
- Чому поїздка з Києва до Ужгорода обдертим державним вагоном триває довше і коштує дорожче, ніж мандрівка на таку ж віддаль у приватному поїзді багатою Європою?
- Який зиск отримує наша невдало обрізана влада від керівника УЗ Бодуна Польського? Чи він з ними лише коксом ділиться?!
- Чи варто платити мільйонну зарплату фахівцю, який спромігся лише на одну реформу: підвищити вартість проїзду? Може, таке реформування було б під силу і вітчизняному фахівцю?
- Чому у нас вартість вантажних перевезень залізницею найнижча у Європі? Щоб ахмєт не збіднів, вивозячи руду і метал на захід? Чи дійсно ми всі зобовязані дотувати його бізнес?
Тож, може ми знову почали не з того боку? Повелися на відволікаючий маневр шулерів і замість протиправного, з порушенням чинного законодавства, прийнятого закону про проституційний суд вальцмана, обговорюємо Бог зна що?
Може, було б розумніше вигнати злодіїв із влади, замість чекати від них дешевих поїздок? Тоді Європа нечутно прийде в наш дім сама. І не доведеться нікуди їхати…