Що робити коли Вам кажуть, що Ваша дитина повинна «відпрацювати» практику? Перш за все раджу зробити інформаційний запит (відповідно до ЗУ Про доступ до публічної інформації ) та отримати за 7 днів копію наказу по закладу «Про проведення екскурсій та навчальної практики». Я запевняю Вас, там нема жодного слова про відпрацювання трудової практики. Але є терміни та теми екскурсій та навчальної практики (теми можуть бути окремими додатками). Зразки (КЗШ№90, КЗШ№90-2, КЗШ№66) минулорічних наказів по школам додаю. Про те що вимагання «відпрацювати» практику незаконне свідчать і відповіді МОН та Управління освіти м. Кривий Ріг.

Особисто я не проти того, щоб навчати дітей праці, але я добре розумію що таке'трудове навчання" є лише приводом для конвертації "трудового навчання" в "благодійні внески" та подальшого заохочення адміністрацій закладів на використання праці учнів під час занять(прибирання території, чергування в їдальні). А заохочення до праці діти повинні отримувати на уроках праці, але для цього зазвичай у засновників закладів не вистачає грошей на матеріали та обладнання.

Тож рішення чи мовчки платить хабаря (щоб дитина не відпрацьовувала незаконну практику) чи все ж таки відстоювати права своїх дітей, залишається за батьками.

Відповідно до Методичних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів (лист Міністерства освіти і науки України від 06.02.08 № 1/9-61), а також статті 16 Закону України "Про загальну середню освіту" врегульовано проведення навчальної практики з шкільних дисциплін: для учнів 5-8-х і 10-х класів протягом 10 днів: у 5 — 6-х класах — по 3 академічні години на день, у 7 — 8 класах — по 4 академічні години, у 10-х класах — по 5 академічних годин на день.

Проведення навчальної практики в основній та старшій школі спрямоване на розвиток пізнавальної діяльності учнів, залучення їх до пошукової роботи, поглиблення та систематизацію знань, умінь і навичок школярів, усвідомлення практичної складової навчальних курсів, формування міжпредметних зв'язків тощо.

У додатку до листа МОН, наводяться таблиці з тематиками екскурсій, відповідно до віку, предметних програм та зацікавлень учнів. Але слід обов'язково враховувати рекомендації МОН щодо структури навчального року, як от на 2017-2018 рік: Лист МОН № 1-9/315 від 07.06.2017р. Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів