Український ветеранський фонд оприлюднив результати соціологічного опитування «Актуальні проблеми та можливості для кар'єрного і професійного зростання ветеранів», яке було проведено у січні. Вони є тривожними, адже засвідчують неефективність державної політики на цьому напрямку та потребу термінових кардинальних змін у  підходах до формування нових стратегій і планів щодо розв'язання проблеми професійної адаптації та зростання військовослужбовців та  ветеранів.

 

Так, опитування засвідчило зростання безробіття серед ветеранів. У січні 2024 року 30,95% ветеранів, які брали участь в опитуванні, вказали про те, що не мають роботи. Це на 3% більше в порівнянні з результатами опитування, яке проводилось в 2023 році. Понад половина ветеранів і майже 40% військовослужбовців заявили про те, що найбільше потребують фінансової підтримки. Понад 60% ветеранів зіштовхнулись з відмовою у наданні різних пільг, в тому числі майже 8% з них заявили про  те, що не змогли отримати пільгу на навчання. Натомість військовослужбовці вбачають найбільшу перешкоду в майбутньому працевлаштуванні в проблемах з фізичним здоров'ям (63,61%), нерозуміння з боку суспільства (63,32%) та психологічні труднощі (50,57%).  52,87% опитаних військовослужбовців планують після звільнення  повернутися до своєї роботи/навчання після демобілізації, а от 16,62% дали негативну відповідь. Решти респондентів було важко дати відповідь на дане запитання, в тому числі також через їхню необізнаність з державними програмами підтримки.  50,1% ветеранів бажають зайнятися власною справою, що вказує на потребу в підтримці підприємницьких ініціатив.

 

Зрозуміло, що соціологічні дані потребують ретельного аналізу для розробки дієвої державної підтримки ветеранів на шляху їхньої реінтеграції в цивільне життя, в тому числі забезпечення їхнього професійного і кар'єрного росту.  Переконаний, Україні для цього потрібно також активніше вивчати і залучати до формування дієвої ветеранської політики світовий досвід.

 

Саме на це скерована ініціатива ГО «Вільні та вірні», яку я очолюю, в партнерстві з Інститутом демократії та розвитку «Політа» та ГО "US-UKRAINIAN ACTIVISTS" по створенню і запуску міжнародної комунікаційної платформи «Дієва ветеранська політика в Україні:  міжнародний досвід та план дій».  Ми плануємо глибоко вивчити передусім  досвід США у реалізації ветеранської політики та виробити план адаптації цього досвіду до умов України.  Серед запрошених до розробки плану дій відомі експерти та ветерани США, Європи та України. А серед проблем, які винесені до обговорення, є довготривалі стратегії медичної підтримки ветеранів війни та завдання держави у їхній реалізації, психологічна реабілітація ветеранів війни в Україні, а також основні напрямки ветеранської політики у розв'язанні соціально-економічних проблем ветеранів. За результатами роботи буде підготовлено аналітичний звіт для Конгресу США про виклики ветеранської політики в Україні та пропозиції щодо адаптації міжнародного досвіду до її потреб.

 

Переконаний, що нам є чому повчитись в наших американських колег в питаннях формування і реалізації ветеранської політики. У США спільнота ветеранів налічує близько 19 мільйонів осіб або 6% населення, з яких 20% припадає на людей з інвалідністю. Водночас показник безробіття серед колишніх військових нижчий (7,8%) за цивільну незайнятість (8,2%).

 

На федеральному рівні в США не створено окремого міністерства у справах ветеранів, як це є в Україні. Втім ветеранська політика ведеться урядом максимально скоординовано і системно. До того ж вона визнана основою Програми єдності для американської нації, яка реалізовується президентом Байденом та його командою.

 

Якщо ж говорити про законодавчі засади успіху американської ветеранської політики в питанні професійної адаптації і кар'єрного росту ветеранів, то варто звернути увагу на  закон США  «Про реабілітацію військових» (G.I. Bill), який надав військовим широкі гарантії у доступу до навчання, а відтак дозволив зберегти кадровий потенціал ветеранів та залучити його до економічного зростання країни. Переконаний, законодавча база ветеранської політики в Україні потребує оновлення та вдосконалення з врахуванням міжнародного досвіду.  

 

Україні серед іншого варто також звернути увагу та адаптувати американські практики в таких питаннях, як підготовка військовослужбовців до цивільного життя до їхньої демобілізації, а також використання професійної деформації військових в їхній подальшій цивільній кар'єрі. 

 

Українська система соціально-правового захисту ветеранів не передбачає комплексного переходу від військової служби до цивільної кар'єри. Тому в реальності  більшість українських військових після демобілізації опиняються в невизначеній ситуації щодо своїх планів подальшого життя і не мають уявлення про свою подальшу кар'єру. Натомість  американські ветерани ще до звільнення отримують сформовану індивідуальну «дорожню карту» повернення до цивільної кар'єри та розуміють потреби та можливості їхньої реалізації.

 

В Україні сьогодні підтримка ветеранського підприємства  немає своєї чіткої внутрішньої стратегії й пріоритетів, а ветерани в більшості не усвідомлюють і не володіють інформацією про те, як вони можуть свій досвід і навички, здобуті під час військової служби, трансформувати та використати для побудови цивільної кар'єри. Натомість в США  кожен десятий власник невеликої фірми – ветеран. Експерти вказують на те, що такий високий показник вдалось досягти завдяки тому, що для американських ветеранів власна справа стає рефлексією їхнього армійського досвіду. Ветерани відкривають свій бізнес перед усім у сферах, пов'язаних з військовою справою:  оборонній, медицині та будівництві. Програми підтримки ветеранів також заохочують їх до використання в цивільному житті навичок, здобутих в армії. Наприклад, в одному із штатів водії броньовиків із досвідом від двох років можуть без додаткових іспитів перекваліфікуватися на перевізників.

 

Отож нам є чого повчитись у наших партнерів, особливо, коли йдеться про засадничі принципи ветеранської політики та практику, щоб Україна стала реально країною, дружньою до ветеранів. Сподіваюсь, що результати роботи нашої міжнародної комунікаційної платформи «Дієва ветеранська політика в Україні:  міжнародний досвід та план дій»  стануть  важливим етапом на цьому шляху.