eead403b7f-tax1.jpg

Тези мого виступу на парламентських слуханнях із розвитку малого і середнього бізнесу.

1. Малий бізнес не може розглядатися як джерело податків, бо в першу чергу це джерело зайнятості і самозайнятості, інструмент зменшення соціальної напруги і боротьби з бідністю. На жаль, політики розглядають малий і середній бізнес саме як джерело податків. Іноді навіть доводиться чути, що бюджет начебто «недоотримав» стільки-то податків через існування спрощеної системи оподаткування. Автори таких висловлювань не розуміють, що без спрощеної системи сотні тисяч підприємців були би взагалі в тіні або виїхали з країни. У нас і так лише 300 тисяч з 1,2 млн підприємств платить податки і здає звітність, лише 1,3 млн з 2,3 млн приватних осіб — підприємців. За різними оцінками, 45-65% економіки знаходиться у тіні.

2. Завдання податкової реформи:
-- унеможливити корупцію;
-- зменшити податкове навантаження на заробітну плату;
-- відновити довіру між державою та бізнесу;
-- сприяти інвестиціям;
-- збільшити надходження до бюджету через зростання економіки, а не через збільшення податків.

3. Нам кажуть, ми йдемо в Європу, а там, дивіться, високі ставки податків. Дійсно, багаті країни можуть собі це дозволити. Але навіть там рівень перерозподілу ВВП через бюджет зазвичай не перевищує 50%. У нас 54%. А в країнах, які прагнуть економічного зростання, цей показник не перевищує 35%. Давайте подивимося, які податки були в європейських країнах тоді, коли вони стрімко зростали або відновлювалися після проблем. Рецепти економічного зростання відомі: зменшення податків, спрощення умов ведення бізнесу.

4. Наша податкова система сприятлива для старої олігархічної економіки: дуже високі податки на заробітну плату, дуже низькі податки на капітал. Це добре для тих підприємств, де частка праці у доданій вартості мала, а частка капіталу велика -- саме такі підприємства переважають в олігархічній економіці. Натомість у новій економіці, у креативній економіці частка праці у доданій вартості дуже висока. Саме цю економіку ми маємо стимулювати.

5. Що пропонує нам Уряд? Під виглядом податкової реформи нам пропонується нове збільшення ставок податків.
Що пропонують громадські організації, економісти, підприємці? Радикальне зменшення податків на заробітну плату задля стимулювання виходу економіки з тіні.
Запровадження податку на розподілений прибуток задля стимулювання інвестицій.
Скасування ПДВ-рахунків, що керуються сьогодні у ручному режимі.

6. Звісно, не можна чіпати спрощену систему оподаткування, бо це призведе до соціального вибуху.

7. Переважна більшість реформ знаходиться сьогодні у тій стадії, коли значна за обсягами робота ще не призвела до жодного практичного поліпшення життя людей та бізнесу. А податкова реформа якраз і буде такою, яку побачить майже 50% населення. Це буде реальний результат. У нас невеликий вибір запобіжників на той момент, коли невдоволений народ скаже: «Реформ нема, годі чекати». Податкова реформа серед таких запобіжників на першому місці.

8. Пропоную внести до рекомендацій парламентських слухань наступне: «Забезпечити розробку та пріоритетний розгляд нової редакції податкового кодексу, що передбачає радикальне зменшення податків на заробітну плату, збереження спрощеної системи оподаткування, скасування ПДВ-рахунків, суттєве зменшення дискреції фіскальної служби.»