Сьогодні вже мало хто здивується, що Укрпошта, природною функцією якої є надання якісних послуг поштового зв'язку, поряд з конвертами й марками продає не лише побутові товари й продукти харчування. За роки незалежності мережа національного оператора поштового зв'язку, що налічує понад 11 тисяч відділень, і який є державним монополістом в цій галузі, суттєво трансформувалася.
Українське державне підприємство поштового зв'язку «Укрпошта» з 1 березня 2017 року стало публічним акціонерним товариством, а Статут підприємства в останній редакції налічує понад 50 видів операційної діяльності, серед яких послуги громадського харчування, обмін валюти, банківська діяльність, продаж фармацевтичних та медичних препаратів і так далі. За цим посиланням можна ознайомитися більш детально.
Поки що не на всі ці види діяльності Укрпошта має дозвіл чи ліцензію. Але поступальним кроком наближається до поставленої мети. «Перетворення Укрпошти в акціонерне товариство є важливим для компанії кроком. Ця процедура дає змогу створити прозору ефективну державну компанію нового зразка, залучати для її розвитку міжнародні інвестиції, і як наслідок, — значно підвищити якість роботи для забезпечення основних клієнтських потреб», — зазначає генеральний директор Укрпошти Ігор Смілянський. До прикладу, в парламенті він, так само як і його попередники, активно лобіює ухвалення спецзакону, який має на меті перетворити Укрпошту і на державний банк також. Про це я вже писав в одному із попередніх матеріалів.
Одне з останніх рішень. 23 березня Кабінет міністрів ухвалив відповідну постанову, відповідно до якої Укрпошта на рівні з іншими операторами поштового зв'язку зможе доставляти споживачам лікарські засоби та супутні товари. Неабияке бажання заробляти на всьому, маючи колосальну всеукраїнську мережу та відповідну матеріальну базу цілком логічне та природне. Наприклад Смілянський стверджує, що оборот Укрпошти лише в роздрібній торгівлі може дати 1,5 млрд.грн.
Але чи дає таке розмаїття операційної діяльності Укрпошти відчутні результати в її роботі? Спробуємо розібратися. Бо якось не дуже в'яжуться зарплати в 6-8 тисяч гривень працівників із заявами про успішну роботу національного оператора поштового зв'язку.
Діяльність АТ «Укрпошта» регламентується Законом України «Про поштовий зв'язок», іншими Законами України, а також нормативними актами Всесвітнього поштового союзу, членом якого Україна є з 1947 року. Всесвітній поштовий союз – друга найстаріша міжнародна організація, започаткована в 1874 році і входить до складу ОНН. Об'єднує 192 країни, утворюючи глобальну поштову мережу, в якій задіяно більше 5,3 млн співробітників та близько 770 тис поштових відділень по всій планеті. Тому співпраця з нею є доволі важливою для нас.
В жовтні 2019 року Всесвітній поштовий союз представив свій щорічний звіт. В ньому Укрпошта опустилася з 33-ї на 37-у сходинку в порівняні з 2017 роком. Зазначу, що Укрпошта, так само як і поштові оператори інших країн дуже зважає на зазначений рейтинг. Але нестабільність позицій змушують задуматися над тим, а чи справді гучні заяви про отримання чистого прибутку за минулий рік (а це вперше останні три роки) в сумі майже 627 млн.грн. свідчить про успішну й правильну стратегію державної компанії АТ «Укрпошта».
Пропоную для аналізу діяльності скористатися звітами, що є в публічній площині на сайті Укрпошти. Цікавим є не лише чистий, а й операційний прибуток. Детальне вивчення саме цього показника покаже, чи потрібно міняти вид діяльності будь-якого підприємства, а не лише Укрпошти. Операційний прибуток показує, наскільки успішно підприємство працює як бізнес, коли робить свою звичайну діяльність. В АТ «Укрпошта» такої діяльності понад 50 видів лише згідно статуту. Та й на сайті їх не менше.
Операційний прибуток розраховується на основі фінансової звітності компанії і використовується інвесторами для оцінки прибутковості основної діяльності компанії. Хоча яка вона ця основна діяльність в Укрпошти тепер зрозуміти доволі складно і важко. Бо вже впродовж багатьох років під приводом збитковості Укрпошта семимильними кроками розширяє інші види послуг, окрім природніх їй послуг поштового зв'язку.
Директором Укрпошти Смілянський був призначений у 2016 році (1 липня). А вже в серпні 2018 року Міністерство інфраструктури підписало з ним трирічний контракт.
І якось так склалося, що починаючи із 2016 року показники діяльності Укрпошти почали погіршуватись. Починаючи із 01.01.2017 та у всі подальші періоди операційний прибуток підприємства мав від'ємне значення. За 2016 рік – мінус 54,58 млн.грн., за 2017 рік – мінус 230 млн.грн., за 2018 рік – мінус 657,7 млн.грн.
Виключення складає лише минулий 2019 рік. Пояснення дуже просте — уряд виділив Укрпошті 500 млн. грн. компенсації за перше за доставку пенсій. Це пряма інвестиція з державного бюджету. Якщо врахувати інші фінансові показники, то операційна діяльність в 2019 році також була б збитковою. Бо фактичний прибуток 127,5 млн.грн. менше рівня амортизаційних відрахувань. Його недостатньо для оновлення основних засобів й розвитку.
Ви запитаєте, а за рахунок чого зростає валова рентабельність? Пояснення в моєму розуміння дуже просте: за рахунок підвищення тарифів на послуги поштового зв'язку. Ще восени 2018 року керівник державного підприємства АТ «Укрпошта» Ігор Смілянський вимагав від уряду впровадити підвищений тариф на доставку пенсії і компенсацію з бюджету за виплату пенсій. Його впровадили. Підвищують й інші тарифи.
А чи не зарано робити висновки? Можливо. Але часу від початку роботи чинного нового очільника вже пройшло чимало. Сайт Укрпошти просто майорить суперпоказниками. Хоча насправді все не так вже й гарно.
І для довідки. Станом на листопад 2018 рік Генеральний директор «Укрпошти» отримував зарплату в 744 тис.грн. щомісячно. Станом на січень 2020 року Генеральний директор «Укрпошти» отримує зарплату в 1,9 млн.грн щомісяця, що майже в два рази перевищує офіційну зарплату Дональда Трампа на посту Президента США.
Валерій Клочок, політичний та економічний експерт
Мій телеграм https://t.me/vklochok