Березень 2022 року. Поки фронт тримає Київ, а країна мобілізується, нардепи Ігор Копитін та Федір Веніславський беруться рятувати два гелікоптери, що належать приватній компанії «НЗ Оперейшнс». Вони вимагають від Державіаслужби термінової реєстрації машин. А чому народні обранці так переймаються долею приватного бізнесу? Чи не тому, що компанія входить до групи топового авіабізнесмена Романа Мілешка? Ця фірма з капіталом лише 120 тисяч гривень за два роки отримала держконтракти на понад 2 мільярди. Хто за цим стоїть — у розслідуванні СтопКору.
Роман Мілешко — «авіатор у третьому поколінні»
Роман Мілешко — власник компаній НЗ Оперейшнс, Константа, МС Авіа-Грейд та інших. Його батько — колишній радянський військовий, пов'язаний з російською авіацією, балотувався до держдуми рф. Сам Мілешко навчався в Харківському інституті льотчиків ВПС України, де у 1997 році також навчався брат Ігоря Копітіна — нардепа, що звертався до Державіаслужби.
У 2016 році Мілешко працював у компанії РОТОР УКРАЇНА, де співзасновником був Ігор Копітін. У 2021 році помічник Копітіна очолював авіакомпанію «Константа» — одну з фірм Мілешка.
Це — не просто збіги, а стабільна система зв'язків, яка могла відкрити шлях до мільярдних контрактів.
Російський слід: як Мілешко працює з підсанкційними структурами
Попри публічні заяви, що компанії Мілешка не працюють з росіянами, є прямі докази протилежного.
Компанії, пов'язані з Мілешком, орендують і купують повітряні судна у громадян рф, зокрема через AMIS (FZE) та LINKER (FZE). Обидві зареєстровані в ОАЕ, але фактично пов'язані з родиною Пальчиків — платників податків у рф. На LINKER ще у 2021 році були накладені санкції США.
У 2024 році компанія Expedition Aviation FZC, яку Мілешко назвав «своєю», придбала гелікоптер Мі-17 в AMIS і передала його в оренду НЗ Оперейшнс. Це відбулося вже після початку повномасштабної війни.
У 2023 році вертоліт НЗ Оперейшнс зареєстрований як власність AVIASERVICE LLC. Її директором є Алеко Ткемадзе — наближений до проросійського олігарха Бідзіни Іванішвілі з «Грузинської мрії».
Невиконані контракти і гальмування бойової готовності
Компанія МС Авіа-Грейд у грудні 2022 року підписала контракт на переоснащення 10 гелікоптерів Мі-8 на суму понад 470 млн грн.
До кінця 2023-го компанія передала лише 4 гелікоптери. Решта — не модернізовані.
Експерт Ігор Єрмоленко пояснює: невеликі компанії можуть виконувати лише частину робіт, але не масштабні проєкти. Тим часом державний завод «Авіакон» завершив аналогічне переобладнання трьох машин за три місяці.
Попри зрив термінів, Авіа-Грейд отримала нові контракти:
-
серпень 2023 — 1,08 млрд грн
-
вересень 2023 — 174 млн грн
-
листопад 2023 — 335 млн грн
Ризики: невідоме обладнання на бойових машинах
Компанія Мілешка встановлювала фільтри PALL 120 PUREair на гвинтокрили для ЗСУ. Це обладнання розраховане на регіони з високою температурою й запиленістю, як-от Африка.
Віталій Йонаш, ексголовний інженер армійської авіації, пояснює: ці системи не мають обігріву, тому взимку можуть обмерзати. Це блокує повітря, створює ризики для двигунів і загрожує безпеці польотів.
Фільтри закуповувались через компанію, яку джерела пов'язують із Мілешком. Жодного публічного тестування в Україні проведено не було.
Мільйони на обладнанні: скільки коштує «папірець»?
За даними наших джерел, вартість деякого обладнання, закупленого через компанії Мілешка, в рази перевищує ринкові ціни.
Приміром, приціл ПКВ в Авіа-Грейд обійшовся бюджету у понад 300 тис. грн, тоді як на «Авіаконі» він коштує близько 3 тис. грн. Інший приклад — установка комплекту: 800 тис. на «Авіаконі» проти 1,7 млн грн у Мілешковій компанії.
Експерт Єрмоленко зазначає: вартість має залежати від складності завдання. Але коли різниця — у 2–3 рази, це потребує пояснень.
Як 82 працівники «обслуговують» мільярдні контракти?
Компанія, якій держава довірила контракти на понад 2 млрд грн, має:
-
статутний капітал — 120 тис. грн
-
офіс — 200 кв. м
-
штат — 82 працівники
Для такого обсягу робіт цього недостатньо. Але водночас великі підприємства, як «Авіакон» чи «Мотор Січ», не завантажені повністю. Постає питання: хто допомагає лобіювати?
На сайті нардепа Копітіна зазначено, що він хоче зробити оборонку прозорою. На практиці — бачимо інше.
Держава в обхід держави?
Компанії Мілешка:
-
мають зв'язки з підсанкційними структурами
-
використовують деталі, виготовлені в рф у 2022–2023 роках
-
виконують держзамовлення частково
-
встановлюють незатестовані фільтри
-
продовжують отримувати нові контракти
Юрист Сергій Руденко вважає: у воєнний час подібні дії можуть бути ознакою державної зради (ст. 111 ККУ). Покарання — до довічного.
Монополія під час війни?
Поки країна воює, хтось заробляє на постачанні сумнівного обладнання. Шість гелікоптерів не стали на озброєння, а ті, що передали, мають технічні ризики.
Це — історія про потенційну монополізацію галузі в інтересах одного бізнесу. А за нею — знайомства, політична підтримка, мовчання відповідальних.
Журналісти СтопКору намагались зв'язатись із Романом Мілешком — відповіді не отримали. За інформацією прикордонної служби, з листопада 2024 року він перебуває за кордоном — ймовірно, у США. Ігор Копітін повідомлення отримав, але відповіді не надав.
Ми передаємо матеріали цього розслідування до НАБУ, ДБР і СБУ з проханням провести перевірку. Це питання не просто бюджету. Це питання національної безпеки.