Якщо у Вас у садочку зарито одну-дві цистерни пального (бензину А-95, чи дизпалива, в залежності від того, що полюбляє Ваша машинка), ця інформація Вас не зацікавить. Якщо ж, у Вас немає стратегічних запасів пального, будь-ласка, можете не погоджуватися зі мною, але подивіться на факти.

Спочатку, Прем'єр-міністр критикує нафтотрейдерів і каже, що буде боротися із їхнім свавіллям, потім Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (далі — Міненерго) встановило індикативні ціни на 2 декаду січня 2016 року, за яких сума ПДВ не відповідає Податковому кодексу України (на щастя, індикативні ціни на першу декаду лютого 2016 року приведені до вимог податкового законодавства http://mpe.kmu.gov.ua/minugol/control/uk/publish/article?art_id=245084699&cat_id=35109 ), а тепер ДФСрозробило лист щастя http://sfs.gov.ua/anonsi/12267.html (і формально вони праві, бо п.п.5.2.1. оцього Наказу — http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0104-05 не змінений. Можете ще порівняти п.14 ст.29 старої редакції http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/755-15/ed20150526/print1433751648932556Закону, на який посилається ДФС та нової http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/755-15/print1452689538811723 )

Тобто, з 26 листопада 2015 року http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/835-19/print1433741676069528 жоден з виконавчих органів не знав, що 01 січня 2016 року стають чинними нові положення законодавства і тепер за це «незнання» розплачуватися мають платники податків.

- Чого ти репетуєш? – запитаєте Ви. – Подумаєш, можна і ніжками віднести декларації, чи по пошті відправити.

Так, якщо фірма не збирається стати платником ПДВ, чи продавати пальне. Якщо Ви забули, нагадаю, з 01 березня 2016 року всі, хто здійснює купівлю-продаж пального, повинні реєструвати акцизні накладні у єдиному реєстрі акцизних накладних, або платити шикарні штрафи http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/909-19/print1433761198082574 .

За різними оцінками, частка імпортного пального в Україні становить близько 85%. Тобто ціна на 85% пального, що продається на АЗС дуже сильно залежить від цін на нафту на міжнародному ринку, та від курсу гривні до долара США/Євро. Крім того, Уряд збирався підвищити акцизний податок за кожну тонну ввезеного пального з 202 Євро у 2015 року до 228 Євро у 1 півріччі 2016року, знизивши, починаючи з 2-го кварталу до 171 Євро, але, чи то злий Комітет ВРУ не давав, чи то вгору взяв здоровий глузд, тож, підвищені 228 Євро акцизу за 1 тону запроваджені лише на 2 місяці 2016 року. Зараз нас чекатиме невеличкий дефіцит пального до середини березня 2016 року, коли акциз з 01.03.2016 року знизиться до 171,5 Євро за 1000 літрів (я не описалася, саме так, січень-лютий за 1000 кг, березень-грудень за 1000 літрів http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/909-19/print1433775070132867 ). Чому дефіцит? А Ви б на місці нафтотрейдерів закупили б пальне, за яке доведеться перераховували «лишні » 56,5 Євро за тонну, коли Міненерго наполегливо «просить» встановити індикативну ціну? Може краще перечекати та продавати пальне за ту саму ціну, із меншими «витратами»?

Але повернемося до листа щастя від ДФС. Чому це важливо (окрім того, що це ще одна демонстрація профффесіоналізму наших міністерств та відомств)? Тому що ми біля 85% пального імпортуємо.

Крім того, Постановою Правління НБУ від 23 лютого 2015 року за № 124 http://www.bank.gov.ua/doccatalog/document?id=14876621 заборонено купляти іноземну валюту за кредитні кошти (тобто, для закупівлі валюти, для купівлі пального за кордоном, необхідно мати дохід) та перераховувати аванси більше ніж на 50 тис. доларів США (там є нюанси щодо 500 тис. доларів США, але у даному випадку ці цифри майже рівнозначні). Таким чином, легким натискання клавіш комп'ютерної дошки, НБУ уповільнює торгівлю та фактично позбавляє фірми, що імпортують пальне, можливостізакупляти товар за кордоном. Чому? А Ви б на місці іноземців як поступили: спочатку поставили товар, а потім чекали гроші, чи спочатку гроші (аванс), а потім поставка пального? Гадаю, що дивлячись на ситуацію на сході України і інші дії неосудного лідера сусідньої країни, все-таки вибрали б: спочатку гроші, потім товар. Чому я написала, що 50 тис. чи 500 тис. не має значення? Тому що коли Ви купляєте танкер нафти з найменшою ємністю у 6000 тон https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D0%B5%D1%80 , для Вас 500тис. доларів США не гроші. Поясню. Якщо взяти, що 1 барель нафти коштує 30 доларів США, а в барелі приблизно 135 кг. То, за найменший танкер у 6000 тон, ми заплатимо — 6000 тон/135 кг * 30 дол. = 1 333 333,33 долара США. Можна, звичайно, купляти залізничними цистернами, але і вони від 50 тон (тобто біля 11 тис. доларів США і якщо Ви підпадаєте під дозвіл перераховувати аванс у 500 тис. доларів, Вам ще пощастило).

Тому, фірмам-імпортерам могло знадобиться створити декілька нових фірм, щоб вони всі скопом купляли танкер нафти (або декілька цистерн) у 1 продавця, при цьому, не перевищуючи межі, встановлені НБУ. Але ДФС цей шлях з 01.01.2016 року перекрила.

При цьому, при встановлених індикативних цінах на пальне на АЗС, при постійно падаючій гривні (а роздрібний акциз на 1 літр проданого на АЗС пального становить 0,042 Євро і Міненерго вже встановило його на рівні 1.07 грн. за літр), та за неможливості залучити кредитні кошти, все це призведе (і кажуть вже призводить) до дефіциту пального.

За таких умов, продавати пальне у нинішніх умовах зможуть: фірми із великим обсягом вільних, не залучених коштів або ті, хто купляє нафту у вітчизняних нафтопереробних підприємств, то дефіцит виглядає все більш і більш реальним. Тобто, щоб мати вільні оборотні кошти, фірмі доведеться підвищувати ціни на пальне та плювати з високої дзвіниці на Міненерго

Я не знаю, чи робить всі ці дії Уряд та НБУ від злого умислу, чи від дурості, але від того мені не буде легше, прочитати, якось, заголовки в іноземній пресі:

«УРЯД В УКРАЇНІ ПІШОВ У ВІДСТАВКУ ЧЕРЕЗ КОРУПЦІЙНИЙ СКАНДАЛ!»

або:

«ЕКСТРЕННО! УРЯД УКРАЇНИ ВИЯВИВСЯ НЕОСУДНИМ!»

Якщо Ви дочитали все це і думаєте, що то маячня, можливо Ви і праві. Сподіваюся Вам пощастить і влітку Ви доїдете до місця відпочинку, а не застрягнете десь у відкритому полі у грозу, через те, що дефіцитне паливо Вам ніхто не зміг вчасно достати.