site.ua
член клубу

Страусів легше здолати один на один.


Не минуло й 2-х тижнів нового 2018 року, як платників податків спіткало 2 “радості”:
1. Недорозблоковані податкові накладні.
2. Технічний збій в системі ДФС.

Радість № 1.
Вона пов’язана із тим, що п.57-1 Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році” (далі – Закон № 2245) написаний лівою ногою через праве плече таким чином, що має множинне трактування та не відповідає якості Закону у розумінні ЄСПЛ.
Погляньте самі:


Для людини, що використовує логіку та немає фіскальних упереджень з цієї норми вбачається, що всі податкові накладні/розрахунки коригування, що заблоковані з 01.12.2017 року по 31.12.2017 року повинні розблоковуватися за “старими правилами”.
Тобто, навіть якщо шановна ВРУ і скасувала “стару” редакцію п.201.16 ПКУ з 31.12.2017 року, вона все одно діє на правовідносини, що виникли до 31.12.2017 року.
Разом із тим, Держава не втрачає можливості задовольнити дорогі забаганки посадових осіб поповнити бюджет заради пенсіонерів, і руками невстановленої особи розміщає інформацію (не лист, не роз’яснення, а – інформацію від невідомої особи) від імені ДФС України від 05.01.2018 року, що розміщена на офіційному веб-сайті http://sfs.gov.ua/anonsi/17393.html .

Тобто, йдеться про те, що таблиця, затверджена Наказом МінФіну № 567 від 13.06.2017 року (далі – Таблиця) не подається до ДФС з 31.12.2017 року. Фактично, невстановлена особа, розміщує інформацію про те, що Закон № 2245 треба ігнорувати і діяти у спосіб, що шкодить платникам податків.

Оскаржити дану позицію неможливо, бо вона – лише інформація невстановленої особи. Разом тим, п.п.4.1.4 ПКУ ще не відмінено. Тож, в Україні (поки що) діє презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Отже, платники ПДВ, яким 29-го, 30-го грудня (справді, хтось дійсно виписував податкову накладну в останню суботу року?), а може й раніше, зупинено податкову накладну, можуть сміливо оскаржувати таке блокування та подавати Таблицю.
Що? Таблицю не приймають в електронному вигляді? Тоді роздрукуйте її, сформуйте скаргу та надайте пояснення, що у електронній системі збій. Тоді, все це надішліть засобами поштового зв’язку із описом та повідомленням про вручення.
Разом із тим, 99%, що ДФС України Вашу скаргу не розгляне, вірніше напише стандартну відписку, що Ви діяли поза межами п.57-1 ПКУ. Тож, Ви можете одразу звернутися щодо розблокування податкової накладної до адміністративного суду.



Що робити, якщо податкову накладну заблоковано до 01.12.2017 року, і Ви не встигли її оскаржити.


Знову ж таки, п.57-1 Закону № 2245 має двозначне трактування. Можна блокування Вашої податкової накладної оскаржити до ДФС. Але, здається, ймовірність її розблокування максимально наближується до нуля.
Тоді, слід йти до суду.
Зважаючи на “судову реформу” ця процедура не буде швидкою та дешевою. Тож, обирайте: заблокована податкова накладна* із грошовими та репутаційними втратами (покупці, що втратили податковий кредит можуть втратити лояльність та змінити Вас на іншого “надійнішого” постачальника, за іронією долі ним буде велика фірма, максимально наближена до царського дому).
______________________________________________________________
*Можете ото зараз виписати нову податкову накладну та порадіти, що існує ст.120-1 ПКУ, одразу ж заплативши штраф та поповнивши власними грошима ліміт.



Чому йти до суду не заборонено жодною редакцією ПКУ.


Стаття 124 Конституції України каже нам, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
А згідно з ч.1 ст.2 КАСУ (очевидно, хтось з авторів судової реформи не додивився, що здійснено замах на святе), завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.
Чи порушує блокування податкової накладної права та інтереси платника ПДВ? Порушує. Може такий платник звернутися до суду? Може.

Отже, якщо Вас спіткало щастя і Ви зустрілися із блокування податкової накладної – Ваші права порушені, але їх можна відновити. Готуйте копії документів (у подвійному розмірі: 1 примірник – суду, інший – органу ДФС), платіть судовий збір, шукайте юриста/адвоката з податкових спорів та чекайте на важкий, тривалий і дорогий судовий процес.




Радість № 2.
Технічний збій – ДФС не приймає декларації, не реєструє податкові накладні, – суцільна радість.
Цієї радості можна було б позбутися, якби ВРУ прийняла Закон про форс-мажор у податкових правовідносинах. Але хто ж його прийме, коли гроші до бюджету отримати від платників податків так легко?
Отже, що робити, особливо коли технічний збій відвідує сервери ДФС вчора і сьогодні, а сьогодні – останній день для реєстрації податкових накладних?
Є такий собі МінФінівський Порядок функціонування Електронного кабінету http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0942-17. Ним передбачено три додатки. В залежності від виду збою в системі, Ви надсилаєте один з додатків до ДФС.


“Знущаєшся? Електронна система ДФС жодного документа не приймає!”, скажете Ви мені. Ні, не знущаюся. Надсилайте на паперовому примірнику поштою з описом. Якщо мова йде про податкову накладну, напишіть скаргу, що в зв’язку із технічними проблемами в програмі, Ви не можете зареєструвати таку податкову накладну, але намагалися її зареєструвати вчасно.
В даній ситуації чим скоріше Ви відповісте і чим більше “слідів” залишите, тим краще.
Залучить свідків (див. ст.65 КАСУ). Хто такі свідки? Це люди, що бачили, як Ви намагалися зареєструвати податкову накладну, але програма її весь час “викидувала”. Якщо Ви поскаржилися своїм колегам, чи написали в Фейсбуку наповнений праведним гнівом пост, це не означає, що Ваші читачі – свідки.
А ще краще, зважаючи на специфіку податкового клімату в Україні, створити на фірмі комісію, що складає акт про неможливість реєстрації податкової накладної (або інший документ. Наприклад, доповідну записку керівнику, що ХХ.УУ.20РР року реєстрація податкових накладних була неможлива через збій у програмі ДФС). Звучить як маячня? А хіба більшість Законів останніх часів – відповідають праву та логіці?

Отже, надіслали ДФС повідомлення про те, що в системі збій. Якщо пощастить, в останню годину до часу Н, Ви зареєструєте свою податкову накладну. Як що ні – ігнорування Ваших проблем ДФС та податкове повідомлення-рішення, що з посиланням на ст.120-1 ПКУ, нарахує Вам штраф.
Тут усе залежить від того, якою буде судова практика. Формально, орган ДФС діяв в межах законодавства – штраф не залежить від Вашої вини. Тож, ДФС може хоч щодня мати технічні проблеми – це Ваші проблеми.
Разом із тим, ст.2 КАСУ містить таке. Підпункт 8) ч.2 ст.2 КАСУ - у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія). А у п.1 ч.3 вказаної статті, вказано, що основними засадами (принципами) адміністративного судочинства є верховенство права.
Так от, право є відмінним від законів. Право передбачає відповідальність (штраф) лише у тому випадку, коли є вина особи. Чи є Ваша вина у тому, що ДФС України не може впоратися зі своїми технічними проблемами? Звичайно – немає.
Чи виграє суспільство, якщо Вас оштрафують через те, що ДФС було необачним у виборі постачальника електронної програми? На перший погляд, здається, що суспільство виграє шляхом отримання додаткових коштів до бюджету. Але так може подумати лише особа, що геть не розуміє економіки та права.
Отже, все залежить від позиції судів. Але шанси поборотися за свої незареєстровані податкові накладні з вини ДФС – є.



Страусів легше здолати один на один.
Як вбачається з форумів, вищеописані проблеми хвилюють, головно бухгалтерів. Але це - важливі проблеми, що впливають на економіку України в цілому, вже не кажучи про діяльність окремого підприємства.
Бухгалтери, не несіть цю непосильну ношу самостійно! Це проблеми, перш за все, власників бізнесу. Звертайтеся до керівників фірми, до власників. Щойно виникає проблема, пишіть доповідні записки. Ви не зможете все це витягти на собі. Особливо за умов, коли насувається адвокатська монополія.
Краще зараз сформувати декілька доповідних записок, із роз’ясненням ПКУ та того, скільки фірма втрачає на блокуванні податкової накладної, ніж щодня нервувати. А якщо власники бізнесу зрозуміють у яку халепу їх бізнес потрапив, може й цей жах припиниться....

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація