Нещодавно Кабінет Міністрів України схвалив ще два спеціальні інвестиційні договори в межах програми підтримки інвестпроєктів зі значними інвестиціями. Йдеться про масштабне будівництво гірськолижних курортів «Славскі» та «Рожанка Парк» на Львівщині із загальним обсягом інвестицій у 140 млн євро. Очікуване фіскальне надходження — понад 7 млрд грн до 2039 року. Ініціатива виглядає обнадійливо: розвиток туристичної інфраструктури, нові робочі місця, залучення капіталу.
Однак за гарними презентаціями варто подивитись уважніше — хто саме отримує державну підтримку й на яких умовах. У цьому випадку мова про компанії ТОВ «Славскі» та ТОВ «Рожанка Парк», бенефіціарами яких є учасники Універсальної інвестиційної групи, тісно пов'язаної з групою OKKO. Це та сама бізнес-структура, яка роками фігурує в медіа, звітах контролюючих органів і розслідуваннях як приклад масштабної податкової оптимізації.
Як держава підтримує — і кого?
Питання не в самих курортах і не в інвестиціях як таких. Питання — у вибірковості. Чому компанії, які мають складну й часто непрозору структуру власності, залучають офшори, мінімізують прибуток і роками перебувають у зоні ризику для фіскальних органів, отримують преференції від держави?
Це особливо гостро виглядає на тлі податкової політики, яку водночас уряд веде стосовно малого бізнесу та громадян. У 2025 році декларується повернення до довоєнного рівня оподаткування. Але кого це зачіпає в першу чергу? Самозайнятих, ФОПів, працівників бюджетної сфери. Саме на них лягає головне навантаження з наповнення бюджету.
Податковий тягар: хто платить, а хто — ні
Згідно з офіційними даними, саме громадяни забезпечили майже 48% доходів держбюджету у першому півріччі 2024 року. Бізнес — менш ніж 17%. У січні 2025 року зібрали 123,1 млрд грн: 36,6 млрд — ПДВ, 23,8 млрд — ПДФО і військовий збір. Податок на прибуток підприємств дав лише 2,3 млрд грн. Це — 1,8% загальних надходжень. Великі компанії з десятками мільярдів обороту — і лише сотні мільйонів податку.
Гральний бізнес, з яким так довго боролися, сплатив у 2024 році 16 млрд грн — на 70% більше, ніж роком раніше. Це приклад того, як чітке регулювання й цифрова звітність можуть давати результат. Але в паливному секторі, агро, логістиці — ті самі компанії, що отримують найбільше від держави, часто найменше віддають їй у вигляді податків.
OKKO — це понад 400 заправок, тисячі працівників, стратегічний гравець на паливному ринку. Публічно — успішна українська компанія, що вистояла у війні. Приватно — ситуація складна. Польське видання WarsawPoint повідомляє про ухилення від оподаткування через GNG Retail і потенційні зловживання під час імпорту сільгоспхімії та пального. Згадки про схеми OKKO можна знайти в документах ДФС, Рахункової палати та численних медіарозслідуваннях.
Власне, це не поодинокий випадок. Проблема системна: великі гравці в Україні часто залишаються недоторканими — податкова майже не перевіряє їх або «не помічає» очевидного.
Повертаючись до проєктів «Славскі» та «Рожанка Парк», не йдеться про саботаж інвестицій. Йдеться про принцип: державна підтримка має надаватися виключно тим компаніям, які довели свою добросовісність. Публічну, фіскальну, юридичну. Якщо цього немає — жодні курорти не виправдовують втрат довіри громадян.
Звернення до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля
Шановний пане Прем'єр-міністре,
Ми закликаємо Вас:
- Провести незалежний аудит державної підтримки, яка надається приватним компаніям, зокрема тим, що пов'язані з офшорними структурами.
- Зобов'язати реципієнтів спецінвестдоговорів оприлюднити структури власності, країни реєстрації та бенефіціарів.
- Запровадити публічні критерії доброчесності компаній, які претендують на державну допомогу.
- Ініціювати зміни до законодавства, що унеможливлять фінансування сумнівних компаній із держбюджету або під гарантії держави.
Фіскальна справедливість — не абстрактна категорія. Вона вимірюється щомісячними податковими відрахуваннями працівників, звітами ФОПів, кожною гривнею, яку платить (або не платить) бізнес.
Україна заслуговує на систему, в якій державу підтримують ті, хто має змогу це робити найбільше. Не навпаки.



