59a095760e8d6.jpg

Вірогідно, що зміна керівника «Укрзалізниці» не вплинула на плани щодо оновлення рухомого складу. Одночасно з заявами про придбання та випуск нових вантажних вагонів транспортна держмонополія оголосила і про наміри з оновлення свого локомотивного парку.

Операція «Прикриття» чи справді міжнародне партнерство?

Відповідно до п'ятирічного плану розвитку «Укрзалізниці» необхідно придбати та модернізувати близько 270 локомотивів. Після втрати одного з найбільших тепловозоремонтних підприємств, що розташоване в окупованому Луганську, самотужки виконати таку програму Україні не під силу. Тому українські залізничники вирішили звернутися до своїх «стратегічних партнерів» з-за океану і на початку серпня уклали угоду про наміри з компанією General Electric. Перший контракт про оновлення локомотивного парку може бути підписаний вже у вересні. А може й не бути, бо українці ще не визначилися з тим, що краще: закуповувати нові, чи відновлювати наявні тепловози. І хоча українська сторона. Ще перебуває у роздумах, американці вже взялися до справи та проводять відбір тих українських підприємств, на яких буде локалізовано частину робіт з відновлення. Чи то американський прагматизм не дозволяє General Electric витрачати час дарма, чи може спеціалістам з Америки вже відомо, що українці й так погодяться на всі умови контракту, проте справа з відновленням локомотивів, очевидно вже зрушила з місця.

Єдине, що може викликати занепокоєнні, крім вартості нових чи відновлених тепловозів, – це питання про те, чи справді «Укрзалізниці» достатньо за п'ять років поповнити свій парк менш ніж трьома сотнями локомотивів. Адже на балансі підприємства перебуває 3870 одиниць і майже всі вони перебувають у не найкращому стані. Тож оновлення трьох сотень тепловозів (або 10% від їх загальної кількості) навряд чи дозволить кардинально поліпшити ситуацію з тотальним дефіцитом локомотивної тяги, другої (після дефіциту вантажних вагонів) проблеми транспортного держконцерну.

Лізинг вагонів: коли наміри зникли, а дефіцит – залишився

До того ж, навіть ці скромні обсяги ремонту тепловозів можуть так і залишитися в категорії нездійсненних мрій. Принаймні якщо до їх втіленні справді має намір приєднатися потужна компанія з США. Адже останніми роками «Укрзалізниця» дуже важко погоджувалася на співпрацю з іншими підприємствами, надаючи перевагу власним структурним підрозділам. Для прикладу можна навести ситуацію з цьогорічними планами щодо оновлення вантажного вагонного парку. Якщо власні підприємства «Укрзалізниці» ще якось намагаються виконати норми з виготовлення дефіцитних вантажних вагонів, то контракти про закупівлю нових вагонів у профільних, але незалежних, виробників навіть не укладені. Тендери, що були оголошені ще на початку року, раз по раз то відміняються, то переносяться на пізніший термін. Загальмувала й реалізація іншої ідеї, що могла покращити становище з вантажними вагонами. Проте варіант створення в партнерстві з американською компанією The Greenbrier Companies окремої лізингової структури, що мала б у своєму розпорядженні більше 10 тис. вантажних вагонів, вже не цікавить «Укрзалізницю». І оскільки більше половини року вже залишилося позаду, в українського суспільства, і особливо – у його бізнес-сегменту, є доволі підстав сумніватися в тому, що цього річ залізничні перевезення стануть більш комфортними, надійними, доступними…