Час карантину, коли люди думають про виживання та не відстежують усіх новин, можуть використати для посилення податкової міліції. Так, вона нікуди не зникла. А ДФС, яка мала бути реформована, проводить призначення.
Реформу ДФС має бути продовжено
Пам'ятаєте фінансову систему Віктора Януковича незадовго до Майдану? Арбузов, Клименко і Янукович-син створили тіньову мережу конвертаційних центрів і груп залякування бізнесу.
Саме фінансова система України була під пильним оком західних інвесторів після Революції Гідності. Ні, не через те, що хотіли керувати. Просто переплетена система схем робила можливим відтік будь-яких сум і будь-куди. Наші корупціонери вважали себе геніями, а західні партнери бачили таких геніїв у 70-х і 80-х у Латинській Америці та Африці.
На жаль, останні інтриги навколо реформи фіскальної служби наштовхують на невтішні думки. В час пандемії старі фінансово-промислові групи намагаються встановити контроль над схемами через медійні скандали та призначення без конкурсів.
Призначень не може бути без конкурсів
В українських реаліях Президент повинен міцно тримати вертикаль, яка базується на людях, відібраних на конкурсах. Гарячий, колючий мир з фінансово-промисловими групами не може передбачати повернення людей зі старої системи на посади. Адже так власники ФПГ збільшують свій вплив на політичні рішення в країні.
Наприклад, 8 квітня Сергій Солодченко, в.о. голови ДФС, бадьоро відзвітував про ряд призначень. В основному – спіробітники слідчого та оперативно-розшукового управління. Трішки поясню. У серпні 2019 року ДФС було реформовано. З неї виділили Державну митну службу, яку очолив Макс Нефьодов, і Державну податкову службу, яку очолив Сергій Верланов. Такі зміни привели до того, що нова податкова сконцентрувала на собі адміністрування податків і аналітичну роботу. Податкова ж міліція – саме до неї у бізнесменів є багато питань – залишилася в ДФС, яка мала ось-ось зникнути.
Що ми бачимо з повідомлення Солодченка? Призначення керівників у важливих структурних підрозділів податкової міліції під час карантину. Чи були конкурси? Чи не було корупціогенного впливу? Можливо, Володимир Ткаченко, начальник ГУ управління оперативно-розшукової діяльності ДФС є дійсно досвідченим фахівцем. Можливо, новопризначений начальник ГУ оперативно-розшукової діяльності ДФС Володимир Ткаченко, є ангелом для бізнесу і не має поганих думок. Не знаю. І ніхто не може просто взяти і назвати. Логіка проста: є конкурс – є призначення.
Наразі виглядає так, що під шумок карантину намагаються повернути дух Арбузова-Клименка. Їх вгодовані тіні нависають над Україною.
Зеленський ризикує не лише рейтингом
Відкат реформи і поява непрозорих призначень може вплинути не лише на рейтинг Володимира Зеленського.
По-перше, поява груп із тіньовими грішми посилює старі фінансово-промислові групи. Вони хочуть скористатися тим, що у Зеленського в команді немає людей, які знають тіньову сторону держави. У результаті розстановки правильних людей ФПГ отримують потоки, які можуть бути використані як для особистого збагачення, так і для фінансування власних політичних проектів.
По-друге, незакінчена реформа фіскальної служби загрожує малому та середньому бізнесу, який переживає жахливі часи. ФОПи були важливою частиною електорату Володимира Зеленського. Посилення податкової міліції, можливість призначати людей без конкурсів і відсутність інструментів збалансувати недореформовану ДФС приведе до протестів не лише у фейсбуку.
По-третє, прозорість податкової системи є умовою міжнародних партнерів. Вони спостерігають за діяльністю на митниці та у податковій. І призначення начальників «по договорняку» буде грати у мінус владі Зеленського.
Рішень виходу з ситуації може бути декілька
Перше рішення – передати функції податкової поліції Державній податковій службі. У такому разі відповідальність за дії цього органу буде лежати на людині, яка пройшла конкурс і публічно звітує за роботу. Мало того, до ДПС зараз прикута кампанія експертів і медіа, отже, спроби зловживати службовим обов'язком ставатимуть об'єктом критики. І вину за спроби лякати бізнес нестиме не гібридна ДФС, яка ніби є, а якої насправді немає, а реальний орган проти якого можна буде позиватися, захищаючи права.
Друге рішення – створення Бюро фінансових розслідувань. З чітко прописаними регламентами та відкритим набором керівництва.
Будь-яке з цих рішень є кращим, ніж існування податкової міліції, яка фактично нікому не звітує.