Вже за тиждень Київ прийматиме своїх перших гостей на найгучнішому пісенному святі Євробачення-2017. Окрім звичайних туристів, яких організатори очікують до 25 000, цілком вірогідно будуть і туристи з інвалідністю, адже це цілком нормально для Європи. Саме тому актуальне питання – чи взагалі готова наша столиця до прийому таких людей? Питання скоріше риторичне, очевидно, ні.
Спробую проаналізувати ситуацію саме в розрізі підготовки до конкурсу, починаючи з арени і закінчуючи іншими заходами, які тривають в процесі підготовки. Сподіваюся вийде своєрідна інструкція для тих, хто збирається відвідати один з дев'яти запланованих заходів, щоб розуміти що їх очікує.
Умовно все це можна розподілити на три зони відповідальності – організатори Євробачення, Київавтодор та КП «Київський метрополітен».
Місце проведення та головна арена — організатори Євробачення
Це мабуть найпозитивніший момент, адже організатори діють відповідно до міжнародних стандартів, які мають чітку процедуру організації простору. Так, в МВЦ, де проходитиме захід, передбачено спеціальні зони для людей, що користуються крісло-колісним, які знаходяться по обидва боки від фан-зони на висоті близько 2 м, що створює дуже гарний огляд як самої зали, так і безпосередньо сцени.
До сцени побудовані пандуси та біля кожного будуть працювати волонтери, які допомагатимуть подолати їх тим, хто не зможе зробити цього самостійно. В приміщенні було облаштовано три вбиральні для людей з інвалідністю – по одному в жіночому та чоловічому туалетах, дістатися до яких можна за допомогою ліфта біля сектору Е спустившись на перший поверх, і один окремий неподалік від входу, поблизу сектору С.
22 квітня Уповноважений Президента з прав людей з інвалідністю Валерій Сушкевич перевірив територію павільйону Євробачення-2017 на зручність і доступність кожного глядача і дав позитивну оцінку щодо підготовки, але були виявлені незначні недоліки, саме тому було погоджено запросити представника Національної Асамблеї людей з інвалідністю України та спеціаліста з нанесення тактильних елементів для проведення аудиту задля усунення наявних недоліків.
Під час аудиту було виявлено невідповідність ДБН стосовно висоти умивальників, які були розташовані дуже низько, що не давало змоги під'їхати до нього, було погоджено підняття їх на необхідний рівень. Також, на шляху до вбиральні були виявлені двері з надто важкими доводчиками, які буде послаблено, але окрім цього під час заходів ці двері залишать відчиненими. Від головного входу до глядацьких місць відсутні будь-які архітектурні перешкоди. Щодо тактильних вказівників в середині інформація відсутня, як і вони самі, але від входу будуть супроводжувати волонтери всіх, хто цього потребуватиме.
Окремо було зазначено про необхідність проведення навчання волонтерів щодо супроводу та допомоги для людей з різними нозологіями та, зокрема, етики спілкування. На даний момент до НАІУ ніхто не звертався з цього приводу, тому можна вважати, що потрібно готуватися самостійно давати поради.
На прилеглій території було виявлено відсутність понижень біля головного входу та визначені ділянки де це необхідно зробити. Вся площа перед входом буде пішохідною, перевірка квитків буде відбуватися з боку церкви, турнікети для входу людей з інвалідністю будуть розташовані по правому краю. Від нього має з'явитися тактильна направляюча стрічка, яка вестиме до головного входу.
Зона для паркування автомобілів людей з інвалідністю буде розташована «десь там біля церкви». Судячи зі слів представників це буде окрема ділянка дороги по вул. Микільсько-Слобідська, де не буде відповідної розмітки, але буде чергувати наряд поліцейських, які і будуть пропускати автомобілі. Пропуском буде наявність квитка та пенсійного посвідчення. Для людей, які не користуються кріслом-колісним, але мають порушення ОРА потрібно подолати близько 300 м пішки, саме тому було погоджено доставку від парковки до входу на спеціальних електрокарах, які будуть розташовані на парковці, потрібно просто звернутися і показати квиток.
Підсумки: потрапивши в середину перебування і перегляд буде комфортним і затишним.
Прилегла територія – тротуари та з'їзди
За логікою відповідальною структурою за оновлення асфальтового покриття та вкладання нової тротуарної плитки відповідає Київавтодор. 23 квітня роботи тривали досить активно, тому оцінити кінцевий варіант не було можливості, але висновки також можна зробити.
До самого метро буде покладено новий шар асфальту, пішохідні переходи зберігаються в раніше встановлених місцях, пониження також з'явилися, адже до цього пересування тротуарами було неможливе. Виникають питання чи буде новий шар достатнім для комфортного перепаду між рівнями, нагадаю, за ДБН він не має перевищувати 1.5 см.
Також, очевидними є різні висоти з боків одного переходу, тому залишається подіватися, що це сплановано для різної товщини шару асфальту.
Питання виникають і щодо куту нахилу з'їздів, адже на перший погляд вони будуть в деяких місцях значно перевищувати максимально допустимі норми, але без наявності покриття констатувати порушення важко.
Для самостійного пересування від метро можливий тільки один варіант підходу – по вул. Митрополита Шептицького до кільця і поворот на вул. Микільсько-Слобідську, адже на цьому шляху немає складних архітектурних перепадів висот та видимих перепон. Традиційні для Європи тактильні направляючі руху для людей з порушенням зору повністю відсутні.
Підсумки: після завершення робіт можна оцінити повну картину, але на даний момент оптимальний варіант діставатися до місця на автомобілі.
Метро Лівобережна – КП «Київський метрополітен»
Гучна історія з виконанням неналежного капітального ремонту набула дуже гучного розголосу і не обійшла уваги громадськості. Після відкриття люди з інвалідністю провели публічний аудит станції і виявили значну кількість порушень як ДБН, так і чинного законодавства стосовно проведення капітального ремонту. Присутній під час аудиту заступник міського голови Микола Поворозник запевнив присутніх, що реконструкція триває і до 1 травня всі недоліки будуть виправлені.
Нагадаю, оновлена станція отримала вузькі двері на виході зі станції, відсутні контрастні та тактильні елементи, а також повну відсутність підйомних механізмів для людей, що пересуваються за допомогою крісла-колісного. Щодо останнього, то варто зауважити, що було заявлено про доступність лише одного виходу зі станції. Тому тим хто прибуде на станцію варто поцікавитися, куди вас можуть випустити.
Підсумки: реконструкція відбувалася по традиційному для України сценарію з повним нехтуванням норм законодавства щодо створення доступності для маломобільних груп населення. Тільки після гучного розголосу в ЗМІ та активній позиції громадськості з'явилася надія, що недоліки будуть усунуті.
Квитки на Євробачення для людей з інвалідністю
Не зважаючи на те, що залишилося менше тижня до півфінальних виступів, квитки на місця для людей з інвалідністю досі не доступні в продажу. Це питання виникло одразу після початку продажів перших квитків і відповідь на нього ніхто не міг дати, навіть офіційний агент, просто відписуючись що повідомлять як квитки з'яиляться.
Люди, яким потрібно планувати свою поїздку заздалегідь, яким майже неможливо знайти доступне житло в Києві, квитки на спецвагон для яких можна придбати тільки за попередньої заявки і не пізніше ніж за п'ять днів – зможуть купити квитки лише в останню хвилю продажів. Тобто, скоріше за все це можуть бути кияни або жителі недалекого передмістя. Ціни досі не відомі.
Квитки на місця, спеціально обладнані для людей з інвалідністю, на всі шоу Євробачення-2017 з'являться у продажу 3 травня о 15:00 на сайті офіційного квиткового агента Concert.ua. Таких місць у залі 54 — по 27 на двох секторах. Про це повідомили в прес-службі пісенного конкурсу Євробачення-2017.
Залишилося відкритим питання – що має відбутися ще в країні, щоб закони почали виконуватися без тиску з боку громадськості? Хіба не заслуговують ті хлопці, які зараз втрачають своє здоров'я, на гідне життя в суспільстві після повернення додому. Не всі повертаються на своїх двох і про це варто пам'ятати. Сьогодні питаємо ми, а завтра спитають вони.
Віталій Пчолкін
Всеукраїнське об'єднання осіб з інвалідністю
«Група активної реабілітації'