Рахункова палата 24 жовтня 2023 року зробила звіт щодо аудиту ефективності використання коштів Міністерством оборони на харчування та речове майно.

Як крали в Міністерстві оборони України: ІА ГО «Антикорупційна правозахисна рада» розглянула головні висновки аудиторів.

Загалом вони невтішні:

високий ризик корупційної складової;

переможцями тендерів та постачальниками були «свої» люди, тобто існував ймовірний «договірняк», як розікрасти бюджетні кошти. З цього витікає порушення тендерних конкурсів, відсутність моніторингу цін, відсутність в переможців необхідних документів тощо. Аудитори наголошують: у них є кримінальний шлейф, а також приклади їхнього невиконання зобов'язань. До речі, ми вже писали про висновки незалежних аудиторів щодо тендерів на будівництво в Дніпропетровській області, у випадку з Міноборони так само: сумнівні фірми, які загрузли в кримінальних справах, без належних документів та реальних ресурсів виконати тендери. Проте вони завжди перемагають в підозрілих тендерних конкурсах.

вартість продуктів завищена на 30%, але є позиції, які завищені в два-три рази;

75% продуктів харчування не застосовуються як для приготування їжі в стаціонарних їдальнях, так і в польових умовах;

– склади не витримують критики – відсутнє належне зберігання.

Але це не все. Аудитори не шукали м'яких формулювань:

– «непродуктивне використання коштів»;

– «не забезпечено належного моніторингу ринкових цін на продукти харчування на стадії укладання договорів»;

– «забезпечення харчування військовослужбовців ЗСУ недосконале»;

– «недотримання Міністерством принципів прозорості здійснення закупівель», «відсутність конкурентного середовища створює ризики корупції»;

– «складські приміщення військових частин не забезпечують належного зберігання речового майна».

Не дивлячись на це, міністр оборони Резніков не притягнутий до відповідальності. Офіційна позиція влади: це не він, це все вони, а він просто недогледів. Про це пише журналіст Саймон Шустер у Time: «Зеленський зробив кілька драматичних кроків. На початку вересня він звільнив міністра оборони Олексія Резнікова, члена свого найближчого оточення, який потрапив під пильну увагу через корупцію в його міністерстві. Два радники президента сказали мені, що він особисто не був причетний до хабарництва. „Але він не зміг навести лад у своєму міністерстві“, – сказав один з них, вказуючи на завищені ціни, які міністерство платило за постачання, наприклад, за зимові пальта для солдатів і яйця для забезпечення їх харчуванням».

Перший заступник голови комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики Ярослав Юрчишин назвав причину корупційних скандалів навколо Резнікова – не стільки корупція, скільки «відсутність комунікації з суспільством»: «У команді Резнікова дуже багато людей, які непогано вміють комунікувати з суспільством ще з часів роботи на київському рівні. Він сам, зрештою, юрист і розуміє, що будь-яке слово може бути використане проти нього. Але це створило враження, що міністр покриває корупцію. І зараз це проблема, бо саме з цієї позиції це комунікують деякі журналісти і частина громадський активістів».

Але аудитори зробили висновок: у Міністерстві оборони безлад та «велике крадівництво». Невже комунікація відсутня й з аудиторами, тобто вони не все так зрозуміли?

Як крали в Міністерстві оборони України: про фірми та тендери

Перевірка Рахункової палати виявила, що між посадовцями з Міністерства оборони України та компаніями, які перемогли в тендерах, був «договірняк» із самого початку, ще до оголошення конкурсу.

Про це свідчать чисельні порушення, які були здійснені під час торгів.

З'ясувалося, що в компаній відсутні необхідні для участі документи. Відносно їхнього керівництва відкриті кримінальні та адміністративні провадження – вже крали до цього. Аудитори наголошують, що деякі з компаній до цього не виконували тендерні зобов'язання за іншими договорами, а також фактично не могли їх виконати на замовлення Міністерства оборони. Проте Міністерство «грало» на їхньому боці, проштовхувало до перемоги.

У звіті Рахункової палати фігурують наступні суб'єкти господарювання – постачальники продуктів для ЗСУ: ТОВ «ВТ „Девелопмент“, ТОВ „Архімагір“, ТОВ „Ректан“, ТОВ „Трейд Граніт Інвест“, ТОВ „Актив компані“, ТОВ „Гарна страва“, ТОВ „Юніорпродукт“ та ТОВ „С-Росток“.

Встановлено, що цінові пропозиції ТОВ „Гарна страва“, ТОВ „Юніорпродукт“ і ТОВ „С-Росток“ на розгляд Департаменту державних закупівель не надходили, підтвердних документів щодо визначення переможців за економічно привабливою ціновою пропозицією немає. Але Департамент рекомендував усі ці компанії заступнику міністра Шаповалову для укладання договору.

Під час аудиту був проведений моніторинг щодо ознак ризиковості, за результатами якого встановлено, що шість з вісьми постачальників є фігурантами численних адміністративних і кримінальних провадженнях, при цьому в двох з них низький показник розміру статутного капіталу, що створює ризики ненадійності.

Так, за даними аналітичної служби YouControl розмір статутного капіталу ТОВ „Юніорпродукт“ –  1 000 грн, товариство є фігурантом в одному судовому рішенні за адміністративною справою Одеського окружного адміністративного суду з питань зупинення реєстрації податкових накладних.

ТОВ „Актив компані“ – розмір статутного капіталу 1 000 тис грн, фігурант у 23 судових рішеннях за чотирма адміністративними та 11 кримінальними провадженнями.

ТОВ „ВТ Девелопмент“ – фігурант у трьох ухвалах суду за двома кримінальними справами.

ТОВ „Трейд Граніт Інвест“ – фігурант у трьох судових рішеннях за трьома адміністративними справами.

ТОВ „С-Росток“ – фігурант у 54-х судових рішеннях за сімома адміністративними, 20-ма господарськими та двома цивільними справами.

ТОВ „Гарна Страва“ – фігурант у 10 судових рішеннях, за шістьома адміністративними та двома господарськими справами.

Встановлено також, що ТОВ „Трейд Граніт Інвест“ не є платником ПДВ, при цьому в укладеному з ним договорі на постачання послуг харчування та комплектів продуктів визначено таку саму ціну (36 та 145,8 грн відповідно), як і в договорах з іншими постачальниками, що є платниками ПДВ. Таким чином, вибір постачальників, які забезпечували в І півріччі 2023 року харчування військовослужбовців ЗСУ, здійснено без урахування ознак ризиковості щодо їх надійності. З фірмами укладено договори за відсутності документів щодо визначення переможців за економічно привабливою ціновою пропозицією, цінові пропозиції окремих контрагентів відсутні.

Висновок Рахункової палати: „Зазначене свідчить про недотримання Міноборони принципів прозорості здійснення закупівель, а відсутність конкурентного створює ризики корупції“

Але договори укладались з сумнівними постачальниками, не дивлячись на чисельні порушення. Причина одна: з ними домовились розкрадати бюджет.

Продовження – за посиланням.