В Україні нараховується близько 400 тисяч осіб, які повинні подавати електронні декларації щороку. Серед них: державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, депутати різних рівнів, працівники поліції, кандидати на державну службу та інші категорії осіб, які підпадають під електронне декларування.
Щороку декларанти зіштовхуються з труднощами у заповненні декларацій. Тому Антикорупційний штаб зібрав 5 найпопулярніших запитань та відповідей щодо декларування:
- Як декларувати банківські рахунки?
Починаючи з цього року у форму е-декларації було введено новий розділ. У ньому є всі банківські рахунки декларанта та членів його родини.
Якщо у Вас або членів Вашої родини є активна картка якогось банку, то це означає, що Ваш рахунок відкрито.
Усі рахунки вказуються у міжнародному стандарті IBAN. Детальніше про нього тут: https://bank.gov.ua/iban
Тому якщо у Вас відкриті рахунки в банках або фінансових установах не в Україні, то ви легко зможете задекларувати й цей рахунок.
- Як зробити електронний підпис?
Перш ніж заповнювати декларацію пригадайте, чи не закінчилася дія ЕЦП – Електронного цифрового підпису. Не дивуйтеся, якщо зустрінете абревіатуру КЕП. У чинному законодавстві так називається ЕЦП.
Якщо ж дія ЕЦП/КЕП закінчилася, то новий ключ можна зробити у «Приват 24», Міністерстві юстиції або в одному із сертифікованих центрів.
3. Розділ доходи: що вказувати, а що ні?
Якщо Ви є клієнтом «Ощадбанку» або «ПриватБанку», то можна спростити заповнення е-декларації, взявши в онлайн-банкінгу довідку для декларації.
У цій довідці буде інформація щодо всіх Ваших рахунків у банку де ви берете цю довідку. Також важливо, що в довідці вказується інформація про залишок коштів на рахунках станом на останній день звітного періоду.
Інформація з довідки буде необхідна для заповнення розділу про доходи. У розділі грошові активи з довідки необхідно вказати залишки на рахунках на останній день звітного періоду. А в розділі щодо банківських рахунків ця довідка допоможе внести рахунки банку у форматі IBAN.
Будьте уважні: якщо ви брали кредит, то у розділі про доходи його вказувати не потрібно. Він вказується у розділі про фінансові зобов'язання за умови, що його сума перевищує 96 050 грн. Не вказуються депозити, але нараховані відсотки за депозитами вказати необхідно. Суму депозиту слід вказати у розділі грошових активів.
Не забудьте вказати у розділі доходів «кешбек» або «бонуси», що виплачуються банком.
4. Де можна знайти унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі?
Ще одне нововведення цьогорічної форми декларації – при заповненні інформації про декларанта необхідно вказати унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі.
Якщо ви отримали паспорт громадянина України у вигляді ID-картки або біометричний закордонний паспорт, то у ньому вже є інформація про цей номер запису.
Відсутність ж цих документів означає, що у вас відсутній номер запису в ЄДДР. У такому разі необхідно обрати «Не застосовується» у відповідному полі.
5. Що робити якщо декларацію вже подав, але зрозумів, що зробив помилку?
У такому випадку у Вас є 7 днів на виправлення з моменту оприлюднення декларації в реєстрі. Але будьте обачні – подавати виправлену форму декларації можна не більше 3-ох разів.
Також цю пораду можна використати якщо Ви згадали про щорічне декларування в останній день. Можна подати не повністю заповнену декларацію і тоді вже протягом тижня подати повну і виправлену.
Якщо ж залишилися ще запитання щодо декларування, Ви можете звернутися до чат-бота «Держслужбовець Тарас» за посиланнями:
Facebook Messenger: https://m.me/D.TarasBot
Telegram: https://t.me/D_TarasBot
Viber: viber://pa?chatURI=dtaras
Довідково: У жовтні 2017 року громадська організація «Антикорупційний штаб» запустила електронний сервіс – чат-бот «Держслужбовець Тарас». Держслужбовець Тарас – це чат-бот, який допомагає держслужбовцям безпомилково та швидко заповнити електронні декларації. Його ціль – допомогти суб'єктам декларування заповнювати електронні декларації безпомилково.