Лояльність податкового закону для грального бізнесу — це прагнення створити сприятливі умови для виведення його з тіні та легальної роботи шляхом використання стимулюючої ролі податків.
Легалізація грального бізнесу є кроком, за допомогою якого можливе наповнення державного бюджету, створення додаткових робочих місць та розвиток інших галузей економіки, пов'язаних із цим сектором, зокрема спортивної індустрії, туризму, будівництва тощо.
У зв'язку з особливостями грального бізнесу у порівнянні з іншими видами підприємницької діяльності у країнах Європейського союзу найчастіше користуються спеціальним видом податкового регулювання цієї галузі, застосовуючи так званий ігровий податок — один із двох його видів:
— . податок з обороту ставок — утримується з усієї суми коштів від зроблених ставок незважаючи на суму виграшів.
- . податок з валового прибутку (Gross Gambling Revenue — GGR) — базою оподаткування є різниця між коштами, вирученими від зроблених ставок, та сумою виграшів, які повертаються гравцям.
Аналіз законодавства окремих країн дозволяє стверджувати, що в державах ЄС окрім ігрового податку (податок з обороту ставок або податок з валового прибутку) гральний бізнес найчастіше оподатковується за допомогою таких податків: • ПДВ ,• податок на прибуток ,• податок на виграші, який до речі сплачується не в усіх державах ЄС.
Це мова йде вже про країни з сталим законодавством та сформованим ринком і правилами для грального бізнесу. Ми ж тільки на початку формування цього ринку, адже понад 10 років в Україні цей вид діяльності був під забороною, хоча сам гральний бізнес в Україні існував в тіні, а держава втрачала не тільки надходження до бюджету з податкових та ліцензійних виплат, так і у вигляді відтоку капіталу, оскільки гравці їдуть до інших країн, де азартні ігри легальні, або ж використовують іноземні інтернет-ресурси для онлайн -гри.
Західний інвестор не прийде в Україну, поки у нас на законодавчому рівні не буде визначена податкова політика, адже без чіткого розуміння податкового навантаження неможливо розрахувати економіку бізнесу та його рентабельну перспективу в період інвестиційних вкладень .
Так, днями у парламенті був зареєстрований проект поправок до Податкового кодексу: 5042 та 5043, які передбачають податок на GGR у розмірі 18% для всіх видів азартних ігор та 30% лотерей. А податок з гравця — до 50 тисяч гривень, не оподатковується.
З точки зору інвестиційної привабливості, враховуючи податок на прибуток та великі витрати на ліцензію така ініціатива є дуже дискусійною і явно не приваблива для західного інвестора, який вже працює в Польщі чи Румунії.
За умови того, що вартість ліцензії в Україні є однією з найдорожчих у світі, логічно було б компенсувати нашу інвестпривабливість нижчими податками. Станом на сьогодні, потрібно максимально лібералізувати податкове законодавство на перший час , як це передбачалось ще восени минулого року на початку обговорення оподаткування доходів від організації та проведення азартних ігор. Іншими словами, скасувати податок на виграш і відкласти податок GGR до 2024 року, інакше ринок грального бізнесу так і не вийде з тіні, а це і надалі продовження корупційної діяльності в правоохоронних органах, та відсутність надходження до бюджетів усіх рівнів потенційних грошових коштів, які можуть генерувати оператори ринку.