Нещодавно прочитала у дописі Інстаграм однієї стилістки щось про «від кутюр» і дуже здивувалася. Насправді, правильно говорити от-кутюр, від французької "haute couture", тобто висока мода.

Висока мода – це найвищий рівень у класифікації фешн-ринку. ЇЇ можна порівняти з високим мистецтвом, де дизайнери, мов митці, створюють справжні шедеври, ексклюзивні моделі одягу та аксесуарів. Тут використовуються ексклюзивні тканини, неординарні фасони та найвищий рівень пошиття, ручна робота високої складності.

Однак, як і будь-яке інше мистецтво, висока мода потребує великих фінансових вкладень, тому дизайнери використовують свої розробки для просування на фешн- ринку своєї продукції не як мистецтва, а вже як модного продукту.

На рівень нижче йде «прет-а-порте», в якому найчастіше виявляються модні тенденції сезону, він є помірною варіацією от -кутюр і вирізняється незначною серійністю моделей одягу, тобто їх виробляють невелику кількість. Претапорте де люкс – це бренди Cavalli, Gucci, Sonia Rikel, Armani, Christian Dior, Versace, Paco Rabanne, Yohji Yammamoto, Oscar de La Renta та ін. Претапорте без приставки де-люкс – це модний продукт, у назві якого не обов'язково використовувати імя модельєра чи дизайнера. Це, наприклад, Max Mara, Missoni, Calvin Klein, Etro, Comme de Garsons, Anna Sui.

Модний одяг класу "bridge" – це другі та треті лінії будинків моди, або ж бренди, які обрали за напрям ідеальне поєднання ціни та якості (DKNY, Mani, CKJeans, Miu-Miu, GUESS, Benetton, Zara, Mexx, Gap).

Внизу цієї модної драбини – одяг класу "mass-market" та "budget".

Щоб представити світу свої творіння дизайнери об'єдналися та створили подію, яка з часом отримала назву «Тиждень моди» . Це подія, де глядачі мають можливість оцінити тенденції у світі моди, перш за все, можливість побачити, що в моді у даному сезоні. Першість виникнення такої події як «Тиждень моди» прийнято віддавати Нью-Йорку, який базується на значно старшій серії подій під назвою «Тиждень преси», заснованій у 1943 році. Незважаючи на це, сама концепція походить з Парижа – з так званих «салонних показів». Найвідоміші тижні моди проводяться в традиційних «столицях моди», Мілані, Парижі, Лондоні та Нью-Йорку, відомих як «Велика четвірка», з недавнього часу до них приєдналися багато інших.

Львівський Тиждень Моди – це проєкт міжнародного формату, що проводиться за стандартами світових тижнів моди прет-а-порте ( те ж, що й англ. "Ready to wear", фр.“Prêt-a-porter"). Lviv Fashion Week орієнтований на створення можливостей економічного розвитку для українських брендів "ready-to-wear" та підтримку молодих дизайнерів.

Львівський Тиждень Моди зазвичай проводився у Львові з 2008 двічі на рік, навесні та восени. До сьогодні це була одна з наймасштабніших модних подій в Східній Європі, яка щосезону приймала понад 12 000 відвідувачів і значну кількість міжнародних гостей. На жаль, пандемія внесла свої корективи у модне життя і навесні цього року Тиждень моди у Львові було скасовано.

8-11 жовтня у Львові пройшов Lviv Fashion Week 2020, особливістю якого стала співпраця з проєктом Lviv Art Week: два заходи проводились одночасно на території Fest Republic, з колабораціями дизайнерів і художників. Lviv Fashion Week 2020 включав покази нових колекцій українських дизайнерів, лекції освітньої програми і презентацію соціального проєкту Diversity You.

Через карантинні обмеження Lviv Fashion Week пройшов у зміненому форматі: показів було менше, перерви триваліші, на показ змогла потрапити невелика кількість відвідувачів, а дизайнери представляли невеликі колекції. У назві осіннього тижня не вказаний сезон – чітких вимог до сезонності не було, тому дизайнери могли показувати колекції AW 2020, SS 2021 чи капсульні колаборації з художниками. Своє бачення моди як мистецтва і їх взаємозв'язку представили в колабораціях українські бренди і художники: B.O.LDYREVA х Petro Hrytsiuk, Lesia Semi х Boris Gavryliuk, Chereshnivska x Tereza Barabash, Petro Nesterenko-Lanko x Olga Pylnyk. Також учасниками Lviv Fashion Week стали Novana Studio, Olesya Marchuk&Luki, Olga Romanova, Olesia Hryn, Zalesova, Olesya Tsiukh, Alona Cini.

Щодо атмосфери на цьогорічному тижні моди у Львові, то в мене склалось двояке враження. Дуже відчувалася особливість цього місця (FestКepublic), адже зал показів, який є органічний лофт, а також подія Art Week із незвичайними скульптурами та чудовими картинами просто заворожували. З іншого боку – все пройшло дуже спокійно, в доволі камерній домашній атмосфері, скромно, без метушні.

Якщо говорити про власне колекції, то отримала багато естетичного задоволення. Найбільше сподобались: Olesia Hryn, Olesia Tsiukh, Olga Romanova та NovaNa Studio. Я справді горда, що в такий непростий час нашим талановитим дизайнерам та художникам вдалося створити дещо справді гарне, достойне та унікальне.

Наскрізною темою цьогорічної фешн-події була свідома мода, тому під час інтерв'ю я запитувала дизайнерів про їх ставлення до цього поняття та до цінностей сталого розвитку. Кожна дизайнера дуже підтримує цю ідею, але кожен бачить її під різним кутом, і це насправді дуже круто. Хтось переробляє тканини, дехто перешиває старі речі, ще хтось пререробляє старі моделі із попередніх колекцій, а ще дехто бачить свідомий підхід у тому, щоб мати небагато якісних речей, які любиш і носиш не один рік. Відома стилістка Наталя Новіцька у своєму інтерв'ю зазначила, що для неї свідома мода- це не просто поняття, а те, що є частиною її життя. Наприклад, на другий день тижня моди, вона одягнула костюм виробництва свого власного бренду та сорочку, подаровану давніше дизайнеркою Оленою Дацько, яку вона усучаснила та обрізала.

Щодо гостей львівського тижня моди, то було небагато відвідувачів, які б дуже вразили своїм образом. Зі слів стрітхантерки (вулична фотограф-мисливець) , яка полює за цікавими та стильними неординарними луками , то цьогоріч модницям забракло чи то сміливості чи настрою.

А, можливо, свідома мода вже дісталася й до нас?...