З наближенням дати відзначення 1030-ї річниці Хрещення Руси-України, все гостріше постає питання на предмет того «чи наважиться Вселенський патріархат визнати українське православ'я на рівні 14-ти незалежних (автокефальних) помісних церков». Хоча питання це постало разом із здобуттям Незалежності в 1991 р., та реально його до втілення в життя Україна наблизилася на початку цього року.
Варфоломій І ніби й ратує за створення єдиної помісної церкви на Україні – в той же час, наголошує на тиск щодо надання відповідного томосу канонічності. Враховуючи те, що для прийняття такого рішення має відбутися Вселенський Собор, стає очевидним те, що чуда найближчим часом навряд чи слід очікувати. Вірогідніше всього, матиме місце «проміжний варіант», котрий повинен задовольнити всі сторони цього досить конфліктного процесу.
Варто взяти до уваги те, що подібна ситуація і в Македонії. Там Македонська православна церква в сучасному вигляді існує з 1967 р. – та йшла вона до цього дещо іншим шляхом. Перш за все, початком стало її заснування рішенням Церковно-народного собору та наступне відділення від Сербської православної церкви. Але й по нинішній час статус Македонської православної церкви не є визнаним іншими православними церквами.
Потрібно врахувати те, що в разі скликання Всесвітнього синоду, має бути заслухана думка всіх 14 діючих православних церков, котрі внесені до Диптиху автокефальних. Зрозуміло, що представники Російської та Сербської церков однозначно виступлять проти. Поведінку представництва Румунської, Болгарської, Польської, Грузинської та Фінляндської церков теж важко передбачити — як Японської та Американської православних церков. Якщо врахувати те, що в даний час серед Помісних Церков немає єдності в питанні про порядок започаткування нових автокефальних і автономних Церков, питання може затягуватися довший час.