Літо 2021 року виявилось по справжньому спекотним періодом для морської галузі. Зміна керівництва, обшуки в Моррічсервісі та Морській адміністрації, не працюючі реєстри, заблокований процес екзаменів і так далі. Подробиці, можна знайти тут.
Тим не менш не реєстрами єдиними живе наша морська галузь. Минулого тижня відбулась прес-конференція, яку організувала Морська палата і на якій обговорювались проблеми морської галузі.
Відразу потішило, що спікери назвали все своїми іменами, а саме те, що не тільки непрацюючі реєстри призвели до колапсу в морській галузі. До речі цього факту не визнає хіба сліпий, або організація моряків USU, хоча я певен, що і вони колись прозріють.
Представник Всеукраїнської організації крюінгових компаній (ВОКК) зазначив, що ситуації в морській галузі можна назвати «хронікою падаючого бомбардіровщіка». Зупинена система національного перепідтвердження документів моряка з багатьма країнами, де працюють наші моряки. Реєстри виявились «приватизованими», але боротьба з «приватизаторами» ще більше погіршила ситуацію і якогось світла в кінці тунелю поки не видно.
У той же час ВОКК нагадали, що готові взяти на себе процес саморегулювання галузі працевлаштування моряків і вже є відповідні законодавчі ініціативи. Як кроки по виведенню галузі із кризи було запропоновано:
- створити тимчасові комісії із переатестації;
- створити в системі Морської адміністрації, який би займався виключно моряками, що працевлаштовуються за кордоном.
- ліквідувати Моррічсервіс,
- ліквідувати ринок тренажерних центрів. Всі тренінгові центри мають працювати по одним державним ставкам.
Представники моряків висловлювались плюс-мінус в одному ключі. «Через те ще лягли реєстри почалась повна срака. Якщо в тебе проблеми з документами, то ніхто тебе не збирається чекати. Судно піде далі, а ти залишаєшся на березі без копійки грошей. Морякам пофіг питання реформування. Вони хочуть працювати і годувати свої сім'ї»
Представник Міністерства інфраструктури України Ярослав Іллясевич зазначив, що проблеми в галузі почались два роки тому, і хоча «галузь іде в круте піке», але закликав бути всіх оптимістами, адже є і світло в кінці тунелю. Система веріфікації по-троху відновлюється через Мінінфраструктури. Документи моряків планують підтвердити до червня 2022 року. Але самого наказу поки немає. В Міністерства є політична воля провести аудит Інспекції з питань дипломування моряків. Припустив, що все знову запрацює за пару місяців.
Виступи інших лобістів крюінгів я пропущу, адже нічого нового окрім того, що вони дочекались на великі проблеми та хочуть, щоб віддали владу крюінгам я не почув.
Дана прес-конференція засвідчила наступні речі:
- всі розуміють, що в галузі шалені проблеми;
- розуміння, коли запрацюють всі реєстри ні в кого немає;
- немає одностайного розуміння, кому має належати Державний реєстр документів моряків державі чи все ж крюінгам;
- правовий статус Інспекції з питань дипломування та Морської адміністрації досі під питанням;
- держава не знає, як вийти із ситуації і поки, що туманно просить триматись;
- моряки поки тримаються, але чи на довго їх вистачить…
Наприкінці заходу В'ячеслав Кісловський, голова Морської палати, відповів журналістам, що його організація не зверталася до правоохоронних органів, щоб хоч якось вирішити проблему, через безглуздість таких звернень. У той же час зазначив, що дуже багато проблем в морській галузі почалися з призначення декілька років тому, заступником Міністра інфраструктури людини с еполетами підполковника МВС. Як я розумію, хоч прізвище не було назване, це було про Юрія Лавренюка. І зараз всі кому не байдужа морська галузь боряться з наслідками того призначення, коли до влади прийшли люди, для яких гроші були важливіші, аніж галузь.
Але, відтепер нове керівництво Мінінфраструктури нарешті почали наводити лад. Цей пасаж представника Морської палати може визвати тільки посмішку, тому що «наводити порядок» будуть колишні «регіонали» (заступник міністра Юрій Васьков), в яких досі не закриті кримінальні справи за вдале управління майже десятирічної давнини. Та й портовик – це не моряк.