Друга серія особливостей довідки про відсутність заборгованості з платежів, яку надає переможець тендеру присвячена формі та строкам подання такої довідки.
Доволі часто клієнти редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель» задають запитання:
— чи існує офіційний відкритий реєстр,
— чи повинен замовник вимагати таку довідку від учасника-переможця,
— в якій формі можна подати довідку,
— скільки днів діє довідка,
— який строк встановлювати для подання такої довідки переможцем.
Чи існує офіційний відкритий реєстр?
У пошуку відповіді на перше запитання звернемося до листа Державної фіскальної служби від 03.12.2018 № 22575/5/99-99-09-07-01-16. У ньому зазначено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» на офіційному веб-порталі ДФС України (sfs.gov.ua) та на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (data.gov.ua) щомісяця оприлюднюється інформація про суб'єктів господарювання, які мають податковий борг. Сума податкового боргу може змінюватись щоденно. Отже, необхідність підтвердження відсутності заборгованості перед бюджетом у суб'єктів господарювання шляхом видачі їм довідок залишається. Порядок надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2018 № 733 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 вересня 2018 року за № 1102/32554.
Отже, для переможців торгів, згідно з ч. 2 ст. 17 Закону, необхідність встановлення вимоги про надання документа, що підтверджує відсутність підстав, визначених ч. 2 ст. 17 Закону [довідка про відсутність заборгованості], залишається.
Крім того, на головній сторінці веб-порталу Державної фіскальної служби України http://sfs.gov.ua/ розміщено електронний податковий сервіс «Дізнайся більше про свого бізнес-партнера», за допомогою якого можна безоплатно перевірити статус перебування окремого платника податків на обліку в органах Державної фіскальної служби та фактичний стан розрахунків такого платника податків з бюджетом. До речі, на сьогодні зазначений податковий сервіс є просто відкритими даними, а не є відкритим єдиним державним реєстром, у якому б розміщувалися всі довідки про відсутність заборгованості.
Форма довідки
Відповідно до порядку надання довідки про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи затведженого Наказом Міністерства фінансів України 03 вересня 2018 року № 733 (далі Порядок) довідка надається платнику безоплатно. Заява подається платником (на його вибір):
— у паперовій формі — до державної податкової інспекції за основним місцем обліку такого платника або до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу. Якщо заяву подано до державної податкової інспекції, її передають до відповідного контролюючого органу, уповноваженого здійснювати заходи з погашення податкового боргу (далі — уповноважений орган);
— в електронній формі — на адресу уповноваженого органу через приватну частину електронного кабінету з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги».
Заява складається з обов'язковим посиланням на відповідний нормативно-правовий акт, яким передбачено необхідність підтвердження відсутності заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, та зазначенням найменування суб'єкта (підприємства, установи, організації), до якого (якої) довідку буде подано платником.
Відповідно до п. 7 Порядку також передбачено, що довідка надається за вибором платника у паперовій або електронній формі, про що він зазначає у заяві. Довідку у паперовій формі платник (його законний чи уповноважений представник) отримує безпосередньо в органі, до якого було подано заяву. Довідку в електронній формі платник отримує у приватній частині електронного кабінету з дотриманням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Але рекомендую учасникам публічних закупівель бути пильними: умовами тендерної документації повинно бути передбачено, що учасник-переможець може подати відскановану довідку або електронну довідку.
Строк протягом якого необхідно подати довідку
Для даної довідки в Законі чітко не встановлено строк, протягом якого переможець повинен надати документальне підтвердження. У ч. 3 ст. 17 Закону встановлено, що переможець торгів у строк, що не перевищує 5 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір, повинен надати замовникові документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених п. 2, 3, 5, 6 і 8 ч. 1 цієї статті.
Отже, у даній частині відсутнє посилання на ч. 2 ст. 17 Закону, тому можна дійти висновку, що замовник може вимагати довідку про відсутність або інформацію про наявність у переможця заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) у довший строк, наприклад, — протягом 10 календарних днів.
Додатково звертаю увагу на судове рішення у справі № 826/13635/17, в якому колегія суддів вважає, що законодавче встановлення обов'язку з надання певних документів у 5-денний термін не дозволяє збільшувати перелік таких документів, в тому числі, і в тендерній документації. Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що законодавчо передбачена можливість відхилення тендерної пропозиції у випадку ненадання переможцем документів, що підтверджують відсутність підстав, передбачених всією нормою ст. 17 Закону, не може обмежувати термін подання таких документів 5-ма днями, оскільки такий термін прямо встановлений лише для обмеженого переліку, про що йдеться в тексті ст. 17 Закону України «Про публічні закупівлі».
Строк дії довідки
Відповідно до п. 6 Порядку строк дії довідки становить 10 календарних днів з дати її формування. У довідці обов'язково зазначається термін її дії. Чому ж строк дії довідки важливий? На практиці часто зустрічаються випадки, коли замовник від переможця вимагає довідку, що є дійсною на момент подання. Цієї вимоги потрібно дотриматися.
Непоодинокямі випадки, коли замовник вимагає щоб довідка була дійсною на момент розкриття. Виходить, що її потрібно отримати завчасно, щоб потім, якщо учасник стане переможцем, надати замовнику. Але вважаю таку вимогу дискримінаційною. Якщо учасник побачить таку вимогу в умовах документації ще на стадії подання пропозицій, рекомендую звернутися до замовника на підставі ст. 23 Закону України «Про публічні закупівлі» та ініціювати внесення змін у цій частині. Якщо на таке звернення не реагують, можна сміливо оскаржувати таку вимогу на підставі ст. 18 Закону до Органу оскарження.
У наступних публікаціях пропоную розглянути ще декілька нюансів, які стосуються даної довідки, а саме: як переможцю подавати довідку – через систему чи безпосередньо надати замовнику? Чи можна не відхиляти переможця з заборгованістю?
Усі нюанси такої довідки постійно розглядаю на навчаннях організованих редакцією журналу «Радник в сфері державних закупівель». Буду рада всім допомогти із вирішенням проблем, які виникають у закупівельному процесі.
Крістіна Бєлякова,
головний редактор журналу «Радник в сфері державних закупівель»