Завтра, 24 листопада НКРЕКП – національний енергетичний регулятор України збирається прийняти на своєму засіданні одне рішення, яке з першого погляду можна й не помітити серед переліку численних питань, які щотижня приймає Комісія. Воно стосується посилення конкуренції на ринку електричної енергії.
Мова йде про те, що великі гравці на ринку електроенергії й досі почувають себе володарями на ньому, усіма правдами й неправдами намагаються забезпечити собі виключні умови для отримання якнайбільшого прибутку. При цьому вони, маючи значну ринкову владу, обмежують конкуренцію на ринку, витісняючи на узбіччя інших гравців. У кінцевому випадку це призводить до підвищення ціни електричної енергії для споживачів. А це, як відомо, відразу позначається на вартості товарів та послуг, розкручує інфляційний маховик, тисне на курс гривні, не сприяє конкурентоспроможності українських товарів на зовнішніх ринках – тобто знижує експортний потенціал тощо.
Щоб запобігти посиленню концентрації ринку в Україні існує антимонопольне законодавство, створені державні органи, які мають за цим слідкувати. От і майбутнє рішення НКРЕКП якраз буде слугувати меті посилення конкуренції – за рахунок обмеження ринкової влади монополіста.
«На сьогодні відбувається продаж електричної енергії за двосторонніми договорами (далі – ДД) між виробниками та іншими учасниками ринку, що входять до складу одного вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання або є афілійованими між собою, що призводить до високої концентрації обсягів електричної енергії на продаж фактично в межах однієї компанії, що в свою чергу призводить до часткової монополізації ринку та має негативний вплив на конкуренцію на усіх сегментах ринку електричної енергії», — йдеться в обґрунтуванні до проекту відповідного рішення Регулятора.
Зараз діє законодавча норма, відповідно до якої у період з 01 вересня 2021 р. по 01 квітня 2022 р. відпуск електричної енергії за двосторонніми договорами може здійснюватися виключно у разі, якщо такі договори були укладені за результатом проведення електронних аукціонів. Незважаючи на це, продаж за ДД відбувається в рамках компаній, що входять до складу одного вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання або є афілійованими між собою. Така ситуація сприяє тому, що великі гравці нав'язують ринку свої цінові орієнтири.
З огляду на наявність на ринку дефіцитних годин, НКРЕКП своїм рішенням прагне підвищити рівень конкуренції, уникнути зосередження обсягів купівлі/продажу електроенергії в межах компаній, що входять до складу одного вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання або є афілійованими між собою. Інакше ця проблема може призводити до монополізації на ринку, спотворювати цінову політку на ринку електричної енергії та несе загрозу його ефективному, конкурентному та стабільному функціонуванню. Адже за умов дефіциту електричної енергії на ринку ресурс дістається тільки вертикально інтегрованим компаніям, а усім іншим – за остаточним принципом, що є порушенням основного ринкового принципу: ресурс повинен бути рівнодоступним для всіх.
З метою забезпечення достатнього рівня ліквідності на ринку електричної енергії НКРЕКП запроваджує обмеження у розмірі 50 відсотків їх місячного обсягу продажу електричної енергії за двосторонніми договорами між виробниками та іншими учасниками ринку електричної енергії, що входять до складу одного вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання або є афілійованими між собою.
Здавалось би — це справедливе рішення енергетичного Регулятора, направлене на вирішення цілком конкретної проблеми на ринку. Проте, воно є болючим для цього «одного вертикально інтегрованого суб'єкта господарювання», бо заважатиме вже з 1 грудня цього року комфортно отримувати надприбутки. Ім'я йому ДТЕК. Хоча заради справедливості треба сказати, що Донбасенерго теж схиляється до такої схеми роботи на ринку.
Усі, хто слідкують за енергетичним сектором, знають що у цього суб'єкта є потужна медіа імперія, цілий лобістський легіон з депутатів, експертів та громадських організацій, які в разі потреби виступають одним масивним фронтом проти того, хто насмілився заважати монополісту володарювати на ринку.
Країна вже була свідком декількох таких інформаційних атак на НКРКЕП, коли Регулятор приймав рішення не на користь монополіста: у жовтні – листопаді 2020 року, коли ухвалювались умови стимулюючого регулювання (RAB – тарифи) для операторів систем розподілу; влітку 2021 року, коли енергетичний гігант домагався скасувати цінові обмеження на ринку електроенергії та переписати під себе правила роботи на ньому.
От і зараз, окрім рішення про обмеження для вертикально інтегрованих суб'єктів, НКРЕКП за дорученням РНБОУ перевіряє генеруючі компанії теплової генерації на дотримання ними обов'язку мати гарантовані запаси палива для стабільного проходження осінньо-зимового опалювального періоду. Не секрет, що запасів там ніяких немає – а це вже питання енергетичної безпеки. Відтак виробникам електроенергії, що входять до складу цього вертикально інтегрованого суб'єкту, загрожують максимальні штрафи та відповідні санкції.
Чи не з цим пов'язана поширювана останнім часом у деяких медіа з імперії монополіста інформація про буцімто «полювання НАЗК на членів НКРЕКП», про начебто порушення ними вимог законодавства про запобігання корупції щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів під час голосування за ухвалення рішень про встановлення премій?
Навряд такі інформаційні виливи та публічні звинувачення на адресу членів комісії стали простим співпадінням. Якщо зірки запалюють – то це точно комусь потрібно!
Чи здасться під цим тиском Регулятор, побачимо вже завтра.
Костянтин Мурашко, енергетичний експерт