16 липня 2020 року Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» № 805-ІХ. Основних змін набули Виборчий кодекс України, закони «Про Центральну виборчу комісію», «Про Державний реєстр виборців», тощо. Про що це говорить і чому такі зміни передують місцевим виборам, які призначені на 25 жовтня. Зокрема, це зміни і до виборів народних депутатів, Президента, інституційні зміни статусу усіх виборчих комісій, Державного реєстру виборців та зміни у підходах до відповідальності за виборчі правопорушення. На перший погляд, затверджені нововведення мають спростити всю процедуру передвиборчих кампаній до підготовки та проведення виборів. Але яким чином це буде запускатися «в полі»?


Вибори за новими правилами гри

Необхідно зазначити, що останній Закон «Про місцеві вибори» був прийнятий практично напередодні початку виборчого процесу у 2015 році. Через досить логічний історичний перебіг подій, парламент вирішив проаналізувати його недоліки та усунути низку протиріч шляхом внесення оновлених змін.

По-перше, висування кандидата стає можливе лише від політичної партії або новоствореної політичної сили. В такому разі, шанс на перемогу матимуть лише сильні провладні партії і, в той же час, не залишиться варіантів для новачків, містечкових партій та партій з вузьким електоральним колом.

По-друге, кожен, хто в законному порядку став кандидатом, має право бути обраним при подоланні виборчого бар'єру щонайменше 25% розміру виборчої квоти. Це повністю перекреслює шанси України на демократизацію та її шлях до розвиненого європейського суспільства.

На разі, центральною проблемою нового виборчого кодексу можна назвати нерозуміння діючою владою комплексності та логіки побудови виборчого процесу. Звісно, це створює перепони для забезпечення законного волевиявлення демократичними партіями, а оскільки «Слуга народу» більше не вийде на минулорічні показники, тому їх дії скеровані не на забезпечення інтересів українського суспільства, в на збереження особистих інтересів і владного впливу. Можна сказати, що зміни до закону нові, а сутність та механізми впровадження на місцях досі залишаються за дотриманням старих правил.


Скорочення бюджетування

Внаслідок скорочення коштів державного бюджету через боротьбу з COVID-19, місцеві вибори одержать фінансування в розмірі 1 263 тис. 954 грн. млн гривень.

Укрупнення виборчих округів

Ухвалений законопроект №3485 передбачає значне укрупнення районів, що істотно впливатиме на здійснення окремих виборчих процедур під час організації підготовки та проведення місцевих виборів. Таким чином, це зумовить невизначеність щодо утворення округів, організації голосування, транспортування виборчої документації, встановлення підсумків та результатів голосування в громадах і районах. Тобто, на мою думку, ні про яку демократизацію політичної системи в Україні поки що не йдеться.


«Зелене світло» виборцям без місця реєстрації

Спроба центральної виборчої комісії запустити електронний сервіс для зміни виборчої адреси онлайн почалася ще під час парламентських виборів 2019 року.

«До 9 вересня кожен українець, який постійно проживає не за місцем реєстрації (в тому числі внутрішньо переміщені особи), зможе змінити місце голосування онлайн. Так, усі українці зможуть проголосувати на місцевих виборах за місцем фактичного проживання», — повідомили в ЦВК.

Я впевнена, що залишати Виборчий кодекс к такому вигляді просто неприпустимо. Мало того, що він не відповідає загальновизначеним демократичним нормам, так ще й суперечить Конституції України та Європейській хартії місцевого самоврядування. Проведення законних і демократичних виборів може відбутися лише після подолання усіх перешкод для участі в них політичних партій, а також значного зниження грошової застави на місцевих виборах.