В мережі з’явилася інформація про те, що у зв’язку з поширенням в Україні коронавірусу і введенням режиму надзвичайної ситуації, уряд пропонує внести змін до державного бюджету, які передбачають згортання всіх регіональних програм та мінімізацію видатків на проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року https://cutt.ly/NtQM04I.

В раніше затвердженому парламентом законі про Державний бюджет на 2020 рік видатки на проведення місцевих виборів становили 2 млрд 154 млн 988 гривень. Кабінет міністрів у перший день обговорення секвестру держбюджету запропонував передбачити на місцеві вибори 1 млн 292 тис грн. І ця пропозиція одразу викликала обурливу реакцію – на перший погляд, закономірну, але, якщо подивитися уважніше – надміру емоційну і явно популістичну.

Порядок і час проведення виборів визначаються Конституцією України і відповідними законами. Оскільки Конституція має вищу юридичну силу на законами, підзаконними актами і тим паче постановами Кабінету Міністрів, цілком очевидно, що урядовою постановою неможливо скасувати або відтермінувати місцеві вибори. Для цього необхідно вносити зміни до Основного закону.

Нинішня нестача коштів на проведення місцевих виборів, не може бути обґрунтуванням для їх скасування. Насправді ніякого «обнулення фінансування» місцевих виборів не може бути. Виборчі права громадян не можуть бути обмежені, особливо в умовах погіршення соціально-економічних показників внаслідок епідемії коронавірусу. Громадяни, згідно з Конституцією мають право скористатися своїм виборчим правом за будь-яких умов.

Ми всі розуміємо, що для ефективного подолання спалаху коронавірусу, гроші країні потрібні вже зараз – на ефективну протидію епідемії і для вирішення викликаних нею економічних і соціальних проблем. А кошти для проведення місцевих виборів будуть потрібні до виборів – восени. Поправки до держбюджету у зв’язку зі спалахом епідемії коронавірусу прийняті для вирішення поточних проблем. Тому з обережним оптимізмом можна припустити, що необхідний обсяг фінансування для проведення місцевих виборів у жовтні обов’язково буде акумульований поступово, в міру надходження до держбюджету.

Якщо міркувати логічно, скасування або перенесення місцевих виборів невигідне центральній владі і не створить для неї додаткових преференцій. Органи місцевого самоврядування мають важливе значення для розвитку територіальних громад. Більше того, такий крок виставив би центральні органи виконавчої влади в однозначно невигідному контексті як в Україні, так і перед зарубіжними партнерами. Тобто, центральна влада немає абсолютно ніяких реальних мотивів і причин для скасування місцевих виборів.

Фейк про значне урізання бюджетних субвенцій для проведення місцевих виборів в Україні чомусь активно взялися поширювати депутати політичної партії Європейська солідарність і проросійські сили. Насправді ж реальних підтверджень від уряду щодо майже повного скасування фінансування виборчої кампанії і Центральної виборчої комісії немає.

Поширення подібних фейків може мати на меті відвернути увагу громадськості від поточних – набагато важливіших проблем. Небезпека такої інформаційної кампанії полягає ще й у тому, що, якщо колись для демократичних інститутів і виборчого права громадян України постане вже реальна, а не примарна загроза, то громадськість може і не повірити в такі повідомлення і відповідно, не зможе відреагувати вчасно.

Зважаючи на цей досвід, можемо зробити висновок про те, що під час загострення криз і важливих суспільних подій не всі повідомлення є достовірними і вичерпно доказовими. Необхідно перевіряти суспільно важливу інформацію щонайменше з кількох джерел. Лише так можна отримати об’єктивне розуміння ситуації без її викривлення або ж відвертої брехні.

kateryna.odarchenko
Катерина Одарченко

Коментарі доступні тільки зареєстрованим користувачам

вхід / реєстрація

Рекомендації