У 80-х роках минулого століття жителі Сполученого Королівства зіткнулися з ситуацією поліцейського свавілля. Поліцейські чинили тиск на підозрюваних, було багато повідомлень про корупцію, порушення прав затриманих осіб, зґвалтування, побиття. Тоді в Британії разом із законодавчим регулюванням було запроваджено систему Custody Records, націлену на мінімізацію означених ризиків порушень прав людини у діяльності поліції.



Зокрема, було запроваджено інститут службових осіб, відповідальних за затриманих, — так званих Custody-офіцерів. Саме ці офіцери і були тими, хто першим контактував із затриманими у відділку поліції: вони розповідали, куди людину привезли, опитували затриманих щодо можливих порушень їхніх прав під час фактичного затримання. На час перебування затриманої особи під контролем поліції ключове завдання Custody-офіцера — піклуватися про добробут затриманих, фіксувати всі дії, які відбуваються із затриманими особами під контролем поліції, слідкувати за дотриманням процесуальних термінів. Окрім того, паперовий документообіг було замінено на електронний, що дозволило мінімізувати ризики втрати чи спотворення інформації. Також у відділках поліції було встановлено відеокамери для забезпечення постійної відеофіксації всіх дій, що відбуваються із затриманими особами. Серед іншого, система Custody Records передбачає зонування відділку поліції для мінімізації можливих порушень прав людини.

Учора очільник МВС, Арсен Аваков, оголосив про запровадження системи Custody Records в усіх територіальних відділках поліції. Що це означає на практиці? У поліції почнеться впровадження системи з усіма її запобіжниками для запобігання порушенням прав людини. Окрім того, що працюватимуть особи, відповідальні за дотримання прав людини, відтепер поліцейські відділки всередині буде облаштовано дещо інакше. Буде встановлено електронну систему документації, відеокамери, а також — у відділку буде чітко розмежовано приміщення, які матимуть різні рівні доступу. Так, жодна затримана особа, свідок чи відвідувач не зможе потрапити до кімнат, де працюють поліцейські, для процесуальних дій буде облаштовано окремі кімнати з відеокамерами. Контроль за доступами буде покладено на інспектора з дотримання прав людини.

Отже, слідчі можуть спілкуватися із затриманими тільки у кімнаті для допиту або кімнаті для проведення слідчих дій, свідок може бути тільки у кімнаті для допиту, адвокат — виключно у кімнаті для зустрічей, а відвідувачі не можуть піти далі громадської зони.

Чіткий розподіл зон доступу разом із камерами відеоспостереження — рішення, яке дозволяє мінімізувати порушення прав поліцейських та затриманих у відділках поліції.

Жодна стороння людина не може безконтрольно потрапити до відділку поліції: час її перебування, всі переміщення фіксуються системою забезпечення прав затриманих.

Типова схема відділку поліції відповідно до системи Custody Records передбачає зонування на чотири типи приміщень:

  1. Зона службових приміщень: кабінети працівників Доступ до цієї зони мають лише поліцейські.
  2. Зона роботи із затриманими особами: кімнати для побачень, кімнати для затриманих, місця для проведення інтерв'ю та кімнати для проведення слідчих дій. До цих приміщень, розташованих в окремому блоці адмінбудівлі, буде обмежений та контрольований доступ. Увійти до цього блоку можна буде зтільки з вестибюля. Блок має бути обладнано системою відеонагляду, яка охоплюватиме всі зони, окрім туалетної кабіни в кімнатах для затриманих та місця проведення тілесного огляду.
  3. Зона чергової частини. Доступ до неї має виключно персонал чергової служби добового наряду.
  4. Громадська зона: включає вестибюль та кімнату для прийому громадян.

Після прибуття до відділку поліції затриманих осіб одразу направляють до зони «Б». Вони зустрічаються з інспектором з дотримання прав людини або очікують на інтерв'ю у спеціальному приміщенні.

Після спілкування з інспектором затриманих поміщають до кімнати для затриманих.

З цього моменту доступ будь-яких осіб до затриманих можливий виключно з дозволу службової особи, відповідальної за перебування затриманих.

Захисники (адвокати) можуть безперешкодно зустрічатися із затриманою особою у кімнаті для спілкування, перебування адвоката в інших приміщеннях заборонено.

Слідчі та оперативні працівники можуть контактувати із затриманою особою тільки у вестибюлі, зоні для інтерв'ю та кімнатах для проведення слідчих дій. Відповідно, всі контакти із затриманою особою фіксуються, що унеможливлює порушення прав затриманої особи з боку працівників поліції.

Свідки, потерпілі, заявники, родичі затриманих мають звернутися до працівника чергової частини. Він з'ясовує мету прибуття, записує відомості про відвідувача до електронного журналу та надає потрібну допомогу. Спілкування з цими особами може відбуватися виключно у вестибюлі, кімнаті для прийому громадян або у кімнаті для проведення слідчих дій.

Зонування території відділку поліції разом із дистанційним доступом до всіх камер відеоспостереження, впровадженням посади інспектора з дотримання прав людини та впровадженням процедур фіксації всіх дій із затриманими особами — ключова умова для запобігання порушенням прав як поліцейських, так і затриманих.

Система забезпечення прав затриманих — це поєднання електронного документування, цілодобового відеоспостереження, впровадження політик, процедур та запровадження відповідальних за захист прав людини у структурних підрозділах національної поліції — інспекторів з дотримання прав людини.

Система забезпечення прав затриманих впроваджується Національною поліцією України за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», Української фундації правової допомоги та Експертного центру з прав людини в ізоляторах тимчасового тримання з 2017 року та районних відділках Національної поліції України з 2020 року.