Сьогодні польське НАБУ затримало Славоміра Ришардовича Новака (громадянина України та Польщі). Колишній міністр транспорту Польщі та колишній голова Укравтодору підозрюється в корупції, управлінні організованою злочинною групою і відмиванні грошей.
Арешт та викриття злочинної групи відбулося у межах спільного розслідування НАБУ і антикорупційного бюро Польщі (цікаво, чому раніше антикорупційні органи Польщі та України не могли так ефективно співпрацювати між собою, можливо заважала історична політика?). Розслідування розпочалось у 2019, Варшава та Київ провели низку обшуків силами міжнародної слідчої групи в офісах Укравтодору, компаній-учасниць тендерів державної агенції, а також за місцем проживання колишніх посадовців державної агенції та громадян Польщі
До ймовірних учасників злочинної організації міг належати екскомандувача військової частини Сил спеціального призначення Польщі JW GROM Даріуша Завадка та президент Польсько-української господарчої палати Яцека Пєхота.
Директор НАБУ Артем Ситник переконує, що Новака затримали за підозрою у вчиненні правопорушення, яке розпочалось в Україні і закінчився на території іншої держави (Польщі). Правоохоронці планують дослідити тендери на загальну суму 270 млн євро.
Вражає! Для забудькуватих нагадаю, що у 2016 президент Петро Порошенко надав громадянство України Славоміру Новаку, щоб призначити його на посаду голови УкрАвтоДору. Міністр інфраструктури України Володимир Омелян назвав призначення євро-варяга: «Фантастичним шансом для Укравтодору отримати нову якість роботи». Схоже ця «нова якість роботи» має чітку цифру – 270 млн. євро.
Інша цікава деталь, у 2016 році Славомір Ришардович стверджував, що заробляє близько 100 тис. гривень у місяць, а його посадова ставка лише 13 тис. гривень, а все це стало можливим дякуючи 900% надбавці від Володимира Омеляна
В 2019 виявилось, що головний будівничий українських доріг до ЄвроСоюзу спромігся заробити в Україні більше ніж на міністерській посаді в Польщі. В уряді Дональда Туска пан Славомір отримував у рік 1,146 млн. гривень (162 тис. злотих), а в Україні під керівництвом Омеляна та прем'єра Гройсмана за 2018 рік заробив 1,684 млню грн (238 тисяч злотих). Ось так, українці їдуть працювати до Польщі, а спритні поляки заробляють в Україні.
Проте, особливий цинізм польського заробітчанства в Україні – це бажання побудувати платні дороги. Славомір Ришардович привіз із Польщі схему будівництва приватних доріг у якій ризики будівництва та експлуатації покладаються не на інвестора, а на уряд. Новак у змові з урядовцями планував будівництво приватної дороги від кордону з Польщею до Львова та від Білої Церкви до Києва. Згідно законопроекту № 6766 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері будівництва та експлуатації автомобільних доріг» — концесіонер отримав право на часткову компенсацію недоотриманого доходу. Її сплачують, якщо за результатами звітного року фактичний розмір доходу від дороги буде меншим, ніж запланований. Тобто, приватна компанія побудувавши дорогу має право отримувати від держави компенсацію, якщо по дорозі не будуть їздити автомобілі. У Польщі подібну схему реалізували на початку 2000 – приватний інвестор (Кульчик) отримав кредит від ЄС на будівництво платної дороги до кордону з Німеччиною, а держава гарантувала йому компенсації, якщо дорогою буде їздити менше кількість автомобілів ніж очікував інвестор (фактично держава зобов'язувалась гарантувати рентабельність приватної інвестиції).
Враховуючи, що в Україні розпочався проект «Велике будівництво» затримання Славоміра Ришардовича Новака може гарантувати збереження українських коштів.
P.S. інший польський заробітчанин, Войцех Бальчун працював в Укрзалізниці менше року, бо зрозумів, що подібні посади в Україні можуть зашкодити здоров'ю та карєрі, якщо немає політичної криші.