1 січня 2025 року був введений у дію Закон України «Про дошкільну освіту», попри запланований його старт у липні. Коли Закон набув чинності в середині 2024 року, його перехідні положення містили дату введення у дію 7 липня 2025 року, адже на той момент підзаконні акти, які мали приводити його у дію, були просто відсутні. Кількість необхідних документів була досить значною, аби з урахуванням термінів на громадське обговорення було достатньо 3-4 місяців. 
 
Зокрема не було й штатних нормативів для ЗДО. Тобто вони були, але 2010 року з незначними змінами від 2016 року, та такі, що в окремих частинах не відповідали нормам нового ЗУ «Про дошкільну освіту». Кількість та тональність скандалів і скарг, що спалахували по усій країні на тлі нерозуміння деталей змін з боку місцевих органів управління освітою та керівників закладів, а також цілком обґрунтованого обурення з боку педагогічних працівників через фактичне зниження вартості години й без того найбільш низькооплачуваної по галузі роботи, зростала.
 
Така вибухова атмосфера у дошкільній освіті трималася впродовж майже двох місяців. Варто відзначити потенціал у самозахисті працівників ЗДО: він приємно вразив і батькам тут слід брати з них приклад активності. 
 
Періодично МОН додавало то роз'яснення, то дрібні правки, проте це мало що розв'язувало з того клубка проблем. Потрібні були нові нормативи і нарешті 1 липня 2025 року міністерство оприлюднило наказ МОН № 844 від 12.06.2025 року «Про затвердження Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти», який набере чинності з 1 вересня. 
 
ОСОБЛИВОСТІ НОВИХ НОРМАТИВІВ
 
Особливостей декілька. Візуально документ виглядає дещо скороченим, проте це хибне враження — ймовірно через перенесення значної кількості текстів до таблиць. Якщо у попередньому варіанті була фактично одна більша таблиця і дві меньших, то новий наказ має велику загальну таблицю і чотири дещо менших за окремими напрямками. Посади з описами тепер зручно знаходяться і легко читаються.
 
Нові нормативи починаються з короткої преамбули, що одразу нагадує про можливості. Розширюються критерії їх формування, зокрема до передбачених поточними нормативами, що втратять чинність 1 вересня, додається можливість спиратися на санітарний стан приміщень, будівель і споруд, а також на порядок організації освітнього процесу.
 
Що значить таке доповнення і на що впливає?
Ймовірно, це дає можливість «маневру» для керівника. Наприклад, коли йдеться про часті поточні ремонти для усунення технічних небезпек, таке доповнення дає право додавати якщо не ставки, то години для відповідних фахівців. Або ж введення додаткових посад керівників гуртків, корекційних чи інших педагогів з метою надання освітніх послуг, що передбачені порядком організації освітнього процесу. Варіанти можуть бути різні, головне, що нюанси тепер можна враховувати і згідно з профільним Законом, і з цим наказом.
 
Стаття 50 у п. 5 ЗУ «Про дошкільну освіту» дає певні характеристики платним освітнім послугам, які може надавати ЗДО. І нові штатні нормативи пунктом 5 Преамбули підтверджують таку можливість для комунальних та державних закладів: 
Перелік платних послуг затверджує керівник закладу освіти згідно з постановою КМУ від 27 серпня 2010 р. № 796.
 
Залишилося дочекатися фінансової автономії для дошкільників, аби у повній мірі користуватися цими правами. Проте наказ дає можливість реагувати на виробничу необхідність і вводити навіть не передбачені цим наказом посади коштом державного або місцевого бюджету. Але це вже інша історія.
 
ЩО ЗМІНИВ 844 НАКАЗ МОН
 
Підстави для обговорень виникають вже на початку документу. Ні засновник, ні балансоутримувач, якщо заклад не веде самостійної бухгалтерії, тепер не зможе своє небажання фінансувати гострі потреби ЗДО ховати під зручним словосполученням «не передбачено». Адже пункт 3 наказної частини, що містить безпосередні розпорядження міністра, усі ці види фінансування передбачає: 
 
 
Щодо посад. Як зазначено вище, таблиці нового наказу видаються більш зручними для розуміння і, що важливо, не примушують шукати додаткових описів деінде. З'явилися посади завідувачів філій та дошкільних підрозділів, що цілком логічно з огляду на появу такі заклади у профільному та рамковому Законах. Ставка залежить від кількості груп. Також вводиться посада заступника директора з організації освітнього процесу, для якої знайти посадову інструкцію не вдалося. Немає цієї посади також у класифікаторі.
 
Вихователі. За розрахункову норму педнавантаження узяли 25 годин і в результаті вийшли ніби більш комфортні умови, ніж за наказу 1055. Наприклад, якщо взяти за сталу одиницю 9-годинний робочий день ЗДО, за старою нормою на п'ятиденний тиждень нормативом передбачено 1,55 виховательських ставки. А за новим обрахунком це буде близько 1,9 ставки для групи, де є передача зміни, і 1,8 ставки для групи з одним вихователем.
 
Для розрахунку, на перший погляд, виведена приємна формула, до якої, однак, питання є. Методична робота та підвищення кваліфікації тут не враховуються. А дарма. І виглядає так, що виховательська ставка ніби така ж приємна за кількістю робочих годин, як згадана формула. Насправді ж під педнавантаженням мається на увазі лише безпосередня робота з дітьми. 25 годин тут — як красивий трейлер до довгого кіна з невідомим сюжетом. Тож виходить, що справжню тривалість робочого дня вихователя ніжно вивели за дужки.
 
Помічники вихователя. Тут історія вийшла більш прозорою. Беремо формулу (далі — з наказу)
«К = (Т х Р)/Н, де:
К — кількість ставок на групу;
Т — тривалість роботи групи на день; Р — кількість днів роботи групи на тиждень; Н — норма тривалості робочого часу помічника вихователя на тиждень (40 годин)». Результатом для 9-годинного робочого дня буде 1,125 ставки проти 1,13 за поточними нормативами.
 
Отже, мінімальна зарплата помічника з 1 вересня стає меншою, що призведе до звільнення ще більшої кількості помічників — й без того непопулярних, якщо сказати дуже м'яко, посад. Законотворець в ЗУ «Про дошкільну освіту» урахував можливість введення засновником доплат до існуючих ставок. Та чи має засновник на те бажання, законотворець не згадує.
 
Змінилася норма навантаження на ставку і для інструктора з фізкультури. Якщо раніше вона передбачалася з розрахунку 0,25 ставки на кожні дві групи (одна — 0,125), де проводяться заняття, то тепер це 0,167 ставки за кожну групу віком від одного року. Це позитивна новина. Така ж норма з 1 вересня діятиме і для керівників гуртків, проте тут враховуються групи дітей віком від 3х років.
Додатково вводяться посади вчителя англійської мови для старшого дошкільного віку, фахівця з публічних закупівель, адміністратора вебсайту. Дещо зміняться підходи до формування штатів харчоблоків та інших працівників.
 
Включили до наказу № 844 і посади спеціалізованих ЗДО. Тож тепер тут можна розрахувати навантаження вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, зокрема сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога, вчителя-реабілітолога та інших.
 
Також у нормативах з'явилися години для оператора медичного устаткування, лікаря-педіатра та кількох посад медсестер, зокрема з лікувальної фізкультури. Це логічно, оскільки з 1 серпня набуває чинності постанова КМУ від 4 квітня 2025 р. № 381 «Про затвердження Порядку утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти», яким крім усіх видів корекційної підтримки, гарантується також і домедична допомога. Це норма ст. 19 ЗУ «Про дошкільну освіту», яка також передбачає можливість організації ЗДО медичного обслуговування.
 
Загалом для ґрунтовного розбору нормативів варто розділити їх за напрямами і обговорити кожен окремо.