1 липня вартість акцій компанії Tesla виросла до $1 129,18 за штуку — це новий 52-тижневий максимум. В результаті ринкова капіталізація Tesla склала майже $208 млрд і вона стала найдорожчим автовиробником планети, обігнавши компанію Toyota, капіталізація якої складає $202 млрд. Шлях від стартапу, в який мало хто вірив, до найціннішого автомобільного бренду компанія пройшла лише за 10 років.
Акції Tesla стрімко дорожчають, попри всі скандали, невдачі та критику. У січні компанія стала найціннішим автовиробником США, випередивши за ринковою оцінкою Ford та General Motors. Тоді її капіталізація досягла $81,39 млрд. Менш ніж через пів року вона обійшла і Toyota, яка багато років була головним автомобільним брендом планети, випускаючи 10 мільйонів автомобілів на рік.
Для порівняння — Tesla за 10 років свого існування випустила трохи більше мільйона машин і найближча амбітна мета — вийти на випуск мільйона машин на рік. Різниця в тому, які машини випускають ці дві компанії.
Ціна акцій Tesla продовжує викликати обурення у деяких аналітиків, які вважають, що компанія сильно переоцінена. Вони звертають увагу на те, що новий статус Tesla як найціннішого автовиробника у світі не відповідає тій частки ринку, яку вона займає. У 2019 Tesla поставила 367 500 електромобілів — на 50% більше, ніж в попередньому році — це рекордний показник, значною мірою пов'язаний з продажами дешевшої Model 3. Але її продажі незначні на тлі обсягів виробництва та продажів Toyota. Ці аргументи не послабили настрої інвесторів. Вони вірять, що вартість компанії буде рости й далі.
Річ у тому, що багато аналітиків, власники машин Tesla та ті, хто хочуть до них приєднатися, але поки не мають достатніх коштів на покупку, сприймають компанію не як автовиробника, а скоріше як IT-компанію, що випускає гаджети. І весь модельний ряд Tesla — це дійсно гаджети, функціонал яких повністю залежить від прошивки. З кожним її оновленням користувачі отримують новий функціонал або поліпшення поточних характеристик.
Крім того, на оцінку компанії дуже сильно впливають обіцянки Ілона Маска про майбутні продукти компанії. Вони можуть ніколи не збутися або збутися на роки пізніше обіцяного, але його оптимізм і вже досягнуті результати змушують інвесторів далі вкладатися в компанію.
Експерти відзначають також, що ціна акцій Tesla виявилася не схильна до впливу пандемії COVID-19, на відміну від інших автовиробників. Всі вони за останні пів року подешевшали, включаючи Toyota, але не Tesla.
У найближчу добу компанія повинна оприлюднити результати продажів у другому кварталі. Капіталізація Tesla ймовірно знову виросте, якщо компанія перевершить прогнози аналітиків про продаж 72 тисяч автомобілів. Через кілька годин ми дізнаємося, чи вдатися йому це.
Нагадаємо, щоб успішно закрити другий фінансовий квартал та до кінця червня встигнути доставити близько 10 тисяч машин своїм клієнтам, Tesla довелося навіть підключити прототипи електричної вантажівки Tesla Semi — одна з них, завантажена Model 3, була помічена на виїзді з фабрики у Фрімонті.