Вже сьогодні зрозуміло, що після такого «карантинного охолодження» українську економіку доведеться довго «розігрівати». Як зазначають аналітики, для досягнення хоча б «докарантинного» рівня потрібно буде 1,5-2 роки. Проте, на жаль, поки немає стратегії або хоча б чіткого розуміння за допомогою чого ми будемо її «розігрівати». Безумовно, влада пропонує певні заходи для підтримки економіки, проте за своєю суттю вони мають тактичний характер і не здатні кардинально змінити вже наявну ситуацію. Одним із кроків реалізації такого плану може бути програма залучення іноземних інвесторів. І мова тут не про няньок, а про реальний захист вкладень інвесторів, про чіткі державні гарантії, про привабливу податкову політику тощо.

Але найбільш раціональним в такій ситуації буде пошук швидких коштів для наповнення бюджету, а також створення сприятливих умов для галузей, які мають кумулятивний ефект. І таким шляхом може бути легалізація азартних ігор в Україні.

«Танці з бубнами» навколо легалізації продовжуються вже довгий час. То може варто нарешті поставити крапку в цьому питанні й прийняти багатостраждальний законопроект? Приклад багатьох заможних країн світу свідчить, що розвиток легальної індустрії азартних ігор має суттєвий вплив як на національну, так і на регіональну економіку. Це і будівництво об'єктів інфраструктури для відпочинку та розваг, збільшення кількості робочих місць в гральному бізнесі та пов'язаних з ним видах діяльності. Комплексний розвиток сфери азартних ігор впливає на внутрішні та міжрегіональні економічні зв'язки та створює додаткові можливості підвищення доходів грального бізнесу внаслідок підвищення привабливості соціальних об'єктів і для туристів, і для місцевих жителів. Створення легальної гральної індустрії сприяє поліпшенню транспортних комунікацій, модернізації енергетичного і комунального господарства, призводить до створення рекреаційних територій і майданчиків, створює інфраструктуру для культурних розважальних і бізнес-заходів, підвищує стандарти медичного обслуговування, формує мережу установ з підготовки та навчання персоналу. Під час кризи, гральний бізнес може дати поштовх економіці та внутрішньому споживанню, а також не потрібно забувати, що онлайн гемблінг взагалі може приносити чималі прибутки країні в найбільш кризовий період.

Світовий дохід від грального бізнесу можна оцінити на рівні 130 мільярдів доларів в рік. Окрім того, гральні заклади створюють чисельні високооплачувані робочі місця. Наприклад, найбільші казино в Лас-Вегасі за рік можуть заробити до 14 мільярдів доларів. Щорічно це місто відвідує близько 42 мільйонів туристів, які в середньому витрачають 540 доларів на азартні ігри та ще до 400 доларів на не пов'язані з гральним бізнесом потреби. Загалом щорічно в місті витрачають приблизно 23 мільярди доларів в казино. Якщо ж порахувати сумарні витрати на туристів в місті, то можна вийти на суму в 40 мільярдів доларів. Показовим також є те, що середній заробіток працівників казино складає близько 46-47 тисяч доларів в рік. Варто також зазначити й те, що казино й готелі Лас-Вегаса щорічно сплачують до державного бюджету близько 1 мільярда доларів податків. Кейс США також цікавий і тим, що в цій країні у 2018 році активно розгорнулась легалізація беттінгу (ставки на спорт), яка у 22 штатах буде приносити до державної скарбниці 26 мільярдів доларів щорічно.

Можна також навести приклад і значно ближчої до нас країни. Наприклад, казино в Грузії приносять до бюджету щорічно 2,2 мільярда доларів, що складає 14% ВВП країни. При цьому податкові надходження до бюджету зростають кожного року, так, за останній рік до бюджету було сплачено близько 47 мільйонів доларів.

Ну і на останок з огляду міжнародного досвіду впливу азартних ігор на економіку, розглянемо приклад Макао. Тут туризм складає приблизно 40% від ВВП міста, а доходи від азартних ігор можна обрахувати в майже в 38 мільярдів доларів. При цьому гральна індустрія працевлаштовує майже 70% працездатного населення міста. Для місцевого бюджету дохід від казино тут складає 12,3 мільярда доларів або 80% всіх доходів міста.

Через «тіньові ігри» бюджет України недоотримує десятки мільярдів гривень (понад 4 мільярди гривень держава отримає лише від продажу ліцензій), а якщо рахувати й зиск від розвитку хоча б туризму, то сума буде ще більшою. Безумовно, надходження до бюджету, в першу чергу, будуть залежати від справедливості прийнятого закону, адже всі оператори азартних ігор мають бути в рівних умовах. Вкрай нерозумно для бюджету держави мати з усіх видів азартних ігор легалізованими лише державні лотереї. Це веде до створення монополії, яка своєю чергою формує корупційну ренту з державними чиновниками та політиками. Від такої системи зиск отримує обмежене коло осіб, тоді як державний бюджет отримує крихти від ласого пирога. Така монополія не зацікавлена в тому, щоб регулювання грального бізнесу змінювалося, а тому ініціатива Президента щодо легалізації азартних ігор все далі й далі відстрочується.

Також важливо розуміти, що легалізація грального бізнесу в Україні дозволить залучити іноземних інвесторів, які вже готові вкладати значні кошти в розвиток цієї індустріє, навіть попри кризу. Це також і сигнал як інвесторам, так і нашим міжнародним партнерам, що Україна бореться з корупцією і здійснює реальну детінізацію економіки. Своєю чергою іноземні інвестиції – це надходження валюти в країну, зміцнення гривні та фінансової стабільності. Ризик валютної нестабільності в Україні досить високий, особливо в умовах нинішньої кризи. А такий стан справ поганий як для бізнесу, так і для кінцевого споживача, на кишеню якого неодмінно ляжуть всі фінансові ризики.